-

Hoe zoekmachinedata je helpen bij het vinden van relevante influencers

Contact zoeken met online influencers en ze activeren is voor veel bedrijven onderdeel van de marketingstrategie. Maar bepalen wie deze mensen precies zijn gebeurt nog te vaak op basis van nattevingerwerk. Hoe kunnen zoekmachinedata ons helpen bij het vinden van de meest relevante influencers?

Zelf hadden we het ook niet echt verwacht: toen we laatst voor een van onze klanten zochten naar een online influencer op het gebied van casual games kwamen we uit bij een vrouw die vooral erg actief is op bokt.nl, een forum voor – juist ja – paardenliefhebbers.

Online-influencers zoeken doen veel organisaties vooral op basis van oppervlakkige data: een simpele zoektocht op google naar het aantal volgers, het aantal likes op facebook en misschien nog het aantal keer dat een blog gedeeld wordt. Door echter diep de data in te duiken krijg je wezenlijke andere en ook beter onderbouwde resultaten, zoals het voorbeeld met bokt.nl laat zien. Maar hoe pak je dat aan?

Stap 1

Stel je bent op zoek naar influencers in de automotive branche. De eerste stap is dan een uitgebreide keyword analyse in Google. Veelgebruikte zoektermen zijn auto, auto leasen, zakelijk auto leasen. Die verdeel je vervolgens in de verschillende stadia van de buying cycle, zoals onderstaand voorbeeld laat zien.

Emerce_buyingcycle

Stap 2

Nadat je de relevante keywords hebt bepaald, kijk je wat je zichtbaarheid bij deze keywords is en wat de zichtbaarheid van belangrijke concurrenten is. Het is daarbij belangrijk om verder te kijken dan alleen industry competitors: online kunnen op bepaalde zoektermen heel andere concurrenten actief zijn. Vervolgens maak je op basis van de huidige zichtbaarheid een inschatting van de mediawaarde: wat schrijft Autoweek over jou of je concurrent en hoeveel verkeer genereren ze daar-mee? Ten slotte onderzoek je de potentiële mediawaarde: welk deel van een bepaald segment wil je claimen?

Stap 3

Nu je de hele markt in kaart hebt gebracht kun je de influencers in kaart brengen. Bij elke fase van de buying cycle horen andere influencers. Voor lease gerelateerde keywords in de awareness fase vonden we bijvoorbeeld Wouter Karssen. Hieronder zie je een graph die zijn in-vloed goed weergeeft.

Hoe zoekmachinedata ..._afbeelding 2

Uit deze analyse ontstaat vervolgens onderstaand profiel, waar je kunt zien waar de influencer allemaal voor schrijft en welk verkeer hij genereert.

Hoe zoekmachinedata ..._afbeelding 3

Owned channels

Merken zijn geneigd om primair bezig te zijn met owned channels zoals de eigen website, blogs en sociale profielen. Maar klanten gaan langs veel meer kanalen in het aankoopproces: denk aan on-afhankelijke blogs en reviews.

Influencers marketing kan dus een belangrijk en zeer effectief onderdeel zijn van de marketingstra-tegie. Maar dan moet je wel weten wie die influencers zijn. Daarvoor is diep de data in duiken noodzakelijk.

Deel dit bericht

1 Reactie

-

Hi,

Ik vroeg me af welke tool er gebruikt wordt om influencers te vinden, in dit geval Wouter Karssen. Het Google Keywords verhaal begrijp ik maar waar komt die tool vandaan waar je de relevante influencers ziet.

Groeten,

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond