Meer Artikelen

Nieuwe VNU (2): De marketing-informatie

Na de overname van AC Nielsen heeft VNU behoefte aan een bestuurder die wat minder publiciteitsschuw is dan de huidige bedrijfstop. De nieuwe combinatie van activiteiten heeft namelijk tot gevolg dat de Nederlandse uitgever een hoofdrol toebedeeld krijgt in het privacydrama dat zich op het Amerikaanse podium afspeelt. Tot dusver hebben de verschillende privacy-belangengroepen VNU Marketing Information Services ongemoeid gelaten, maar de uitgever wordt nu gegarandeerd ontdekt als grote speler in de markt van consumentendata. En alle ingrediënten voor een verhit debat zijn aanwezig. Deel 2 in een reeks analyses door VNU-watcher Toine van der Heijden.

Nieuwe VNU (1): De metamorfose

Emerce-medewerker Toine van der Heijden start een serie analyses over de koerswijziging van uitgever VNU, dat vorige week AC Nielsen aankocht en haar publieksbladen in de etalage zette. Vandaag in deel 1: "In Nederland valt nauwelijk op hoe ver VNU al gevorderd is met zijn lappendeken aan marketingdata en -diensten. Maar de uitgever heeft zich stilletjes ontwikkeld tot een gigantische verzamelaar van gedragsgegevens."

VNU koopt ACNielsen en overweegt verkoop Startpagina en Ilse

UPDATE: VNU koopt voor 2,3 miljard dollar marktonderzoeksbureau ACNielsen . Om de aankoop te financieren wil VNU de afdelingen Consumenteninformatie en Educatieve Informatie in de etalage zetten. In dat geval worden ook Ilse, Startpagina.nl en Vrouwonlijn verkocht, bevestigt woordvoerder Maarten Schikker van VNU. Met de overname van AC Nielsen wordt VNU de grootste leverancier van marketinginformatie ter wereld.

Consumentengedrag Europese internetters in database

Het bedrijf voor precison marketing Claritas , een onderdeel van VNU, gaat samen met het Amerikaanse Naviant een Europese database opzetten met gegevens over 20 miljoen internetters. Adverteerders en marketeers kunnen via deze database informatie opvragen om campagnes op specifieke doelgroepen te richten. De bedrijven hebben hiervoor een joint-venture opgezet.

VNU en Ilse definitief samen

?VNU Tijdschriften en ilse media groep bundelen hun internetactiviteiten definitief. Op 5 juli was de intentie tot samenwerking al uitgesproken. VNU krijgt een belang van 58,7% in Ilse media groep.

Premium

VNU en KPN willen Venture capitalfonds starten

VNU en KPN hebben een intentieverklaring getekend over het oprichten van een venture capital fonds. Ieder dragen ze vijftien miljoen dollar bij. De twee willen in oktober van start gaan met hun ' Convergence Fund'.

NewMonday.com wil leidende positie veroveren

NewMonday.com wil de leidende positie van voorganger Intermediair op de recruitmentmarkt verder uitbouwen. Door samen met Randstad een matching-programma op te zetten, hoopt uitgever VNU de concurrentie voor te blijven. Er zal namelijk nog een shake out komen onder de vacature en recruitmentsites, meent Steven Veenendaal, publishing director van de site.

Premium

VNU wacht met juridische stappen tegen PCM

VNU zal niet meteen stappen ondernemen tegen PCM, maar blijft de zoekmachine van Carp nauwlettend volgen. Dat zegt Steven Veenendaal, publishing director van Newmonday.com . De vacatures van deze site verschijnen ook in de zoekmachine van Carp , een uitgave van PCM. PCM heeft hiervoor geen toestemming gevraagd. Afhankelijk van de ontwikkeling van de zoekmachine, zal VNU al dan niet naar de rechter stappen.

De fuik van VNU en Ilse

'Synergie' is het toverwoord, maar de details van de VNU-Ilse deal blijven nog in nevelen gehuld. Beide partijen nemen deze zomer de tijd om de intentieverklaring om te zetten in een werkbaar contract. Duidelijk is wel dat de combi een enorme fuik heeft opgeleverd, waar geen enkele internetter meer omheen kan. Hoe kijkt de markt er tegenaan?

VNU neemt meerderheid in Ilse

VNU Tijdschriften heeft een meerderheidsbelang van 58,7% genomen in Ilse Media Groep . De online consumentenactiviteiten van VNU worden bij Ilse ondergebracht. De overnamesom is niet bekend gemaakt

VrouwOnline trekt 500.000 bezoeksters per maand

Het Nederlandse vrouwenportal VrouwOnline trekt 500.000 bezoeksters en meer dan 2 miljoen pageviews per maand volgens uitgever VNU. Het nieuwe onderdeel BeautyOnline moet gaan zorgen voor nog meer verkeer. Verschillende onderzoeken laten een stijging zien in het aantal vrouwelijke internetters.

Adverteerders voorzichtiger na Monsterboard-uitspraak

De uitslag in het geding tussen VNU en Monsterboard over het linken van een banner via het sleutelwoord 'intermediair', heeft adverteerders voorzichtiger gemaakt. Monsterboard moest op last van de rechter de link verbreken. Een adverteerder die zich eveneens van deze techniek bediende, heeft in navolging van de vacaturesite de link laten verbreken, laat Vindex oprichter Wiebe Weikamp weten.

Monsterboard in hoger beroep

Vacaturesite Monsterboard gaat in hoger beroep tegen de uitspraak dat zij niet meer mag adverteren via het sleutelwoord 'intermediar' op de zoekmachine van Vindex. Volgens Monsterboard-manager Martijn van den Heuvel is deze zaak 'niet alleen voor onszelf van belang, maar voor alle Internet-bedrijven.'

Concurrent mag ‘Intermediair’ niet gebruiken als sleutelwoord

De Haagse rechtbank heeft de vacaturesite Monsterboard verboden zijn banners via de zoekmachine van Vindex te linken aan het sleutelwoord 'intermediair'. De president stelde daar mee VNU in het gelijk. Het uitgeversconcern vond dat Monsterboard profiteerde van de merknaam Intermediair, dat de meest bezochte Nederlandse vacaturesite is en had daarom een kort geding aangespannen. VNU-woordvoerder Molman: 'VNU is eigenaar van de merknaam Intermediair, en dat is met deze uitspraak bevestigd.'

Legal