-

Web push notificaties do’s en don’ts

Google Chrome en Mozilla Firefox hebben onlangs aangekondigd dat zij wijzigingen zullen aanbrengen in de verzoeken van toestemming voor push notificaties via de browser. Dit om de gebruikerservaring te verbeteren bij het bezoeken van websites die hier gebruik van maken. En, wat betekent dit voor website eigenaren?

Mozilla, de moederorganisatie van Firefox, heeft een groot onderzoek uitgevoerd onder gebruikers van Firefox om na te gaan of de verzoeken voor toestemming voor het verzenden van push notificaties een goede gebruikerservaring biedt of dat er ruimte is voor verbetering. Op basis van de verzamelde data is er geconcludeerd dat het tonen van een zogenaamde opt-in prompt bij het eerste bezoek van de website direct bij het laden van de pagina geen fijne gebruikerservaring is. Het verzoek wordt in de meeste gevallen weg geklikt of genegeerd en negentien procent verlaat zelfs direct de website.

Acceptatiepercentage

Het direct afvuren van een vraag aan de gebruiker om lukraak iets te accepteren wordt dus niet gewaardeerd. Het accepetatiepercentage van de opt-in prompt, direct, bij het laden van de pagina zonder enige vorm van interactie, lag maar op twee procent. Bied je echter interactie en uitleg dan schiet dit percentage omhoog naar 24%. Dat zijn significante verschillen. Daar staat tegenover dat in het onderzoek maar elf procent van de websites het verzoek pas doen ná interactie. Op basis van de cijfers heeft Mozilla geconcludeerd dat het beter is dat er eerst interactie moet zijn van de bezoeker om toestemming te mogen vragen. Ook bij de laatste Safari-browser is er gebruikersinteractie vereist voordat de toestemming wordt gevraagd en Firefox volgt dus begin volgend jaar.

“As a general principle, prompting for permissions should be done based on user interaction. Offering your users additional context, and delaying the prompt until the user chooses to show it, will not only future-proof your site, but likely also increase your user engagement and prompt acceptance rates.”

Johann Hofmann, mozilla

Ook Chrome werkt aan aanpassingen om de gebruikerservaring te verbeteren. Dit zit nog wel in een experimentele fase, er wordt gekeken naar eerdere interactie gekeken van andere website gebruikers en naar je eigen gedrag. Nu is het zo dat als veel gebruikers push notificaties weigeren, het voor Chrome een teken is om het verzoek tot toestemming niet te tonen en daar melding van te maken, waarna de de toestemmingsvraag in de adresbalk van de browser verschijnt in plaats van in een pop-up prompt. Ook hier wordt dus ontmoedigd om de prompt direct aan iedere bezoeker te tonen wanneer de website bezocht wordt. 

Toestemming na interactie

Door de verschillende browsers wordt aangestuurd op interactie met de bezoeker voordat de toestemming voor het versturen van push notificaties gevraagd mag worden. Bijvoorbeeld:

  • Na het lezen van een blogartikel: “Wil je notificaties ontvangen als een nieuw blog gepubliceerd wordt in deze rubriek?”
  • Na het doen van een zoekactie op een tweedehands artikelen website dat geen resultaten oplevert: “Wil je notificaties ontvangen als artikelen op basis van deze zoekopdracht geplaatst worden?”  
  • Na het geven van commentaar op een artikel of in een forum: “Wil je notificaties ontvangen als iemand reageert op je commentaar?”
  • Bij het niet op voorraad zijn van de gevonden schoenen in je maat: “Wil je notificaties ontvangen wanneer je maat weer op voorraad is?”
  • Na het doen van een bestelling: “Wil je op de hoogte gehouden worden van de status van je bestelling?”
  • Bij het bezoeken van de aanbiedingenpagina voor de zoveelste keer: “Wil je notificaties ontvangen van aanbiedingen of kortingen” 
  • Na inloggen in je profiel aangeven of je de nieuwsbrief wilt ontvangen of liever een notificatie met een link naar de nieuwsbrief online.
  • Etc.
Geef de keuze

Zorg ervoor dat gebruikers weten waarvoor ze toestemming geven en geef ze keuzes waar mogelijk; wel voor status updates, maar niet voor aanbiedingen bijvoorbeeld. 

Wanneer je ervoor kiest om toch snel om toestemming te vragen, maak dan gebruik van pre-permissie. Hierbij laad je een eigen pop-up met uitleg van wat je kan verwachten als je toestemming verleent voor het versturen van push notificatie en de mogelijkheid om keuzes te maken waarvoor je notificaties wilt ontvangen. Deze uitleg is belangrijk om hier te geven, want hier is geen ruimte voor in de standaard prompt. 

Hoe de pre-permissie goed geïmplementeerd kan worden is in een eerder blogartikel gepubliceerd op de website van Notificare.

Web push opt-in met pre-permission voorbeeld

Hogere conversie

Aandacht voor deze opt-in verzoeken voor notificaties is iets nieuws, net zoals dat een aantal jaren geleden was voor e-mail. Hoe je omgaat met het specifiek voor een bepaalde rubriek laten inschrijven, biedt extra mogelijkheden die van toegevoegde waarde zijn voor segmentatie van je bezoeker. Het draagt direct bij aan een betere klantretentie en betrokkenheid, en het zorgt voor meer bezoek met hogere conversies.

Over de auteur: Roel Schiefelbusch werkt als Business Developer bij marketing automation bedrijf Notificare.

Deel dit bericht

1 Reactie

Wim

Laten ze eerst de mogelijkheid om te unsubscriben maar weer eens terugbrengen in de popups.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond