-

Google shopping actions: de nieuwe marketplace die concurreert met Amazon

Consumenten verwachten dat hun online ervaringen eenvoudiger, sneller en intuïtiever zijn en Google speelt daar op in met de nieuwe Shopping Action-functionaliteit. De consument kan nu rechtstreeks aankopen doen bij Google op elk device, en ook stemgestuurd via de Google assistant. Wat betekent dit voor retailers?

Het toevoegen van producten van verschillende webwinkels aan één winkelmandje was in Amerika via de bezorgservice Google Express al beschikbaar, maar nu is de uitrol richting Europa ook gestart met nieuwe innovaties. Een duidelijke koerswijziging van Google om het verlies van marktaandeel aan Amazon tegen te gaan.

Het is geen geheim dat Amazon de afgelopen jaren steeds meer marktaandeel heeft verworven in de e-commerce markt. Amazon heeft ervoor gezorgd dat men wereldwijd eenvoudig en vertrouwd producten kan kopen. Maar voor onafhankelijke e-commerce retailers is Amazon een speler die op een agressieve manier strijdt om de wereld van online winkelen volledig te beheersen. En dan betaal je als retailer hoge verkoopcommissies en verzend- en opslagkosten met een strikt, meedogenloos beleid.

Direct aankopen doen via Google Search, Google Shopping en de Google assistant

Elke dag doen honderden miljoenen mensen aankoopgerichte zoekopdrachten op Google. Voorheen startte men de zoektocht naar producten bij Google en raakte hier ook geïnspireerd, maar vervolgens deden ze de aankoop bij retailers. Nu is het dus ook mogelijk om producten direct bij Google te kopen. Google Shopping Actions biedt met een universeel winkelmandje klanten een gemakkelijke manier om jouw producten te bestellen via de Google Assistant en Google Search, op mobiel, desktop of zelfs via een Google Home device.

Met deze nieuwe functionaliteit geeft Google retailers en merken een alternatief op Amazon om consumenten te bereiken. Google heeft zich in het verleden een aantal keer uitgesproken om niet een retailer te worden, zoals Amazon dat nu doet om producten te kopen en te verkopen, prijs restricties te hanteren en logistieke handelingen over te nemen. Daarentegen wil Google met Shopping Actions juist de samenwerking aangaan met retailers door vraag en aanbod bij elkaar te brengen zodra de zoekintentie zich aan het einde van de funnel bevindt en voornamelijk aankoopgericht is.

Een voorbeeld: stel je voor dat je een laptop wil kopen. Dan kan je via Google Search een laptop toevoegen aan je winkelmandje. Je komt thuis en je besluit tóch wel een beschermhoes te willen, dan voeg je deze gemakkelijk toe via Google Home aan hetzelfde winkelmandje. Vervolgens kan je alle opgeslagen producten in het winkelmandje in één keer bestellen.

Later dit jaar breidt Google de Shopping Actions ook uit naar andere Google omgevingen, waaronder YouTube en Google Afbeeldingen.

Nieuwe Google Shopping marketplace omgeving

De nieuwe Google Shopping marketplace omgeving van Google

Om de consument nog meer te voorzien in de behoefte naar snelheid en gemak is Google in Frankrijk recent gestart met de nieuwe Google Shopping marketplace omgeving. In deze Google Shopping omgeving kunnen consumenten miljoenen producten van duizenden retailers en merken vergelijken. De gebruiker krijgt een persoonlijke startpagina op het shopping tabblad waar je nu nog alleen een zoekfunctionaliteit hebt. Consumenten kunnen filteren op onder andere categorieën, merken, recensies en zelfs video’s over producten bekijken. Frankrijk is het eerste land in Europa waar het momenteel mogelijk is om je producten te verkopen in de nieuwe shopping omgeving. In Amerika zijn de productadvertenties naast de shopping omgeving ook zichtbaar in Google Search en via de Google assistant. Google heeft nog niet vrijgegeven wanneer dit ook beschikbaar is in Nederland, maar dit is naar mijn mening een kwestie van tijd.

