-

Hoe ga je aan de slag met influencer marketing?

Denk je erover om influencer marketing in te zetten, maar weet je niet hoe te beginnen? Ontdek hoe je in vijf stappen aan de slag kunt met influencer marketing. 

Om te beginnen met de basisvraag: waarom zou je influencer marketing inzetten? Uit onderzoek blijkt dat 88% van alle consumenten de meningen van influencers evenveel vertrouwt als de meningen van hun beste vrienden. Daarom worden influencers als geloofwaardiger gezien dan reclame of e-mailmarketing. In de afgelopen jaren heeft influencer marketing zich ontwikkeld tot een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Het wordt ook wel de mond-tot-mond reclame van de 21e eeuw genoemd. Volgers identificeren zich met een influencer en zijn daarom eerder geneigd producten te kopen die de influencer leuk vindt, of aanbeveelt. Dit maakt het een erg krachtige marketingtechniek. 

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Voor wie is influencer marketing geschikt?

Influencer marketing is geschikt voor bedrijven die een hogere merkbekendheid en betrokkenheid bij hun doelgroep willen bereiken. Ondanks dat dit vanzelfsprekend tot meer actiegerichtheid vanuit de doelgroep leidt, moet dit niet het voornaamste doel zijn. We meten op basis van KPI’s die gekoppeld zijn aan de awareness, consideration en loyalty fase. 

Influencer marketing speelt zich daarnaast af op specifieke social media kanalen en blogs. Een belangrijke vraag is daarom: “Op welke kanalen bevindt mijn doelgroep zich?”. Bevindt je doelgroep zich op een van de onderstaande kanalen? Dan is influencer marketing een sterk middel en onmisbaar binnen je online marketing plan.

  • Instagram
  • YouTube
  • TikTok
  • Facebook
  • Blogs
Wat zijn de voordelen van influencer marketing?
  • Menselijk contact: influencers verkleinen de afstand tussen het merk en de consument. Doordat ze gepersonaliseerde content verspreiden, geven ze je merk een menselijke stem. 
  • Zichtbaarheid verhogen: Influencers geven merken de kans om adblockers te omzeilen en aandacht te verdienen vanuit de niche-communities.
  • Positieve associaties: Merken profiteren van de positieve reputatie van de influencers en vice-versa.
  • Authentieke content: Influencers zijn goede content creators. Ze zijn bedreven in het creëren van relevante en originele content die een grote impact heeft op hun publiek en dit zorgt voor meer engagement.
  • Een zeer gerichte doelgroep: Via influencers kun je een zeer gerichte doelgroep bereiken. Als merk communiceer je via influencers met je doelgroep – en hun volgers – die al reeds affiniteit met je product heeft en daardoor sneller een connectie aangaat.
Beginnen met influencer marketing in 5 stappen

Doorloop de volgende stappen voor een succesvolle influencer marketing campagne.

Stap 1: Bepaal het doel van de samenwerking

Voordat je aan de slag gaat met influencers, stel je eerst het doel van de samenwerking op. Aan de hand hiervan bepaal je namelijk of je met grote of met kleinere influencers gaat samenwerken. Een macro influencer met meer dan 100.000 volgers zorgt voor een groot bereik, en sluit goed aan op een naamsbekendheid doelstelling. Wil je de betrokkenheid met je doelgroep en het product vergroten? Kies dan voor een aantal micro influencers. Het engagement ratio ligt hierbij vaak een stuk hoger. 

Stap 2: Onderzoek welke influencers aansluiten bij je doelgroep

Na het bepalen van de doelstelling, onderzoek je welke influencers passen bij je doelgroep. De juiste match is erg belangrijk. Kijk hierbij naar interesses, leeftijd, geslacht, maar ook taal en woonplaats. Onderzoek niet alleen de influencer zelf, maar ook de volgers. Zij moeten uiteindelijk je product kopen!

Stap 3: Maak afspraken met de influencers

Wanneer je de juiste influencers hebt geselecteerd, is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken. Bepaal wat jij de influencer te bieden hebt en wat je van ze terug verwacht. Krijgen ze een product, dienst of vergoeding aangeboden? En wat voor content moeten zij in ruil hiervoor maken? Ons advies is om aan te geven de content altijd vooraf te willen checken, zodat je zelf de controle in handen houdt. Om het effect van de campagne te versterken koppel je een winactie aan de samenwerking. Dit vergroot je bereik en zorgt voor meer interactie. Spreek tot slot af dat de influencer altijd moet vermelden dat het om een betaalde samenwerking gaat door middel van #ad en het verwijzen naar je bedrijfsnaam. 

Stap 4: Beoordelen van de content

Let tijdens het beoordelen van de content op of de boodschap goed overkomt, het product of dienst duidelijk in beeld is en of de influencer zich heeft gehouden aan de afspraken. Ben je tevreden? Dan kan de content live!

Stap 5: Analyseren van de resultaten

Tijdens het analyseren van de resultaten kijken we naar twee aspecten: kwantitatieve en kwalitatieve resultaten. 

Kwantitatieve resultaten

Bekijk het bereik, de engagement rate, het aantal kliks naar de website, het aantal profielbezoeken, likes en comments. 

Kwalitatieve resultaten

Vergeet ook niet dat influencer marketing de kans biedt om te zien wat de eerste indruk van consumenten bij je product of dienst is. Analyseer daarom de comments onder de post. Roept het veel vragen op of is iedereen meteen enthousiast? Dit geeft een hoop nieuwe inzichten.

Zit jouw doelgroep op YouTube, Instagram of TikTok en wil je ze echt betrokken maken bij je merk? Dan is influencer marketing een onmisbaar onderdeel van je marketingstrategie. 

Over de auteur: Anne Metzelaar is content marketeer bij SDIM.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond