-

Zo ga je aan de slag met social shopping

Wat als een post op sociale media niet alleen je merk uitdraagt, maar ook het aantal verkopen doet stijgen? Welkom in de wereld van social shopping, waarin sociale media meteen je etalage en kassa zijn.

1. Weet je al waar de kansen liggen voor social shopping?

Ja: Veel Nederlanders shoppen online met hun smartphone. De groei ging afgelopen jaar zelfs voor het eerst ten koste van de computer en laptop.

Nee: Er is onmiskenbaar een mobiele revolutie aan de gang in online retail. Al langer zien we het aandeel van de pc teruglopen. In Nederland zie je dat deze dertien procent aandeel verliest ten gunste van mobiel en dat vooral te danken is aan de opkomst van smartphone shoppen. Shopping apps leiden tot een hogere conversie vergeleken met websites. Conversie: mobiele website vijf procent; desktop twaalf procent; app: zeventien procent. Lees hier verder.

2. Op welke platformen je dan social shopping kan inrichten?

Ja. Bijna alle socialmediaplatformen werken tegenwoordig met een vorm van social shopping. Soms behoorlijk uitgebreid, soms slechts door een enkele button.

Nee: Amazon werkt voor een aantal features bijvoorbeeld samen met Snapchat. Onder andere met visual search shopping waarmee je producten kan herkennen via de Snapchat camera, en Shoppable Snap ads. Er wordt ook veel verwacht van de shoppingfunctie van Instagram waarin door middel van tags snel afgerekend kan worden in de app. Ongeveer zeshonderdduizend bedrijven gebruiken de functie, goed voor zo’n 63 miljard dollar aan verkopen. Pinterest zet eveneens flinke stappen als webwinkel. Voor meer, kijk hier.

3: Dat je social kanaal niet meer alleen om aandacht draait?

Ja: Voorheen maakte je gebruik van sociale netwerken om producten te promoten. Nu gaat het dus ook om het converteren.

Nee: Bij een nieuwe functie hoort een nieuwe contentstrategie. Social-gebruikers willen geïnspireerd worden en mooie content liken. Wanneer je iemand ook echt wil aanzetten tot kopen, kun je daarom het beste een andere strategie gebruiken die meer in lijn ligt met de content op de webshop. Daar is het namelijk vanzelfsprekend dat het product dat je wilt verkopen duidelijk te zien is en dat de bezoeker kan zien wat de productspecificaties zijn. Lees hier meer tips.

4. Waarom shoppen op social media zo goed werkt?

Ja: Sociale media inspireren niet alleen bij de aanschaf, maar maken het aankoopproces stukken makkelijker.

Nee: Niet voor niets is het merendeel van de aankopen op onder andere Instagram een impulsaankoop. Gebruikers die een groot deel van hun tijd op sociale media doorbrengen, hoeven de app niet meer te verlaten om een browser te openen. In plaats daarvan worden ze direct naar de webshop geleid. Hier kun je ze natuurlijk extra prikkelen, zoals met speciale aanbiedingen voor sociale media-shoppers. Daarnaast zijn de tools steeds eenvoudiger te gebruiken.

5. Wat technisch nodig is voor verkopen via onder andere Instagram?

Ja: In principe is de nieuwe Insta-functie een toevoeging voor elk bedrijf dat wat verkoopt. Hetzelfde geldt voor zakelijke Facebook-accounts.

Nee: Via Bedrijfsinstellingen vind je hierna de functie Shopping. Selecteer de catalogus, voeg maximaal vijf producten toe en je kunt starten met product tagging op Instagram. Goed om te weten: als je minstens negen posts hebt getagd, word je beoordeeld door Facebook en kan je meer tabbladen toevoegen. Bij Instagram kan je eenvoudig een checkout toevoegen. Bij Pinterest kan je werken met speciale shopping pins. Hoe dat werkt lees je hier.

6: Ken je de nadelen van de inzet van social selling?

Ja: Het kent aardig wat nadelen. Zo komt een klant niet automatisch terecht op jouw site waardoor je verkoopdata mis kan lopen.

Nee: Je weet niet welke andere producten de klant vergelijkt, hoelang hij blijft hangen of hoe hij tot een bepaalde keuze is gekomen. Het inrichten van de klantreis wordt lastiger als je klant zich oriënteert of zelfs publiekelijk met jou communiceert via een extern sociale mediaplatform. Zorg dat het contact niet versplintert door genoeg vragen te stellen bij de checkout of koppel het kanaal direct aan je CRM. Je kan wel basale statistieken inzien van de verkoop. Zie ook hier.

7. Weet je wat verder van invloed is op het succes?

Ja: Net als bij je reguliere social media-aanpak zorg je dat ervoor dat wat en hoe je het aanbiedt past bij de doelgroepen van platformen.

Nee: De route naar de kassa wordt natuurlijker, persoonlijker en vooral makkelijker. Tenminste, als je intern je zaken op orde hebt. Anders is social commerce waarschijnlijk niets voor jou. Zorg dus voor de juiste koppelingen met jouw CRM en de regels van het platform. Denk daarnaast goed na over de merkervaring die je op een bepaald platform wilt bieden. Ieder platform heeft zijn eigen karakter, dat moet matchen met jouw uitingen.

8. Weet je genoeg om aan de slag te gaan?

Ja: Behalve je merkidentiteit uitdragen en klanten aan je binden, sta je nu in contact én boost je verkopen.

Nee: Vele onderzoeken laten zien dat consumenten het kopen via social platformen steeds aantrekkelijker vinden. Tegelijkertijd worden de mogelijkheden en tools hiervoor voor verkopers steeds toegankelijker. Bedenk je alleen al dat het zelfs mogelijk is om middels AR iets te verkopen via Snapchat zonder dat jij die tech hoeft te ontwikkelen. Ga ervoor en zorg dat je deze boot niet gaat missen. Ben je nog niet overtuigd? Lees nog even hier.

* Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#171). (Met input van Jaap Jan de Lange, Senior Commercial Product Manager Exact)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond