-

Call to Action: vijf manieren om de effectiviteit te testen

Het testen van de responserate van e-mail is essentieel voor een effectieve campagne. Waar te beginnen? Vijf manieren om redelijk eenvoudig de effectiviteit van een call to action te meten.

1. Een of meerdere clicks?
Houd het simpel, houd het duidelijk. Dat is vaak de boodschap voor het verpakken van de CTA. Maar een eenduidige boodschap kan ook worden verdeeld over meerdere clicks. Vacaturesite Indeed.com wil de klanttevredenheid meten. De klant kan hen een cijfer geven, maar via een deeplink ook doorklikken naar de online enquête. Het is duidelijk wat Indeed.com wil, maar ze laten de lezer de ruimte om te kiezen.
testmail1
Amazon gebruikt dit ook. Wie een e-boek koopt voor de Kindle, krijgt meestal een mail als deze:
testmail2
Wie ‘Rate this book’ klikt, wordt doorgesluisd naar een tweede oproep:
testmail3
De lezer kan nog steeds kiezen: klikken op een aantal sterren of doorklikken naar het schrijven van een langere recensie. De test: kan je het de klant nog makkelijker maken om te reageren op je CTA door deze op te splitsen?

2. De oproep herhalen en/of als een PS plaatsen?
Is opsplitsen van de CTA niet mogelijk, herhalen kan altijd. Te veel opties om op te klikken werken verwarrend, maar twee of drie oproepen met hetzelfde doel doen conversie stijgen. In onderstaande mail roept KISSmetrics op tot het meedoen aan een webinar.
testmail4In de tekst staat dit meerdere keren genoemd, maar het oog wordt getrokken naar de allerlaatste zin.

Tips voor een effectieve PS:
1. bied korting (“De eerste tien mensen die doorklikken krijgen 10% korting”)
2. maak het persoonlijk (“Ik ben zo benieuwd of dit werkt. Meld je aan en laat het met weten!”)
3. maak het urgent (“Deze aanbieding is geldig tot 17.00 uur vandaag”)

3. De locatie en volgorde van de secondaire links?
E-mails met een standaard opmaak bevatten vaak secundaire links in de kop. Het doel van Bol.com  helder: meer klikken, meer kopen.
testmail8
De verschillende koppen (boeken, muziek, vrije tijd) hebben allemaal hetzelfde doel. De volgorde waarin ze staan kan echter wel degelijk uitmaken. Wat moet eerst? En welke koppen krijgen de meeste clicks?

4. Wat te vragen?
Kinderen die vragen worden juist niet overgeslagen. Daarbij is het stellen van een vraag in de onderwerpregel een goede aandachtstrekker, die impliciet werkt als een CTA: “Groeit ons blog snel genoeg?” of “Welk dagje uit zullen wij voor u regelen?” Vliegsite Foxflight pakt het heel concreet aan. Op basis van de meestgestelde vragen aan de klantenservice, stelden ze een vraag-en-antwoord-campagne samen. Het onderwerp: “Kan ik u helpen met uw reis naar New York?”
testmail6

5. Mobiel of desktop? Of beide?
Omdat steeds meer mail geopend wordt op mobiele devices, is het zeker te moeite waard te onderzoeken waar jouw klanten lezen en de campagne hierop aan de passen. Test dit met responsive templates. Als ruim de helft van de klanten altijd op mobiel leest, waarom dan niet met twee templates werken om te testen hoe dit werkt?

testmail7
De case van schoenenproducent Deckers en de resultaten (“10% meer conversie”) staat beschreven in een blog van analyticsbureau Litmus.

Kortom…
Testen is noodzakelijk om te weten wat werkt en wat niet. Experimenteer met het opsplitsen van de call to action, gebruik ook deeplinks. Herhaal de oproep op twee of drie plekken en test het effect van een CTA in de vorm van een voetnoot of een PS. Bij gebruik van een standaard template, test de volgorde van de koppen in het menu. Experimenteer met het stellen van vragen. Gebruik tot slot voor de mobiele lezers ook een mobielvriendelijk ontwerp.

Dit blog is een bewerking van een artikel van Chris Hexton, CEO van het Australische softwarebedrijf Vero.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond