-

Vijf voorbeelden van gevatte campagnes: doe eens leuk tegen je klant

Soms lijkt het of Nederlandse marketeers professionaliteit verwarren met onpersoonlijkheid. Geestigheid en gevatheid in campagnes zijn spaarzaam, vaak uit angst een deel van het publiek kwijt te raken. Vijf voorbeelden van merken die hun doelgroep goed genoeg kennen om ze uitgesproken te benaderen.  

Taco Bell geeft lik op stuk 
Fastfoodketen Taco Bell weet als geen ander hoe ze hun jonge doelgroep op Twitter moeten aanspreken. Ze zijn heel actief en actueel op Twitter en niet bang om grappig te zijn. Buzzfeed verzamelde ‘the best of‘:
move_bedLululemon kent de klant
Lululemon, verkoper van yogakleding, lacht om zijn eigen klanten met de video ‘Sh*t Yogis Say”. De twee miljoen hits suggereren dat de yogaliefhebbers zich niet uitgelachen voelen,maar begrepen.

Google verweeft virtueel en echt 
Google digitaliseerde onze wereld op internet met Google Maps en deze advertentie plaatst de digitale wereld weer terug in de echte. De schaalvergroting geeft het iets absurds en toch is dit onmiddellijk herkenbaar.
places-blog-full
In de Londense underground hingen vorig jaar posters waarin bekende plaatsen fonetisch werden gespeld. De advertentie voor Google Voice Search geeft de namen iets magisch, waardoor de aandacht lang wordt vastgehouden.
pikadillee-blog-full
marmiteMarmite is niet lekker
Marmite is een broodsmeersel dat mensen heerlijk of afschuwelijk vinden. Marmite weet dat er geen tussenweg is en speelt hiermee in de Britse tv-campagne ‘Love it. Hate it. Just don’t forget it.” We zien de Marmite Rescue Squad verwaarloosde potjes redden uit de huizen van consumenten die vol schaamte toekijken. De Britse reclamecodecommissie ontving een aantal klachten omdat de campagne reëel dierenleed zou bagatelliseren, maar de boodschap van Marmite is duidelijk.

Hun Facebook-pagina (ruim een miljoen volgers) oogt als een Marmite Gallery of Fame.

Dollar Shave Club blaakt van zelfvertrouwen
Wat een saai product: wegwerpscheermesjes. Dollar Shave Club bezorgt ze aan huis vanaf een dollar per maand. De oprichter, een man met meer zelfvertrouwen dan productvariatie, legt het in 90 seconden uit in een YouTube video dat binnen twee maanden honderdduizend nieuwe klanten opleverde. Het motto? Our blades are f***ing great. http://www.youtube.com/watch?v=ZUG9qYTJMsI Het lijkt een lollig filmpje, maar er is weken gewerkt aan het script en de juist uitvoering ervan, omdat deze ene video dé uiting was die het bedrijf succesvol moest maken.
dollarshaveclub
Kortom…
Valt er voor jouw doelgroep iets te lachen met jouw merk? Is het wellicht tijd de online campagne letterlijk op straat te zetten? In plaats van de zwakke punten van je product te verdoezelen, kan je ze ook uitvergroten? En krijgt de videocampagne wel de tijd die zij verdient?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond