-

Wat de retailer met AI kan: personalisatie, klantenservice, voorraadbeheer

Hoe kun je als retailer AI gebruiken? Technologische doorbraken bieden kansen voor onder andere verbeterde klantenservice, verhoogde productiviteit en beter voorraadbeheer.

Op die gebieden (en andere) betekent kunstmatige intelligentie voor de retailsector een revolutie. Volgens onderzoek van McKinsey heeft gen AI in retail een potentiële meerwaarde van maar liefst 310 miljard dollar. Als retailbedrijf kun je niet anders dan deze technologie omarmen om concurrerend te blijven.

Gepersonaliseerde klantinteracties: de kracht van AI

Een van de meest directe voordelen van AI in de retail is de mogelijkheid om klantinteracties te personaliseren. Door klantgegevens te analyseren, kunnen bedrijven productaanbevelingen doen die perfect aansluiten bij de individuele voorkeuren en eerdere aankopen van de klant.

In Nederland zien we bijvoorbeeld hoe grote spelers als Bol.com AI gebruiken om klanten gepersonaliseerde nieuwsbrieven en aanbiedingen te sturen die resulteren in hogere conversieratio’s en klanttevredenheid. Met AI worden dit soort tools ook beschikbaar voor minder grote spelers.

Of kijk naar Albert Heijn, dat vorig jaar zijn eigen AI-startup lanceerde. Daarmee onderzoekt de supermarktketen de potentie van ideeën die op AI gebaseerd zijn, zoals een receptenscanner voor klanten, tot een AH GPT voor medewerkers. Want ook de inzet van met behulp van AI gemaakte content wordt een belangrijke trend in de (online) retail. Zo schrijven meer en meer detailhandelaars productteksten met ChatGPT om de vindbaarheid van hun website te vergroten.

Efficiënte customer support door AI

Ongeveer 70 procent van de Nederlandse consumenten verwacht dat een merk hen service en support biedt via meerdere kanalen, van sociale media tot live chat. Voor een wereldwijd publiek ligt dat percentage zelfs op 75 procent. AI-aangedreven systemen zoals chatbots kunnen routinematige vragen afhandelen, waardoor klantenservicemedewerkers zich kunnen richten op complexere problemen. Dit leidt tot snellere reactietijden en een meer gestroomlijnde service.

Ga daarom op zoek naar een omnichannel klantenservice-oplossing om het rendement op je tech-investering te maximaliseren. Je oplossing moet AI-gestuurde conversational selfservice naadloos integreren. Dat betekent dat het snelle doorverwijzingen op vragen mogelijk maakt en schakelt met echte medewerkers waar nodig.

Die medewerkers worden dan weer door AI-ondersteund. Vind een oplossing die je processen stroomlijnt: die complexe vragen makkelijk op te lossen maakt, die proactief inzichten biedt aan klantenservicemedewerkers én die gaten in je dekking signaleert. Als je die weer oplost, verbeter je je klantenservice constant.

Optimalisatie van voorraadbeheer

Generatieve AI biedt ook voordelen voor voorraadbeheer. Door gegevensanalyse kan AI bijvoorbeeld voorspellen wanneer bepaalde producten bijgevuld moeten worden. Hierdoor voorkom je als retailer dat je met te veel of – misschien nog erger – te weinig voorraad zit.

Een exact voorraadbeheer levert uiteindelijk een kostenbesparing op en verhoogt de efficiëntie van je retailbedrijf. Grote supermarktketens gebruiken al AI om hun voorraadbeheer te optimaliseren. Ook zij ervaren minder verspilling en meer tevreden klanten, omdat hun producten beter beschikbaar zijn.

AI in retail: geen keuze maar noodzaak

Het integreren van generatieve AI in de retail is geen toekomstmuziek: het is een realiteit die retailers niet kunnen negeren. De technologie biedt onder meer de mogelijkheid om klantinteracties te personaliseren, klantenservice efficiënter te maken en voorraadbeheer te optimaliseren.

Retailbedrijven die deze technologieën omarmen gaan een voorsprong opbouwen in de markt. Het is belangrijk dat je als retailer de juiste AI-oplossingen vindt en implementeert die aansluiten bij jouw specifieke behoeften en die naadloos integreren met je bestaande systemen. Alleen zo haal je de maximale waarde uit je tech-investering.

Over de auteur: Martijn Simons is General Manager Benelux, Nordics & Emerging Europe bij Freshworks.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond