-

Hoe bereken je een kanaaldoelstelling?

Zijn je online marketinginspanningen niet winstgevend? Het berekenen van een kanaaldoelstelling kan best ingewikkeld zijn. Een howto voor de berekening van een kanaaldoelstelling voor maximale groei en rendement. 

Allereerst een uitleg van het begrip: een kanaaldoelstelling is een doel waarop je je campagnes binnen een bepaald kanaal, zoals Google Ads of Facebook, stuurt en afrekent. Een aantal veel voorkomende doelen waar campagnes op geoptimaliseerd worden zijn: omzet, leads, sollicitaties, inschrijvingen of fysieke winkelbezoeken.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Een webshop zal bijvoorbeeld veelal online verkopen, ofwel omzet, als doel hebben. Een dienstverlenende organisatie zal zich voornamelijk focussen op het genereren van leads door middel van het verzamelen van contactgegevens. Het is hierbij de kunst om ervoor te zorgen dat je als organisatie niet te veel geld kwijt bent voor een nieuwe verkoop of lead. 

Wanneer je campagnes stuurt op omzet, is een ROAS-doelstelling (Return On Ad Spend) gebruikelijk. Wanneer je leads verzamelt is een CPA-doelstelling (Cost Per Acquisition) de meestgebruikte doelstelling. Hoe je deze twee doelstellingen kunt berekenen, komt later in deze blog aan bod. 

Waarom is dit belangrijk?

Met een kanaaldoelstelling bereken je hoeveel budget jij als organisatie mag investeren per nieuwe lead of verkoop, zodat je behaalde resultaten winstgevend zijn. Daarnaast kun je simpelweg zonder doelstelling niet bepalen of een campagne goed of slecht scoort. Hierdoor ben je volkomen stuurloos in de optimalisatie van de campagnes. Des te belangrijker om hier de nodige aandacht aan te besteden. 

Hoe bereken je een kanaaldoelstelling?

Voor het berekenen van een CPA-doelstelling dien je in ieder geval de volgende data inzichtelijk te hebben:

  • Gemiddelde waarde van een klant
  • Herinvesteringspercentage

Het herinvesteringspercentage is het procentuele deel van je omzet/waarde dat je opnieuw wilt besteden voor nieuwe leads. Stel, je hebt een gemiddelde waarde per klant van €100,-. En je wilt maximaal 10% herinvesteren. Dan is je CPA (€100 * 10%) = €10,-

In de praktijk zul je echter zien dat niet iedere lead klant wordt. Je kunt deze berekening dan ook verder finetunen met het succesratio, oftewel hoeveel procent van de totale leads uiteindelijk klant wordt. Stel dat bijvoorbeeld 50% van het totale aantal leads klant wordt. In het bovenstaande voorbeeld zou dat betekenen dat je niet €10,- budget per lead mag uitgeven, maar ((€100 * 50%) * 10%) = €5,-. Je mag dus minder uitgeven per lead, maar je weet wel zeker dat de leads die binnenkomen winstgevend zijn.

Voor het berekenen van een ROAS-doelstelling dien je in ieder geval de volgende data inzichtelijk te hebben:

  • Gemiddelde omzet per transactie
  • Herinvesteringspercentage

Stel, je gemiddelde omzet per transactie is €100,- en je wilt maximaal 10% herinvesteren. Een transactie mag dus maximaal €10,- kosten. Dan is je ROAS-doelstelling (€100 / €10) = 1000%.

Je kunt deze berekening nog verder verfijnen door het aantal retouren en je winstmarges mee te nemen in de kanaaldoelstelling. Wanneer je naast de gemiddelde omzet per conversie en het herinvesteringspercentage ook rekening houdt met je winstmarge en de retouren, wordt je berekening nauwkeuriger. Dit zorgt er indirect voor dat je onderaan de streep naar betrouwbaarder data kijkt en dus je campagnes op een realistischere doelstelling stuurt.

Tips bij het berekenen van je kanaaldoelstelling

Om ervoor te zorgen dat je kanaalresultaten winstgevend zijn, is het belangrijk dat je de volgende factoren inzichtelijk hebt:

  • Je weet wat een lead of klant oplevert in waarde of omzet. Hiervoor is het belangrijk dat er een werkende conversiemeting ingesteld is op je website.
  • Je moet zorgdragen voor een concurrerend ‘herinversteringspercentage’. Als je een te krap aandeel van je opbrengst terug wilt investeren heb je te weinig concurrentiekracht.
  • Je kanaaldoelstelling opnieuw blijft berekenen, om te bepalen of je doelstellingen nog steeds in lijn zijn met je bedrijfsdoelstellingen.

Over de auteur: Mike Karregat is Digital Advertising Consultant bij SDIM Online Marketing

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond