Meer Artikelen

DM-branche krijgt keurmerk voor privacy

De DDMA, branchevereniging voor bedrijven die reclame sturen, komt met het Privacy Waarborg. De eerste drie organisaties hebben het proces om het keurmerk te dragen al doorlopen. Het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens wordt met dit keurmerk in de gaten gehouden.

‘Tijd voor weggooiplicht persoonsgegevens’

Het wordt tijd dat marketeers, banken en andere instellingen na gaan denken over het weggooien van persoonsgegevens. Tom Kok van de DDMA vindt dat niet alle verzamelde data altijd nodig zijn om klanten te bedienen.

Premium

DM-branche lanceert privacywaarborg

DM-brancheorganisatie DDMA stelt begin 2009 een privacywaarborg in. Consumenten krijgen een rechtstreeks klachtrecht over schending van hun privacy. Voorzitter Tom Kok: “Het wordt tijd na te denken een weggooiplicht rondom de opt-in regeling”.

Telemarketeers wachten verrassingsinvallen Opta

Telecomtoezichthouder Opta gaat boetes van maximaal 450.000 euro uitdelen aan telemarketeers die over de grens gaan bij het benaderen van consumenten. Vier grote belangenorganisaties uit het bedrijfsleven, waaronder telemarketeers, verwelkomen de handhavingsactie van Opta. Voor eind 2006 lanceert de overheid één centrale plaats waar consumenten met al hun klachten over bedrijven terecht kunnen.

Diploma’s voor online marketeers

Het IDM, het Britse opleidingsinstistituut voor direct marketing (dm), gaat in Engeland 100 mensen opleiden tot 'gekwalificeerd' online marketeer. Het gaat om een pilot die door zowel IAB Engeland als Google wordt ondersteund. Volgens Igor Beuker, voorzitter van IAB Nederland, is overwogen om iets soortgelijks in Nederland te starten, maar wacht IAB Nederland samen met andere Europse landen liever af hoe de eerste ervaringen in het Verenigd Koninkrijk zijn.

Code voor ongewenste e-mail reclame

De Stichting Reclame Code heeft een gedragscode opgesteld voor de verspreiding van reclame via e-mail. Er mag geen e-mailreclame meer naar de consument worden gestuurd als deze daar niet om heeft gevraagd.

Eigen code DDMA mogelijk al achterhaald

Direct marketing-organisatie DDMA wil "zo snel mogelijk" komen met een eigen gedragscode voor e-mailmarketing, handel in e-mailadressen zal hierin wel toegestaan zijn. De Tweede Kamer zet binnenkort wellicht een streep door dergelijke wederverkoop, waarmee de DDMA weinig anders rest dan de eerder afgewezen gedragscode.