Hieronder een voorbeeld van een gebruiker die een hoofdtelefoon zoekt. Zoals je ziet is het ook mogelijk om op eigenschappen te filteren zoals ‘draadloos’ en uiteraard het merk. Je ziet twee Google Shopping producten waarbij de meest linker direct via Google kan worden afgerekend. Dit is voor de consument duidelijk te zien door het blauwe winkelwagentje. Met deze nieuwe ervaring voegt Google het beste van Google Express samen met Google Shopping. Het is mogelijk om de Shopping action ads gelijktijdig te draaien naast bijvoorbeeld reguliere Google shopping of search ads.

Google Shopping action voorbeeld

Online producten bestellen via je stem

Als je de onderzoeken mag geloven zal in 2020 meer dan de helft van de zoekopdrachten stemgestuurd zijn. Omdat er bij voice search-resultaten geen zichtbare website getoond wordt, moeten verkopen op een andere manier worden geregeld.

Hiervoor is Google Shopping actions dé oplossing. Met deze voice shopping integratie heeft Google zich goed voorgesorteerd om ook op dit vlak een naadloze klantervaring aan te bieden. Daarnaast wil Google hiermee de strijd aangaan met Amazon en diens Alexa, die deze mogelijkheid al langere tijd op de markt heeft. Eigenlijk was het een kwestie van tijd voordat Google een eigen stemgestuurde variant zou introduceren.


Google assistant action voorbeeld

Waarom dit wel en niet interessant is

Uiteraard heeft de Google Action functionaliteit naast de vele voordelen ook een aantal nadelen. Als retailer moet je vooral in gedachten houden dat Google, net zoals Amazon, eigenaar is van de klantdata zodra de transactie binnen het platform plaatsvindt. Toch is het voor retailers wel het overwegen waard om gebruik te gaan maken van marketplace platformen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat veertig tot zestig procent van de consumenten de zoekopdracht naar producten momenteel start op de pionier in de markt (Amazon) in plaats van een zoekmachine zoals Google. Ook Facebook is nu met Instagram aan het testen met in-app checkouts. De gehele platformisering heeft enorm veel invloed op hoe en waar jij als retailer de consument kunt bereiken.

Voordelen van Google Shopping actions:

Alleen betalen als er iets is verkocht

Shopping Actions gebruikt het pay-per-salemodel, zodat retailers alleen betalen wanneer er daadwerkelijk een verkoop plaatsvindt. Waar de advertentiekanalen van Google voorheen altijd afgerekend werden op een Cost Per Click (CPC) of een Cost Per Mille (CPM) model, komt daar met Google Shopping Actions verandering in.

Het pay-per-salemodel betekent dat je een bepaald percentage van de omzet afdraagt aan Google. Het gemiddelde percentage ligt ongeveer rond de twaalf procent en verschilt per categorie en subcategorie van het desbetreffende product. Zie hier een volledig overzicht van al de verkoopcommissies, opgesplitst per categorie. Maandelijks betaal je als retailer de commissie factuur met daarop alle verkopen via Shopping Actions. Meer informatie over de maandelijkse betaling kan je hier vinden.

Klanten zijn eerder geneigd te kopen

Google heeft de betaalgegevens van de klant opgeslagen in het persoonlijke Google profiel. Hierdoor hoeft de consument in het aankoopproces niet elke keer de betaal- en verzendgegevens in te vullen en stappen te doorlopen, wat vaak een belemmering kan zijn. Het is hierdoor aannemelijk dat de kans op conversie groter is, omdat veel consumenten op e-commerce websites afhaken in de aankoopfunnel.

Google online to offline connecties

Uit een recent consumentenonderzoek van Google blijkt dat 45 procent van de wereldwijde shoppers momenteel online kopen en het vervolgens ophalen in de lokale winkel. Met local inventory ads maakt Google het gemakkelijker voor kopers om het product in de lokale winkel op te halen. Ook kan je als retailer de nieuwe ophaalservice-functionaliteit toevoegen aan de shopping advertenties. Dit is een groot voordeel voor retailers met fysieke winkels. De enige restrictie is wel dat je op de website een pagina nodig hebt waar consumenten kunnen zien dat je een pick-up in store functionaliteit hebt en uiteraard de local inventory feed in het Merchant Center voor de offline voorraad. Als laatste kan je aangeven welke producten geschikt zijn voor deze omnichannel functionaliteit.

Buy Online/Pick up in store Shopping Ads

Concurrentievoordeel door de voice-integratie

De stem gestuurde zoekopdrachten nemen de komende jaren een vogelvlucht. Straks is vrijwel elke consument in staat om via een personal assistant aankopen te doen. Wanneer je als retailer vroegtijdig meegaat in deze trend kan dit je een enorm concurrentievoordeel opleveren.

Je hebt een mooi merk opgebouwd maar een slechte website

Je ziet nog steeds webshops die in de laatste jaren niet zijn meegegaan om de juiste gebruikerservaring aan te bieden waardoor deze webshops minder goed converteren. Deze websites kunnen door Google Shopping actions buiten het eigen platform om consumenten bereiken op de juist zo belangrijke aankoopgerichte conversiemomenten.

Nadelen van Google Shopping actions:

Minder bezoek naar de website

De website is een belangrijke plek om je merk te positioneren. Het is een touchpoint om merkassociaties lading te geven en consumenten te activeren om bepaalde keuzes te maken. De visuele stijl van de website of tone of voice van content waardoor de consument je merk gaat herkennen, kunnen hieraan bijdragen bijvoorbeeld. Aangezien met Google Shopping actions de consument niet meer op de website komt kan je hier met je website vrijwel geen sturing meer aan geven.

Verlies van doelgroep insights

Dit is het grootste nadeel van Google Shopping Actions. Op vrijwel elke retailwebsite zijn tracking pixels geïmplementeerd om zoveel mogelijk informatie in te winnen over de bezoeker en/of klanten. Hierdoor kan je de website (of zelfs de algehele marketing) optimaliseren om de gebruikservaring te verbeteren, wat uiteindelijk leidt tot meer conversies. Met Google Shopping Actions komt de bezoeker niet meer op je website en ben je als retailer dus niet in staat om het klantgedrag op te slaan en te gebruiken in retargeting campagnes.

Is je marge hoog genoeg?

Het verdienmodel van Google is dat ze een percentage van de verkoopprijs vragen zodra er een product is verkocht. Er zijn altijd een aantal categorieën waar minder marge op zit en je moet je als retailer dan afvragen of je hier überhaupt wel op moet adverteren via Google Shopping Actions. Het is aanbevolen om een goede analyse te maken voordat je het gehele productaanbod aansluit en eventueel verlies gaat lijden.

Hoe je shopping actions inzet

Tijd voor actie. Hieronder een stappenplan waarmee je aan de slag kan met shopping actions zodra dit beschikbaar is in Nederland.

  1. Upload een productfeed in het Merchant Center
  2. Configureer de bedrijfsgegevens, verzend- en retourgegevens, etc.
  3. Meld je aan als verkoper via Google Shopping Actions
  4. Vervolgens maken je producten ook onderdeel uit van de eenvoudige aankoopervaring op Google Shopping, Google.nl en de Google Assistant.
  5. Aangezien de orders volledig worden afgehandeld door Google is er een Google Order API beschikbaar. Je kan dit zelf inregelen of samenwerken met een gecertificeerde partner van Google.

Later dit jaar breidt Google de Shopping Actions ook uit naar andere Google omgevingen, waaronder YouTube en Google Afbeeldingen en zijn je producten daar dus ook zichtbaar voor de consument. Er is bij Google nog geen datum duidelijk wanneer Shopping actions en de nieuwe marketplace omgeving ook beschikbaar is in Nederland. Aangezien Google met Frankrijk nu aan het testen is in Europa, zal dit niet lang meer duren.

Wees een early adopter

Dit artikel kan kort samengevat worden in drie belangrijke tips. Wees als retailer een early adopter en maak in deze beginfase gebruik van het concurrentievoordeel. Maak vervolgens een duidelijke overweging welke categorieën of producten marge technisch geschikt zijn voor Google Shopping actions. Tot slot, houd er rekening mee dat de consument nóg prijsbewuster op zoek zal gaan naar producten. Je hebt als retailer alleen invloed op de klantervaring nadat de aankoop is gedaan, dus after sales is in dit geval het onderscheidende vermogen.

De platformisering heeft uiteindelijk veel consequenties voor zowel kleine als grote retailers. Bouwen aan je merkperceptie en onderscheidend zijn in je productaanbod is de sleutel tot succes.

Deel dit bericht

1 Reactie

Harry Hendriks

Hi Ted,

Mooi artikel, ik hep een eigen webshop actief in Nederland en Duitsland, wat raad jij mij aan nu te doen?

Groet,

Harry

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond