-

Gratis campagne voor non-profits: hoe behaal je succes met Google Ad Grants?

Met Google Ad Grants kunnen non-profits per maand $10.000 besteden aan advertenties. Omdat je deze campagne dus niet zelf betaalt moet je strategie ook anders zijn. Lees hier hoe je een Google Ad Grants-campagne het beste inricht en hoe je er het meeste profijt uit haalt.

Google Ad Grants is een geste vanuit Google waarmee non-profit-organisaties per maand $10.000 beschikbaar gesteld krijgen om te spenderen aan advertenties in het zoeknetwerk van Google. Vaak halen marketeers echter niet het volledige potentieel uit Google Ad Grants, en wordt het totale budget bij lange na niet uitgegeven. Er zitten natuurlijk een aantal beperkingen aan Google Ad Grants, maar met een aantal tips kun je er toch het maximale uithalen.

Met een Google Grants-account concurreer je alleen met andere Grants en niet – zoals vaak wordt gedacht – met betalende accounts. Hiermee komen we ook meteen bij de eerste tip.

Behandel Google Ad Grants-account niet als betaald account

Waar je bij een betaald account juist zo min mogelijk wilt uitgeven met een zo groot mogelijk resultaat werkt dit bij Google Ad Grants-account anders. Het is vaak nog een hele kluif om het volledige budget op te kunnen maken. Probeer om te beginnen juist zoveel mogelijk (relevante) clicks te behalen. Wanneer je uiteindelijk het punt hebt bereikt dat je het volledige budget gebruikt, ga je pas specificeren.

Het Google Ad Grants-account kan een mooie vorm zijn om je doelgroeplijsten te vullen, die je vervolgens mij een betaald account zou kunnen retargeten.

Richt je óók op softe en secundaire conversies

Omdat je vaak breed adverteert in Google Ad Grants is het aantal harde conversies soms lager dan bij een betaalde campagne. Om toch aan een mooi aantal conversies te komen om het algoritme te voeden, is het belangrijk dat je ook softe/secundaire conversies meet. Denk bijvoorbeeld aan een contactpaginabezoek, brochure download of een bepaalde bezoektijd.

Deze voorbeelden zijn natuurlijk geen harde conversies, maar laten toch een blijk van interesse zien. Hoe meer van dit soort conversies je meet en teruggeeft aan Google Ads, hoe meer handvatten het algoritme heeft om te kunnen sturen en hoe beter ‘smart bidding’ werkt. De kans op een harde conversie wordt hierbij ook groter.

Maak gebruik van enhanced conversion tracking en importeer je conversies niet direct uit Analytics. Wanneer je dit wel doet laat je namelijk enorm veel conversiedata liggen die niet worden toegekend aan Google Ads.

Schiet breed en laat phrase en exact links liggen

Waar bij betaalde campagnes vaak gebruik wordt gemaakt van ‘phrase’ en ‘exact keywords’ (al is dat steeds minder het geval), wordt dit bij een Grants campagne afgeraden. Je beperkt je mogelijkheid om zichtbaar te zijn. Pas wanneer het volledige budget benut wordt kun je ervoor kiezen om wat specifieker te gaan adverteren, maar omdat je vaak gebruik maakt van ‘smart bidding’ kun je deze brede match-types beter laten staan.

Zet elke campagne in met drie verschillende biedstrategieën

Dit klinkt misschien een beetje gek maar in de praktijk blijkt dit vaak tot succes te leiden. Wanneer je begint met een Google Ad Grants-campagne kun je het beste starten door dezelfde campagne drie keer in te zetten, elke keer met een andere biedstrategie.

  • CPC-biedstrategie
    Maak een campagne aan waarbij je een standaard bod van $2 opgeeft. Waarschijnlijk zal deze campagne niet enorm hard gaan, maar om te beginnen is elke click mooi meegenomen.
  • Conversies maximaliseren strategie
    Maak ook een campagne aan waarbij je conversies maximaliseren als biedstrategie kiest. Deze campagne zal vooral in het begin wat langzamer gaan, maar naar verloop van tijd zul je meer resultaat zien.
  • Doel-CPA-strategie
    Dezelfde campagne zet je opnieuw in, maar dan met een doel-CPA. Kies hierbij een hoog bedrag. Vooral aan het begin maak je weinig budget op, dus mag een conversie best wat kosten. Kies hierbij een dagbudget dat ongeveer twee keer zo hoog ligt als de doel-CPA.

Na verloop van tijd zul je zien dat enkel de Doel-CPA-campagnes nog verkeer genereren, en dat is ook precies wat je wilt. De overige twee campagnes dragen bij aan het genereren van data, wat de doel-CPA strategie ten goede komt. Het is dus echt een aanpak die je alleen in de startende fase van de campagne hanteert.

Geef elke campagne veel budget

Natuurlijk kun je per maand maar maximaal $10.000 uitgeven, maar je kunt wel dagbudgetten per campagne instellen die daar in theorie flink boven zitten. Uiteindelijk geeft Google Ads nooit meer dan die $10.000 uit, maar zo loop je niet het risico dat bepaalde campagnes (ver) binnen het budget blijven en daardoor minder vertoond worden. Wanneer je na een tijdje ziet dat bepaalde campagnes veel budget opmaken kun je alsnog gaan schuiven in de budgetten om er het maximale uit te halen.

Kijk internationaal

Vaak wordt het buitenland over het hoofd gezien bij een Google Ads Grants-account. Nu is het natuurlijk ook zo dat niet elke non-profit zich hiervoor leent, maar het kan een mooie kans zijn om je campagnes uit te breiden naar het buitenland. Denk bijvoorbeeld aan een culturele bezienswaardigheid die ook voor buitenlandse toeristen interessant kan zijn.

Maak gebruik van DSA

Door gebruik te maken van een Dynamic Search Ads-campagne (DSA) waarbij je alle URL’s op de website target kan Google Ads zelf kiezen op welke relevante termen er wordt geboden. Je zult zien dat hier ook termen tussen zitten waar je zelf niet zo snel aan had gedacht. Kijk zo nu en dan ook naar het zoektermenrapport om nieuwe zoekwoorden te vinden waaromheen je een campagne kunt gaan bouwen.

Heb geduld

Misschien wel de belangrijkste tip: heb geduld! Anders dan bij een betaald Google Ads account duurt het vaak wel één tot vier maanden voordat het Grants account pas echt begint te lopen. Raak dus niet meteen in paniek als je weinig verkeer trekt in de startfase.

Met de bovenstaande tips moet het ook jou lukken om een succesvolle Google Ad Grants-campagne neer te zetten.

Over de auteur: Willem van Bolderen is Freelance online marketeer bij HOBL.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond