-

Hoe verhoog ik de conversie van mijn blog?

B2B-bloggers, maar ook B2C of juist hobbybloggers willen allemaal weten hoe ze de conversie kunnen verhogen. Vaak zijn ze al gestart met het periodiek bloggen en zijn ze lekker op dreef met nieuwe blogs, herschrijven van oude blogs, reacties beantwoorden en social media community management. Maar dan volgt het kantelpunt: wat kan er nog meer met het blog? 

Deze tips lijken héél erg voor de hand te liggen, open deuren wellicht. Toch zie ik helaas nog heel vaak dat de basis van de blog nog niet goed is. Daarom heb ik zes tips opgesteld, zodat je makkelijk kunt checken of je goed op weg bent.

1) Maak heatmaps & recordings

Leuk, je hebt een blog geschreven. Maar heb je ook al eens gekeken naar de layout van je blog? Weet je hoe bezoekers je blog ervaren? Hoe ze navigeren, lezen ze met aandacht? Of scannen en skippen ze delen? Waar klikken ze op? En nog belangrijker, waar klikken ze NIET op?

Je kunt natuurlijk al wel het een en ander aan data uit Analytics halen, maar ik heb het over een stapje verder.

Je kunt natuurlijk al wel het een en ander aan data uit Analytics halen (bounce rate, average time spend, sessies per pagina), maar ik heb het over een stapje verder. Maak eens heatmaps, clickmaps en scrollmaps. En, neem recordings op van je bezoekers om te kijken wat ze nou écht doen. Dit kun je eenvoudig doen via Hotjar.

  1. Ga naar Hotjar.com en maak een account aan (gratis).
  2. Plaats het script op je website en verifieer of het goed is gekoppeld.
  3. Sluit je eigen IP-adres uit. Deze kun je makkelijk vinden op whatismyip.com en vervolgens bij de instellingen uitsluiten. Je wilt niet je eigen gedrag analyseren.
  4. Je kunt dan 3 verschillende heatmaps maken in de gratis versie. Ik raad aan om er 1 te maken van je homepage, de blog overzichtspagina én de blogpagina’s samen. Om de blogpagina’s samen te pakken, kun je werken met een RegEx reeks. Bijvoorbeeld: www.homepage.nl/blogs/(.*)/$.
    Zo heb je alles wat begint met /blogs/ en datgene wat erna variabel is, pak je mooi samen in de (.*). Heb je nog meer categorieën achter de /blogs/ staan? Pak dan bijvoorbeeld /blogs/(.*)/(.*)/$.
  5. Terwijl de heatmaps data aan het verzamelen zijn, kun je ook alvast recordings aanzetten. Klik in het linker menu op recordings en dan gewoon op de groene knop en Hotjar doet het verdere werk voor je! Ik pak vaak alleen de gebruikers die langer dan 30 seconden blijven, zodat je geen snelle bouncers in je filmpjes terug ziet.
  6. Afhankelijk van het aantal bezoekers, zul je binnen een week tot maand (of twee) genoeg data verzameld hebben. Dan begint de analyse. Hieronder een voorbeeld:

Hier zie je dat ze de tekst goed lezen, maar verder dan dat zien ze eigenlijk vrij weinig op de site. Terwijl buiten de tekst om, juist alle upsellmogelijkheden staan! Dan kun je nóg zulke goede blogs schrijven, als er niemand op klikt, heb je er alsnog niks aan. Heb jij ook zulke opvallende resultaten? Speel dan eens met de locaties van je upsellmogelijkheden die mogelijk de conversie verhogen. Verwerk deze eens als blok tussen de tekst in, geef ze een andere kleur of een grotere titel. En maak dan vervolgens weer een nieuwe heatmap om te kijken of ze het nu beter zien!

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

2) Voorkom dat je blog doodloopt

Zorg ervoor dat je blog eindigt met call to actions. Vraag mensen reacties achter te laten, zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, of abonneren op je blogs door middel van een RSS feed? Misschien wil je ze aansporen om je social media pagina’s te liken, of juist door te sturen naar andere blog posts?

Let er goed op dat je blog niet doodloopt op het einde, je wilt ze juist belonen als ze tot het einde hebben gelezen. Bezoekers die veel lezen, vinden je blog sowieso interessant genoeg en zijn dan makkelijker over te halen. Commitment & Consistency noemen ze dit ook wel in de psychologie. Je vraagt ze om iets kleins (het lezen van een langer blog), en daarna zijn ze geneigd om op nóg iets ja te zeggen. Geef ze dan ook deze opties!

3) Gebruik remarketinglijsten en haal bezoekers terug via social media of display advertising

Met remarketing kun je bezoekers nog eens proberen over te halen om je site te bezoeken. Ze zijn al met je site bekend, wat voor hun al een extra gevoel van veiligheid en vertrouwen zorgt. Je kunt heel veel verschillende remarketing lijsten aanmaken, maar dit zijn mijn favorieten:

  • Bekijk in Analytics de gemiddelde sessieduur en maak hier een remarketing lijst van! Target bezoekers die even lang of langer dan gemiddeld blijven. Deze zijn vaak van hoge kwaliteit.
  • Dit kun je ook doen voor het aantal pagina weergaves. Bekijken ze het gemiddeld aantal pagina’s of hoger? Ook dan zijn ze vaak van hogere kwaliteit en wil je ze aan je blijven binden.
  • Kijk ook eens naar hoeveel dagen er tussen zit als bezoekers weer terugkomen. Dit kan heel verschillend zijn, en hier kun je heel mooi op inspelen! Zie je dat bezoekers gemiddeld na 3 dagen terugkomen? Laat dan bezoekers na 3 dagen een mooie advertentie zien om ze weer te herinneren dat je weer wat leuks hebt geschreven! Zeker bij een langere tijdsperiode is dit een erg goede manier om weer even de aandacht te trekken!
  • Targeten van specifieke onderwerpen. Heb je een bepaalde subcategorie in je blog? Maak ook hier eens een losse lijst van. Dan kun je mensen die blogs van een bepaalde categorie hebben gelezen makkelijk op de hoogte brengen dat er weer een nieuwe, bijpassende blog is geschreven hiervoor!

Voor remarketing is het wel heel belangrijk dat je een relevante advertentie maakt om te tonen. Idealiter maak je per lijst, nieuwe advertenties. Zodat de boodschap van die advertentie compleet is toegespitst op de inhoud van de remarketing lijst. Blijf hierin vooral ook testen! Er is geen enkele perfecte advertentie die voor al je remarketing doelgroepen 100% het beste is.

4) Verhoog conversie met share buttons tussen de alinea’s

Vaak is er al wel een like & share box in de sidebanner geplaatst (27 vrienden vinden deze pagina ook leuk), maar denk ook eens aan bepaalde delen van je tekst die je al tijdens het lezen kunt delen. Zo kun je bepaalde zinnen, uitspraken, phrases of hashtags eenvoudig promoten. Combineer dit met een goede automatische boodschap zodat je het je bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt. Online zijn we allemaal een gemaksmens.

5) Werk met exit pop-ups

Pop-ups kunnen als zéér irritant worden ervaren, maar ze kunnen absoluut je conversie verhogen. Als je de pop-up instelt dat deze alleen naar boven komt als mensen al richting het kruisje willen gaan (op desktop) of bijvoorbeeld op mobiel als ze een andere (interne) link aanklikken, is het al een stuk minder opdringerig.

Als doelstelling kun je dan variëren in wat voor jou het belangrijkst is. Wil je meer volgers op facebook? Plaats er dan een like box in. Wil je meer nieuwsbrief inschrijvingen? Plaats er dan een nieuwsbrief formuliertje in. Maar je kunt ze ook bijvoorbeeld een actiecode aanbieden, of een extra resource of White paper om te downloaden.

Net als bij de remarketing banners, is het ook hier belangrijk om te blijven variëren per pop-up om te kijken welke versies het beste jouw conversie verhogen. Welke woorden gebruik je, welke afbeeldingen? Er zijn genoeg tools om pop-ups naast elkaar te testen om te kijken welke variant beter werken. Maak hier dan ook gebruik van!

6) Gebruik Facebook Messenger als reactietool

Facebook Messenger is ontzettend laagdrempelig voor bezoekers. In combinatie met tools als Manychat, kun je op een eenvoudige manier een soort nieuwsbrief community opbouwen, maar dan in Messenger!

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Gebruik in plaats van een standaard reactie tool (die vaak in layout ook niet al te mooi zijn) eens een button naar facebook Messenger, zodat ze via die tool kunnen reageren op hun bericht. Niet alleen zorgt dit voor een vergroting in je social media bereik (want je vraagt ze dan natuurlijk meteen eventjes om je pagina te liken), je hebt makkelijker direct contact met je doelgroep én je bouwt (indien je manychat gebruikt) meteen een community op die je via veel verschillende manieren nog eens kunt activeren!

Haal jij al het meeste uit je blog?

Heb jij alle tips al in gebruik? Dan ben je écht goed bezig. Heb je ze nog niet allemaal ingezet? Dan zijn de tips nog wat mooie quick wins die je conversie verhogen en je blog pagina’s een extra boost geven.

Deel dit bericht

3 Reacties

Pim

Ik mis toch echt een aantal punten :
– Zorg dat je interessante blogs schrijft (een blogje schrijven over de wandeling in de achtertuin met vallende kastanjes is leuk voor je vrienden maar voegt verder 0,0 toe)
– Bepaal wat je als conversie beschouwt : nieuwsbrief aanmelding? klik op affiliate link? Aantal likes?
– Heb je geen bezoekers dan zijn alle bovenstaande tips handig maar nietszeggend. Remarketing? Je hebt het blog gelezen en je moet het nog een keer lezen? 😉

Desiree - Fingerspitz

Hi Pim,
Bedankt voor je reactie en je toevoegingen!

– Het is inderdaad heel belangrijk dat je onderwerpen uitzoekt die relevant zijn voor je doelgroep én je moet natuurlijk rekening houden met de SEO opmaak van je blog.

– Niet alleen wil je goed van tevoren bepalen wat je als conversie ziet, zorg er ook goed voor dat je dit op de juiste manier meet en bijhoudt! Dan pas kun je echt de voortgang van je blog zien.

– Als je nog geen bezoekers hebt, dan moet je je daar eerst op focussen voordat je je kunt focussen op conversie optimalisatie. Gelukkig zijn daar veel andere blogs al over geschreven om je verder te helpen 🙂

– Remarketing doe je natuurlijk niet op hetzelfde blogartikel. Maar als ze al bepaalde artikelen interessant vinden, kun je wel via remarketing artikelen aan ze tonen die hierop lijken, of die juist nieuw zijn!

Didie

Voordat je alles op alles zet om de conversie te verhogen, is het wel goed om je businessmodel te bekijken. Conversie is niet het enige dat telt. Bovendien is de inhoud ook belangrijk. Hoe ‘commercieel’ wil je zijn? Ik denk er regelmatig over na: https://www.mindfulmemo.nl/eerlijke-wereld/eerlijke-onderneming-zoals-mindful-memo/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond