-

Influencer marketing in 2021: de 7 belangrijkste trends 

Door de massale switch naar online aankopen worden online influencers nog belangrijker voor merken. De belangrijkste influencer marketing trends voor 2021.

Trend 1: De nieuwe generatie TikTok

De eerste grote trend voor 2021 is TikTok. De opmars van dit muzikale socialmedia-kanaal is niet te stoppen. TikTok is dit jaar alleen al in Nederland gegroeid van 2 miljoen naar 4,5 miljoen gebruikers. TikTok is een van de meest gebruikte apps in de App Store en de gebruikers spenderen gemiddeld zo’n 45 minuten op de app. Niet zo heel raar dus dat merken steeds meer geïnteresseerd raken in TikTok. 

Het afgelopen jaar hebben de eerste merken zich laten zien op TikTok en is er echt een groep influencers in Nederland ontstaan met een groot bereik. TikTok is dus zeker het overwegen waard om mee te nemen in je digitale marketingaanpak van 2021.

Hoe kun je TikTok inzetten voor influencer marketing?

Als je als merk relevant kunt zijn op TikTok dan kun je een groot bereik realiseren. Het spreekt voor zich dat de Nederlandse TikTok-influencers je het beste kunnen helpen met content te maken die (nu nog) de voornamelijk Gen-Z doelgroep aanspreekt.

Om TikTokkers te vinden die goed bij jouw merk of bedrijf passen, is het allereerst belangrijk om je doelgroep helder voor ogen te hebben. Op basis daarvan kun je op zoek naar passende TikTok- influencers die deze doelgroep bereiken. 

Er zijn verschillende manieren om TikTokkers te vinden en benaderen. Allereerst kun je natuurlijk zelf op zoek gaan. Als je echter met een wat groter volume aan de slag wilt of je hebt nog weinig ervaring met TikTok, dan kan het lonen om gebruik te maken van een gespecialiseerd bureau of influencer platformEen goede manier aan de slag te gaan met TikTok is het opzetten van een branded hashtag challenge of een dans challenge. Omdat er zoveel gebeurt op TikTok zal het geen verrassing zijn dat je steeds meer influencer campagnes zult zien op dit platform in 2021. 

Trend 2: Prestatiegerichte influencer marketing

De wereld van influencer marketing is de afgelopen jaren volwassen geworden. Uit onderzoek blijkt tevens dat momenteel 65% van de marketeers de ROI meet van de influencermarketing-campagnes.  Voor 2021 is het de verwachting dat we een verdere groei gaan zien van prestatiegerichte influencer marketing. Hierbij wordt er dus steeds meer gekeken naar de gegevens en resultaten van de campagnes zoals de clicks en verkopen die het merk heeft gerealiseerd.

Hoe kun je aan de slag met prestatiegerichte influencer marketing?

De eerste stap is je doelstelling zo scherp mogelijk te omschrijven. Je kunt een doelstelling zetten op sales, maar ook op bereik, engagement, likes en nieuwe volgers. Bijvoorbeeld 1000 items verkopen binnen x periode. Of een campagne met een bereik van minimaal y. 

Een goed voorbeeld van prestatiegerichte influencer marketing is de Amerikaanse case van het merk Gerber. Het merk heeft influencers met jonge kinderen ingeschakeld. Het doel was om ouders te bereiken met het product ‘Lil Beanies’. Via de instagram-pagina konden zij een coupon ontvangen om direct het product aan te schaffen. En met een enorm effect. Na de campagneperiode stegen de nationale sales met 5%. 

Let op, niet alle influencers zullen openstaan voor een 100% performance based vergoeding. Dit is ook zeker te verdedigen, omdat ze niet alleen de promotie voor je merk doen, maar ook de content produceren. Waar soms wel over te onderhandelen valt is een combinatie van een fixed fee met een vergoeding per sale/like/reactie of nieuwe volger. 

Trend 3: Virtual influencer marketing

Een grote trend die we het afgelopen jaar zagen doorbreken in Nederland is dat influencer marketing net als online marketing steeds meer virtual gaat. Dit kan inhouden dat influencers optreden in virtuele werelden of dat de influencer zelf helemaal virtual is. 

Doordat de technologie steeds krachtiger wordt zijn de grenzen tussen echt en niet echt aan het vervagen. Geert Eichhorn van Mediamonks is zelfs van mening dat virtual reality het hele idee van wat mens zijn betekent op z’n kop kan zetten. 

Hoe kun je aan de slag met virtual reality?

Er zijn al aardig wat goede creatieve voorbeelden van hoe je aan de slag kunt met virtual reality. Zo had het Nederlandse bureau RauwCC de primeur in Nederland met de eerste virtuele influencer

Andere goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld dat je door middel van virtual reality gewoon kunt reizen naar een droombestemming of dat je nachtclubs kunt bezoeken zoals bij dit inspirerende voorbeeld van Desperados en Elrow

Trend 4: Authentieke content

De pandemie heeft de trend naar meer openheid en authenticiteit versneld. Een opkomende trend voor influencers gaat hierdoor over het creëren van authentieke content. Deze trend laat zien dat influencers ook emoties kennen en echte personen zijn. Steeds vaker zullen we op de -voorheen- gestileerde en gefilterde Instagram-profielen posts zien die de werkelijke dagelijkse realiteit laten zien. Ongefilterd en meer gebalanceerd. 

Waar veel Instagram profielen tot nu toe een verzameling van zorgvuldig bewerkte hoogtepunten was, zal er meer ruimte komen voor de dagelijkse beslommeringen en zullen ook steeds meer influencers hun dieptepunten met hun volgers delen.  Zo laat Rianne Meijer niet alleen haar glamoureuze modellen leven zien, maar post ook de foto’s waar ze net niet helemaal modelwaardig op staat:

Hoe kun je als merk aan de slag met authentieke content?

Het is belangrijk om met authentieke content aan de slag te gaan, want in de toekomst zullen consumenten authenticiteit blijven eisen in alles, van informatie tot ervaringen. Het goede nieuws is dat veel influencers door de jarenlange ervaring met content maken voor de doelgroep al weten wat echt en authentieke content is voor bij de doelgroep. Dus een goede influencer weet automatisch deze content al te produceren. 

Een goed recent voorbeeld van authenticiteit in influencer campagnes zijn de zogenaamde Instagram dumps. Bij dit fenomeen gaat het erom dat de influencers random images posten. Het is in ieder geval heel interessant om te zien wat merken gaan doen met de trend van minder perfectie en meer authentieke content. En in hoeverre zal deze trend invloed hebben op de hoogte van het content productie budget?

Trend 5: Veel kleine maken één grote: Brand Lovers

We kenden al micro- en nano influencers. Nu is er een nieuwe groep die opstaat en die door merken steeds beter gevonden worden; de Brand Lovers. Deze groep met 250 – 1.000 volgers zijn in eerste instantie niet bewust ‘influencer’. Ze hebben echter wel een trouwe groep volgers waar ze bewust of onbewust veel invloed op hebben. Zie het als de vriend of vriendin die jou persoonlijk iets aanraadt. Met een hoge engagement en veel invloed op hun doelgroep is het een zeer interessante groep om als merk mee samen te werken.

Tips voor het werken met brand lovers

De grote uitdaging: zorgen dat je bereik voldoende groot is om impact te maken. Waar je met een Macro- of Mega influencer met één influencer al snel een groot bereik genereert, heb je misschien wel 100 Brand Lovers nodig. Wil je een positieve ROI bereiken, zorg dan voor een schaalbaar proces. 

Trend 6: Audio / podcast

Waar we vooral elk jaar weer verwachten dat video gaat domineren is er stilletjes aan een andere trend doorgebroken: audio. Dit komt onder andere door de alomtegenwoordigheid van de smartphones die het super makkelijk maken om overal audio te kunnen luisteren. Dit uit zich vooral in de populariteit van podcasts. Uit het laatste onderzoek van Markteffect blijkt dat maar liefst 47% van de Nederlanders wel eens naar een podcast luistert

Podcasts & influencers

Afgelopen jaar baarde Spotify opzien met het feit dat ze twee grote podcast bedrijven heeft gekocht en voor een astronoom bedrag de bekende Amerikaanse Podcaster Joe Rogan heeft gecontracteerd. Maar eigenlijk is het heel logisch als je ziet hoeveel mensen dit medium gebruiken. Uit de voorspellingen blijkt tevens dat de audio advertentiemarkt ook enorm gaat groeien naar 1,5 biljoen in de komende jaren. 

In Nederland zijn er ook al wat influencers opgestaan met goedbeluisterde podcasts. Onze tips hierbij zijn de podcasts van de Eindbazen, Yous en Jay en de Zelfspodcast.  

Clubhouse

Een laatste belangrijke ontwikkeling op het audio vlak is een nieuw platform genaamd Clubhouse. Het platform draait volledig om voice. In verschillende kamers kun je luisteren en deelnemen aan een live gesprek of je kunt zelf een gesprek starten. Het geeft een beetje het gevoel van een live podcast waar je bij aanwezig bent, direct vragen kunt stellen en kunt praten met de andere aanwezigen. Vooralsnog is het platform alleen nog op uitnodiging en in bèta beschikbaar, maar de ontwikkeling van voice is er zeker eentje om in de gaten te houden.

 

Trend 7: Influencer marketing en maatschappelijke betrokkenheid

Van de strijd voor raciale gelijkheid tot het eisen van politici om meer te doen om klimaatverandering tegen te gaan. Veel influencers gebruiken hun platform om positieve veranderingen in ons land te bewerkstelligen. Dit opkomende fenomeen wordt heel erg gedreven door de jonge Gen Z consument. 85% van deze nieuwe jonge generatie vind dat merken over meer moeten gaan dan alleen maar winst en 70% zou liever iets doen van betekenis dan alleen maar veel geld verdienen. 


Hoe kun je als merk meer doen met maatschappelijke betrokkenheid?

Als je als bedrijf ergens voor staat kan het ook weer in je voordeel werken. Een merk kan op een aantal manieren aan de slag met maatschappelijke betrokkenheid. Zo kunnen ze zichzelf uitspreken tegen racisme zoals Nike of influencers inhuren die hun invloed inzetten voor maatschappelijke thema’s. Hierdoor kunnen de influencers de volgers aanzetten tot bewuste keuzes. Ook in Nederland zijn er veel influencers die staan voor duurzaamheid. Het weblog Freshhh heeft er een paar voor je op een rijtje gezet. 

Wat gaat 2021 brengen?

Van ROI berekeningen tot aangescherpte wet- en regelgeving voor influencers; influencer marketing is volwassen geworden en mag in 2021 niet meer ontbreken in je mediamix. Zoals je ziet zijn er veel influencer-marketing trends waar je als marketeer in 2021 mee aan de slag kunt gaan.

Over de auteur: Klaas Joosten is CEO bij LinkPizza

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond