-

Web net als winkelstraat gedomineerd door ketens

Coolblue introduceerde deze week een ‘gedeeld winkelmandje’ voor alle 83 webwinkels die onder het label vallen. “Geen warenhuis, maat een verzameling specialisten,” aldus de webgigant.

De ontwikkeling volgt op een eerder gecreëerde Coolblue-zoekmachine, waarmee klanten door de verschillende websites kunnen zoeken. In maart opende het bedrijf al een nieuw distributiecentrum dat vijf keer zo veel ruimte biedt aan bestaande en nieuwe shops: Coolblue wil dit jaar 28 webshops openen.

Gespecialiseerd? De samenwerking tussen de verschillende sites gaat waarschijnlijk verder dan alleen het winkelmandje en de zoekmachine. Wel focust het bedrijf zich op elektrische apparatuur.

Het openen van verschillende gespecialiseerde shops is een slimme strategie om klanten te trekken met een specifieke zoekopdracht. Een gezamenlijk winkelmandje is een prettige service, de vraag is natuurlijk wel hoeveel mensen er op zoek zijn naar zowel een beamer als een strijkijzer.

De kleinschaligheid is ver te zoeken: met ruim tachtig webwinkels draait het bedrijf vermoedelijk niet om gespecialiseerd advies. Dat hoeft ook niet; met Google binnen handbereik kunnen mensen heel veel zelf.

Toch lijkt het een trend; zelfs op Marktplaats raken particuliere verkopers nauwelijks hun waar kwijt doordat de site wordt overspoeld door professionele aanbieders. Datzelfde geldt voor kleinere webshops: deze hebben uiteraard niet het marketingbudget om zichzelf in de markt te zetten en hoog in de zoekresultaten van Google te laten uitkomen. Veel zoekresultaten leiden tot websites die onder eenzelfde concern vallen en dergelijke producten aanbieden. Het is moeilijk om daar omheen te komen.

De grote webshops als Wehkamp, Bol.com en Otto zijn bij vrijwel iedereen bekend, en wekken uiteraard ook een gevoel van vertrouwen op – online aankopen doen is nog niet zo lang ingeburgerd in ons systeem. Ook voor bedrijven als H&M is het gemakkelijk een webwinkel te openen: het merk is al bekend bij de consument.

Een succesvolle webwinkel staat er niet met een paar honderd euro. Ja, er zijn talloze tools beschikbaar die het opzetten van de site zelf voor een paar tientjes mogelijk maken, maar daarmee is een ondernemer er nog lang niet. De markt voor webwinkels is overbevolkt, en met een webwinkel voor scheerapparaten kom je als kersverse ondernemer echt niet voorbij de bekende aanbieders.

Eigenlijk gebeurt precies hetzelfde als toen de kruidenierszaak en de bakker om de hoek werden vervangen door grote ketens als Albert Heijn, met uitgebreide versafdelingen. Maar daar is al langer een tegenbeweging gaande: mensen zijn weer op zoek naar eerlijke, unieke producten. Die ontwikkeling is zelfs alweer zo vergevorderd dat ook de winkelketens hierop inspelen.

We kunnen er niet omheen: de grote massa koopt bij de grote ketens. Er zijn kleinere webwinkels, maar die richten zich op een specifiek marktsegment met bijvoorbeeld designerkleding of de import van bepaalde merken. Onderscheiden lijkt de sleutel tot succes.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Bos

Wat een heerlijke afsluiter….”Onderscheiden lijkt de sleutel tot succes”……..Volgens mij werkt het altijd zo! Ook grote ketens onderscheiden zich op welk één manier dan ook. Het blijft wat dat betreft gewoon “hard core” marketing bedrijven in een overbevolkte markt. Daarom roep ik elke ondernemer op, klein of groot, om eerst de strategie te toetsen en daarna pas te starten met een webshop project. Het lijkt idd allemaal eenvoudig, maar dat is het zeker niet. Veel bedrijven die dachten dat het eenvoudig was, komen daar nu op terug, want de resultaten blijven vaak achter……Bezint eer gij begint 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond