-

E-commerce nu: blijvende groei en nieuwe ontwikkelingen rond betalingen

De ontwikkelingen in e-commerce in de periode 2020-2021 maken duidelijk welke kant het op gaat: meer groei. Een optimale betaalstrategie is onlosmakelijk met e-commerce verbonden. Ook op dat gebied tekenden zich de afgelopen twee jaar de contouren van de (nabije) toekomst af.

In 2020 bedroeg de Europese retailverkoop in e-commerce in totaal €757 miljard, en ook 2021 wordt een recordjaar. Als we naar ons eigen traject kijken, was 2021 het jaar waarin Worldline en Ingenico begonnen samen te werken. Deze combinatie creëerde de grootste ondernemers-acquirer en betalingsverwerker in Europa. De pandemie heeft deze stijging zeker versneld, maar e-commerce groeide ook daarvoor al snel. Ondanks voorspellingen dat er in 2021 meer zou worden gewinkeld — omdat we allemaal stonden te popelen om onze huizen te verlaten na maanden van beperkingen — heeft dit weinig afgedaan aan de richting die e-commerce is ingeslagen, namelijk om in het volgende decennium de voornaamste vorm van winkelen te worden. Het is tijd voor online ondernemers om hun kans te slaan. Laten we eens kijken hoe.

Beheers de fundamentele aspecten van e-commerce

Mensen willen nog steeds goede producten tegen de beste prijzen. Maar de manier waarop mensen online winkelen is in belangrijke mate veranderd. E-commerce is niet langer één enkele verkoopervaring, maar eerder een reeks contactmomenten die ondernemers via verschillende kanalen moeten implementeren om de aandacht van shoppers te trekken. Dit alles met het einddoel dat de persoon een kopende klant wordt, en hopelijk herhaalaankopen zal doen. Winkeliers moeten vervolgens al hun online en omnichannelinitiatieven op deze nieuwe realiteit afstemmen.

Als we inzoomen, zien we dat de helft van de e-commerceverkopen in Europa nu via mobiele kanalen verloopt, wat nog eens onderstreept hoe belangrijk het is om in elke e-commercestrategie mobiele platforms een centrale plaats te geven. Dit is vooral belangrijk in de betaalfase, waar klanten met een paar klikken hun kaartgegevens willen kunnen invoeren of mobiele portefeuilles of andere alternatieve betaalvormen willen gebruiken. Paypal heeft bijvoorbeeld dagelijks honderdduizenden gebruikers in Europa en is bijzonder sterk in het Verenigd Koninkrijk, terwijl de transactiewaarde van digitale en mobiele betalingen in Europa in de afgelopen drie jaar met 30% is gestegen.

Bovendien hebben de zogenaamde “shopping holidays” de hele kalender van de e-commerce op zijn kop gezet: de laatste drie maanden van het jaar zijn nog belangrijker geworden. Met de introductie van Black Friday en Cyber Monday in de Verenigde Staten hebben Europese e-commercebedrijven aanzienlijke kortingen aangeboden, wat tot een sterke stijging van het aantal bestellingen heeft geleid. Kijken we naar ons eigen platform voor online betalingen, dan zien we dit jaar een indrukwekkende stijging van 40% van het aantal transacties op Black Friday vergeleken met een gemiddelde vrijdag in 2021. Dit bevestigt onze verwachtingen dat consumenten steeds vaker kiezen voor online boven in-store winkelen.

Pas je aan de meest recente veranderingen aan

Laten we eens kijken naar enkele nieuwkomers in het afgelopen jaar. Ook al zou de explosieve groei van “buy now, pay later”-diensten (BNPL) — 56% van 2019 tot 2020 — in 2022 kunnen afnemen naarmate die diensten zich ontwikkelen, vertegenwoordigen ze toch een van de belangrijkste trends in e-commerce van de afgelopen jaren. Zulke diensten worden als niche beschouwd, met slechts 2,5% van de transacties in 2020, maar ze groeien snel nu grote e-commerce spelers BNPL-opties aanbieden. Omdat deze betaalmogelijkheid een van de belangrijkste aankoopcriteria van klanten zou kunnen worden, worden meer ondernemers aangemoedigd er gebruik van te maken.

Betalingen op abonnementsbasis bevestigen ook hun tractie, wat een toename van de omzetgroei van meer dan 400% wel duidelijk maakt. Om de flexibiliteit te garanderen die e-commerce nodig heeft maken veel bedrijven — van videostreamingsdiensten tot wekelijkse voedselabonnementen — gebruik van terugkerende betalingen. Door deze trend vinden betalingen in toenemende mate automatisch plaats en niet handmatig door een klant. Voor ondernemers is dit een geweldige kans om inkomsten veilig te stellen en te ontwikkelen.

Brexit

Dan Brexit. Een van de grootste uitdagingen voor de online detailhandel is de verhoging van de kosten voor in de EU gevestigde ondernemers met klanten in het Verenigd Koninkrijk. Vanaf 15 oktober 2021 heeft Mastercard zijn tarieven voor debettransacties aangepast van 0,2% naar 1,15% en die voor creditcards van 0,3% naar 1,5%. De kosten van Visa zijn ook verhoogd en het is mogelijk dat EU-klanten die in het Verenigd Koninkrijk kopen soortgelijke kosten moeten betalen. Om deze situatie te verlichten en kosten te omzeilen, moeten Britse ondernemers die in Europa verkopen ofwel Europese entiteiten oprichten — als hun bedrijfsstructuur dat rechtvaardigt — ofwel de extra kosten terugverdienen door ze in de verkoopprijs op te nemen.

Fraude met bankpassen en creditcards

Last but not least: kaartfraude is altijd een groot thema geweest en uit studies blijkt dat fraudeurs in deze pandemische periode  ook niet stil zijn blijven zitten. Gelukkig heeft de invoering van nieuwe authenticatieoplossingen ter bescherming van online kopers in continentaal Europa (en het Verenigd Koninkrijk in maart 2022) het betaalproces, dat immers naadloos moet blijven verlopen, niet bemoeilijkt.

Integendeel, door de nieuwe veiligheidslagen zorgde de 3DSv2 voor extra gemoedsrust bij de klanten en moedigde hen aan hun online aankoop met een gerust hart te voltooien. Ondernemers moeten er alleen wel voor zorgen dat deze veranderingen zo zijn ontworpen dat ze soepel in de hele gebruikerservaring zijn geïntegreerd en dat ze de end-to-end-ervaring van hun klanten in elk geografisch gebied kunnen beheersen.

Bereid je voor op de toekomst van e-commerce

De afgelopen twee jaar hadden e-commerceondernemers dus geen andere keuze dan reactief te zijn in plaats van proactief. Ze moesten hun capaciteit snel opvoeren om aan de vraag van klanten te voldoen, terwijl ze ook te maken kregen met de moeilijkheden van het runnen van een bedrijf tijdens een pandemie. Hoewel quick-win-oplossingen, zoals pay-by-link, click-and-collect, BNPL en betalingen op abonnementsbasis in korte tijd op grote schaal zijn ingevoerd omdat ze onmiddellijke uitdagingen oplosten, moeten bedrijven zich nu gaan richten op hun langetermijnaanpak.

Daarom zijn kostenbesparingen via het consolideren van ondernemers en gateways alsook het overwegen van uitbreidingsplannen – zoals cross-border-verkoop of nieuwe productlijnen – belangrijke strategische veranderingen waarover ondernemers moeten nadenken. Onze voorspelling dat de digitale handel in 2022 met 12,7% zou kunnen stijgen, laat er geen twijfel over bestaan dat online retailers zich binnenkort in een nog competitievere markt zullen bevinden. Door in te spelen op nieuwe consumententrends en te investeren in innovatieve technologie, zoals live e-commerce, kunnen webwinkeliers zich onderscheiden en optimale winkelervaring bieden. Gebruik maken van het juiste e-commerceplatform en de juiste betaalinfrastructuur zal deze transformatie makkelijker maken.

Over de auteur: Benoît Boudier is Head of business development regional businesses bij Worldline.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond