-

Het effect van branding op SEO

Branding en merkbekendheid hebben onmiskenbaar effect op SEO.  “Als mensen over je merk praten, zal Google die vermeldingen zien als impliciete links en je SEO verbeteren.”

Wat is het effect van merkbekendheid op je SEO? Een veelgestelde vraag die menig marketeer en SEO-specialist bezighoudt.

Logisch omdat enerzijds feitelijke onderzoeksdata ontbreken en anderzijds aan beide onderwerpen behoorlijke marketingbudgetten worden gespendeerd. In een tijd waarin 64% van de marketeers actief investeert in zoekmachine optimalisatie (SEO), is het belangrijk om te weten hoe branding en naamsbekendheid daar aan bijdragen.

Hoe zijn SEO en branding met elkaar verbonden?

De relatie tussen branding en SEO gaat vrij diep en werkt twee kanten op. Een goed ontwikkelde SEO-campagne kan het imago en bereik van je merk flink verbeteren. Tegelijkertijd kan een goede branding er voor zorgen dat je meer aandacht trekt in de zoekresultaten en meer bezoekers naar je website trekt.

Geen wetenschappelijk bewijs van een relatie

Puur wetenschappelijk gezien is de relatie tussen branding en SEO lastig aan te tonen. Dat heeft te maken met een tweetal factoren:

  1. de factoren die van invloed zijn op SEO zijn zo veelomvattend en complex dat de invloed van een factor als branding niet te isoleren is;
  2. daarbij is branding nogal een breed en tegelijk abstract begrip waardoor de invloed daarvan lastig te meten is.
Verklaring op basis van gezond verstand en logica

Ook al is het lastig aan te tonen, het is wat mij betreft zeker dat er een belangrijke relatie en invloed is tussen Branding en SEO. Maar gezien de complexiteit van beide begrippen zullen we dit moeten verklaren en onderbouwen door middel van door logisch na te denken en te redeneren.

Ranking factoren met een relatie tot branding

Door na te gaan welke rankingfactoren beïnvloed worden door de bekendheid en branding van een merk kunnen we nagaan wat het effect is van branding op SEO. Hierna leggen we uit hoe branding of een grote naamsbekendheid een duidelijke positieve bijdrage levert aan SEO.

User signals

Google is steeds beter in staat om te duiden welke sites het beste passen bij bepaalde zoekopdrachten. Daarvoor kijken ze naar belangrijke gebruikerssignalen zoals click through rate (CTR) bounce rate, time on site, etc.

Hoe meer mensen jouw merk in de zoekresultaten herkennen hoe sneller ze op dat zoekresultaat klikken. Uit onderzoek blijkt dat op een bekend merk 2 tot 3 keer vaker geklikt wordt dan op onbekende zoekresultaten. Daardoor gaat je CTR omhoog, een van de belangrijkste user signals voor Google.

Emotie en instinct zorgen ervoor dat mensen grijpen naar wat het meest vertrouwd is.

Consumenten denken wel degelijk na over hun zoekopdrachten, maar ze handelen ook (gedeeltelijk) op basis van emotie en instinct. Emotie en instinct zorgen ervoor dat mensen grijpen naar wat het meest vertrouwd is. Wat het meest vertrouwd is, is de basis van merkherkenning.

Doe maar eens een snelle zoekopdracht naar een product of service en je zult zien dat de bekende merken de boventoon voeren in de zoekresultaten. Google beloont op die manier merken die consumenten vertrouwen en consumenten vertrouwen wat ze kennen en herkennen.

Het halo-effect van branding op SEO
Meer bezoekers – meer links

Een ander indirect effect van een flinke naamsbekendheid en exposure is dat meer mensen je gaan volgen op social media en je website bezoeken via andere kanalen zoals referral en e-mail. Het logische gevolg daarvan is dat je sneller, op een natuurlijke manier, relevante links krijgt. Mits je content uiteraard goed en interessant genoeg is zodat mensen daar graag naar verwijzen.

Meer bekendheid – meer links

Ook zullen andere websites sneller geneigd zijn naar jou te linken naarmate je een bekender merk bent en een autoriteit op jouw vakgebied. Google is heel goed in staat om te duiden welke links op een natuurlijke manier tot stand zijn gekomen en ook daadwerkelijk voor (referral) traffic zorgen omdat de verwijzende website ook substantiële en relevante traffic heeft die ze middels die link naar jouw website doorsturen.

EAT – Personal branding & SEO

Google en waarschijnlijk geldt dat ook voor andere websites hanteren een begrip dat bekend is onder de naam EAT score.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De letters staan voor Expertise, Authority en Trust. Zoekmachines vinden een goede en veilige zoekervaring heel erg belangrijk. Daarom kijken ze ook naar de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van de mensen achter de website en de auteurs van de content. Hoe hoger je score op deze punten is hoe beter dat is voor je SEO. Dat geldt met name voor medische en financiële websites en alle andere websites waarbij het belang van een veilige zoekervaring groot is.

Doorgaans zijn bekende merken veel beter in staat om te zorgen voor trust (een vertrouwenwekkende uitstraling) expertise (echte specialisten op het onderwerp van de site) en authority (bekendheid en uitstraling)

Linkbuilding 6.0

Backlinks zijn nog steeds een belangrijke ranking factor en zullen dat altijd blijven. Daarbij gaat het steeds meer om links in inhoudelijke artikelen op relevante websites met autoriteit op dat specifieke vakgebied. Gemiddeld genomen zullen websites die zelf een autoriteit zijn op een bepaald gebied, mede vanwege hun eigen reputatie, het liefste verwijzen naar een andere bekende en vertrouwenswaardige bron. Kortom men linkt veel liever en sneller naar een branded website.

Nofollow, dofollow links en mentionings

Google en andere zoekmachines maken een verschil tussen nofollow en dofollow links. Aan de eerste wordt officieel geen autoriteit, of SEO-waarde, toegekend, aan de tweede is dat wel het geval. Dus strikt genomen zou in dat geval een nofollow link geen bijdrage leveren aan je SEO. Of ligt dat toch iets anders? Neil Patel zegt daarover het volgende op zijn website; “Als mensen over je merk praten, zal Google die vermeldingen zien als impliciete links en je SEO verbeteren”

Ook dit is eigenlijk heel logisch; als veel relevante en toonaangevende websites naar jouw site verwijzen, of dat nou met een dofollow, nofollow of louter een vermelding is, dan is dat voor Google een duidelijk signaal dat jij een autoriteit bent op dat gebied.

Branding and co-occurrence

Google besteedt steeds meer aandacht aan de context van een link of vermelding van merken. Dat betekent dat een link of vermelding op een relevante website en in een relevant artikel het beste is. Daarbij is het het meest natuurlijk wanneer er met je merknaam naar je site wordt gelinkt of naar je merknaam wordt verwezen met een vermelding. Maar vergeet niet dat Google ook kijkt naar de context waarin die link of vermelding staat.

Co-occurrence is de mate en nabijheid waarin zoekwoorden bij je merknaam vermeld worden.

Co-occurrence is de mate en nabijheid waarin zoekwoorden bij je merknaam vermeld worden. Daarmee associeert Google je merknaam met die zoektermen wat uiteindelijk zijn weerslag zal vinden in een hogere ranking op die zoekwoorden.

Kortom hoe vaker jouw merk op deze manier geassocieerd wordt met de juiste zoektermen, hoe beter dat is voor je vindbaarheid.

Success case branded search; Zoom

Het ultieme resultaat van branding en SEO is wanneer mensen jouw merknaam gaan gebruiken als zoekterm voor een product of dienst. Mooie voorbeelden daarvan zijn; Kleenex, Google en Jet ski. Allemaal geregistreerde merknamen die voor een generieke productsoort, dienst of werkwoordsvorm zijn gaan staan.

Becky Shindell van SEMRush, schrijft: “Terwijl het relatief eenvoudig is om te ranken voor merk trefwoorden, is het heel wat moeilijker om klanten naar hen te laten zoeken.” In maart 2020, toen de wereld verschoof naar thuiswerken als gevolg van het coronavirus, was Zoom top of mind voor veel mensen die op zoek waren naar het organiseren van virtuele vergaderingen.

In korte tijd schoot het aantal zoekopdrachten voor Zoom omhoog ten opzichte van concurrenten als Skype, WebEx of Google Hangouts. ‘Zoomen’ werd een werkwoord. En het werd de de facto oplossing voor veel bedrijven die op afstand moeten werken. Een grafiek die zoekopdrachten naar Zoom vergelijkt met andere videotoepassingen in de loop der tijd.

Bijna van de ene op de andere dag schoten het aantal zoekopdrachten en de verkoop omhoog. Maar dat was niet te danken aan geluk. Het was te danken aan een investering in het merk die na verloop van tijd zijn vruchten afwerpt.

In maart 2020 bestond meer dan 70% van het verkeer naar de zoom.us-website uit branded traffic.

In slechts drie maanden, van januari 2020 tot maart 2020, stegen de aandelen met 130%. Mensen wendden zich specifiek tot Zoom omwille van zijn merkreputatie op de markt als een gebruiksvriendelijke oplossing.

In maart 2020 bestond meer dan 70% van het verkeer naar de zoom.us-website uit branded traffic. Het merk, niet de prijs, was de onderscheidende factor die mensen ertoe aanzette om te zoeken naar ‘zoom’ of ‘zoom video’ in plaats van naar ‘tool voor videoconferenties’ of ‘tool voor virtuele vergaderingen’.

Over de auteur: Maarten Vermeulen is eigenaar en SEO-specialist van Pingwin online marketing.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond