-

Hoe versterk je de SEO-autoriteit van je website?

Wat voor website je ook hebt: je wilt graag gevonden worden. En gevonden worden loopt voor het overgrote deel via zoekmachines. Die plaatsen betrouwbare websites hoger in hun zoekresultaten. Het is dus van groot belang dat ze je site als betrouwbaar zien. Hoe bereik je dat?

Online betrouwbaarheid is erg belangrijk voor zowel gebruikers als zoekmachines. Het doel van een zoekmachine is immers altijd het beste en betrouwbaarste antwoord geven op de zoekopdracht. In de SEO-wereld wordt de betrouwbaarheid van een website ook wel autoriteit genoemd. Maar wat is dat nou precies en hoe kun je je autoriteit verbeteren?

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Wat is SEO-autoriteit?

SEO-autoriteit is, naast content en techniek, een van de drie belangrijke SEO pijlers en een essentieel onderdeel van je SEO strategie. Je kunt autoriteit van een website als volgt zien: aanbevelingen zijn erg belangrijk. Als jij bijvoorbeeld een merk of product aanbeveelt aan je vrienden of familie, en zij vinden dit een goed merk of product, dan word jij gezien als een betrouwbare bron. Als ze weer op zoek zijn naar een merk of product zullen ze het hoogstwaarschijnlijk weer aan jou vragen.

Het klinkt raar, maar zo werkt het online ook. Hoe betrouwbaarder je website in de ogen van Google is, hoe groter de kans dat je wordt aanbevolen bij een gerelateerde zoekopdracht.

Hoe beoordeelt Google de autoriteit van een website?

Google beoordeelt de autoriteit van een website of webpagina als volgt: als je website veel links van andere betrouwbare websites krijgt, wordt jouw website ook gezien als betrouwbaar. Krijg je allemaal links van spammy websites of startpagina’s, dan wordt je website door Google als minder betrouwbaar gezien.

Google geeft de voorkeur aan betrouwbare websites met een gevarieerd en logisch linkprofiel. Het is bijvoorbeeld niet logisch als een website die net is begonnen direct alleen maar backlinks krijgt van heel hooggewaardeerde websites, zoals bijvoorbeeld het RIVM of de NOS. Ook als je een aantal backlinks van startpagina’s krijgt betekent dit niet meteen dat je je zorgen hoeft te maken!

Backlinks van spammy of onbetrouwbare websites kun je als volgt herkennen:

  • Ze komen veel van startpagina’s waar alleen maar links op staan en verder bijna geen content. In de onderstaande afbeelding staat een voorbeeld van een pagina met alleen maar links.
  • Het zijn websites die alleen bestaan voor SEO-doeleinden en verder eigenlijks niks nuttigs melden: Private Blog Networks (PBN). Websites die alleen voor SEO-doeleinden worden gebruikt kun je herkennen doordat de website puur wordt gebruikt om blogs te plaatsen met links naar externe partijen. Vaak zie je hier standaard menu’s in een standaard WordPress-thema en er is niks aan de website gecustomized. Ook staan er allerlei losse blogs op die niet binnen dezelfde categorie vallen. Een voorbeeld van hoe een PBN eruit ziet:
  • Het zijn adult websites (18+), of vage buitenlandse websites.
  • Of het zijn websites die helemaal niet gerelateerd zijn aan jouw producten of diensten.
Hoe meet je autoriteit?

Voor het meten van autoriteit bestaan diverse SEO tools, bijvoorbeeld: Ahrefs, SEMrush of Majestic. Deze tools geven de mate van autoriteit een bepaalde score. Uiteraard is het handig om deze score voor je website te bekijken, maar onthoud wel dat autoriteitscores relatief zijn. Heeft jouw website bijvoorbeeld een score van 60, maar je concurrenten allemaal 80 of hoger? Dan is de kans heel groot dat je concurrenten nog steeds de voorkeur krijgen binnen Google. Een score van 60 zegt op zichzelf dus niet zoveel. Let er ook altijd op dat dit tools zijn van derde partijen. Google zelf kan je website bijvoorbeeld anders beoordelen.

In de SEO wereld wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten autoriteit:

  • Autoriteit van een unieke pagina.
  • Autoriteit van een uniek domein.

De paginaautoriteit staat voor de betrouwbaarheid van een specifieke pagina (bijvoorbeeld: https://www.sdim.nl/zoekmachine-optimalisatie-seo/autoriteit/). Het versterken van de pagina-autoriteit zorgt ervoor dat die specifieke pagina beter wordt weergegeven in de zoekresultaten. Als je de specifieke pagina-autoriteit versterkt, versterk je automatisch ook de algemene domeinautoriteit. De domeinautoriteit staat voor de betrouwbaarheid van het gehele domein (bijvoorbeeld sdim.nl/).

Hoe kun je de autoriteit van je website versterken?

Er zijn verschillende manieren waarmee je de autoriteit van je website kunt versterken. Onthoud wel goed dat er manieren zijn die tegen de richtlijnen van Google in gaan. Linkbuilding wordt vaak gezien als iets vals of schimmigs. Daarom geef ik je hier graag de veilige en betrouwbare manieren om backlinks te vergaren.

  • Publiceer een persbericht
    Laat een persbericht publiceren over een onderwerp waar jouw website in wordt genoemd. Als nieuwswebsites jouw onderwerp interessant vinden is de kans groot dat ze hier een artikel over publiceren met relevante verwijzingen naar jouw website.
  • Benader websites
    Zoek naar vermelding van jouw merk of website, waar nog geen backlink is geplaatst. Benader daarna deze websites. Tip: stel een Google alert in om meldingen te ontvangen wanneer een website jouw bedrijfsnaam noemt.
  • Vraag om reviews
    Gebruik je bestaande relaties en vraag om een recensie inclusief backlink.
  • Redirect kapotte links
    Zoek naar irrelevante of kapotte links met een 404 status (ofwel broken backlinks) en redirect deze naar de juiste pagina. 
  • Maak sterke content
    Maak unieke en sterke content waar andere website naar willen verwijzen.

Kortom: de autoriteit van je website verhogen is lastig maar zeker niet onmogelijk. Er zijn verschillende manieren binnen de richtlijnen van Google om dit te doen. Let uiteraard altijd goed op de relevantie en de waarde van de backlinks die je vergaart!

Over de auteur: Jeroen van Duin is SEO-specialist bij SDIM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond