-

LinkedIn leadgeneratie: wat deel je met je netwerk?

Voor veel ondernemers en salesprofessionals is het delen van informatie met je netwerk vaak een enorm struikelblok. We zijn gewend om over ons bedrijf en onze producten te praten, maar is dit ook waar je netwerk op zit te wachten?

Wat is je doel?
Het doel van het delen van berichten met je netwerk is enerzijds je netwerk laten weten wat jouw vakgebied is, en anderzijds om onder de aandacht van je netwerk te blijven, ‘on top of mind’. Dit kun je uiteraard realiseren door alleen maar over jouw bedrijf en je producten of diensten te berichten. Maar meestal zit je netwerk daar niet op te wachten. Het betrekken van jouw netwerk bij wat jij doet, moet het doel zijn. Zoals een gesprek met je netwerk aangaan, hen eventueel helpt of een probleem kan oplossen.

Dit doel realiseer je met behulp van de volgende onderwerpen:
1) Breaking news
Het laatste nieuws uit jouw branche laat zien dat jij kennis hebt van je materie, je er bovenop zit en dat jij de ‘go-to person’ bent binnen jouw vakgebied. Mensen in je netwerk moeten eraan wennen dat ze het nieuws uit jouw branche altijd (het liefst als eerste) bij jou kunnen nalezen. Unieke, relevante informatie is het meest populair.

linkedintoresults_snoepschaal

2) Video’s en foto’s
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. LinkedIn noemt dit ‘sharing visual content’ en promoot dit momenteel sterk. Dat is begrijpelijk omdat een foto vaak snel ‘geconsumeerd’ is en een goede foto veel reacties en ‘likes’ oplevert. Wat video’s betreft; deel korte (maximaal één tot twee minuten), krachtige, liefst aan jouw vak gerelateerde video’s.

3) Blog
Als je een blog bijhoudt, deel je nieuwe artikelen dan ook op LinkedIn. Een perfecte manier om mensen van LinkedIn naar jouw website te krijgen.

4) Evenementen
Organiseer je een evenement, of ga je naar een belangrijk branche evenement, deel dit dan met je netwerk. Zorg ervoor dat je altijd een link naar meer informatie over het evenement erbij plaatst.

5) Tips & tricks
Deel tips en tricks die jouw klanten kunnen helpen om succesvoller te worden of die hen helpen een veelvoorkomend probleem op te lossen. Dit type berichten wordt veelvuldig gedeeld waardoor jouw naam ook bij tweede- en derdelijns connecties onder de aandacht komt.

6) Vragen
Heb je een brandende vraag, vooral een vraag waar anderen waarschijnlijk ook mee zitten, deel deze dan met je netwerk. Mensen vinden het fijn om te helpen en/of hun mening te geven. Maak daar gebruik van.

Je ziet dus dat je niet al het nieuws zelf hoeft te verzinnen. Stel bijvoorbeeld één of meerdere Google Alerts in en ontvang dagelijks een e-mail van Google met het laatste nieuws uit jouw vakgebied. Bekijk de korte video tutorial over Google Alerts op Youtube.

Nieuw, relevant, inspirerend
Volg goed welke van jouw statusupdates veel interactie hebben, en welke statusupdates geen of weinig. Gebruik deze informatie om je volgende statusupdate nóg beter te maken. In het algemeen kun je zeggen dat hoe nieuwer, relevanter of inspirerender de informatie is die je deelt, des te meer interactie je hebt.

Vind je het interessant dat een accountmanager van een bedrijf waarmee je gelinkt bent, een nieuwe leaseauto heeft? Of dat dit bedrijf een nieuw logo heeft? Dat ze de ramen hebben laten wassen en weer fatsoenlijk naar buiten kunnen kijken? Dat ze een nieuwe vlaggenmast hebben laten plaatsen?
Dit zijn echte voorbeelden van statusupdates die ik ben tegengekomen. Je kunt er gif op innemen dat maar weinig mensen in jouw netwerk zitten te wachten op dit soort informatie.

One-a-day
Plaats maximaal één statusupdate per dag. Twee of drie per week is ook prima. Realiseer dat niet iedereen in jouw netwerk 500+ connecties heeft. Als jij een paar updates achter elkaar plaatst, dan staat zijn of haar LinkedIn-tijdlijn vol met jouw naam. En dat kan tot irritatie leiden.

FOTO LINKEDINTORESULTS HIDE

Tip: heb je mensen in je netwerk die téveel berichten plaatsen, verberg ze dan op je tijdlijn! Ga met je muis op een bericht staan en klik op ‘hide’. Berichten van deze persoon worden nu niet meer getoond op je tijdlijn. De persoon in kwestie krijgt daar trouwens geen melding van. Ik vind dat jammer. Het zou namelijk goed zijn als die mensen een anonieme melding krijgen dat iemand ze heeft verwijderd van hun tijdlijn, zodat ze leren dat ze ‘spammerig’ bezig zijn.

Wat is jouw ervaring? Wat was jouw meest succesvolle statusupdate? Of wat is juist de meest irritante statusupdate die je bent tegengekomen? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.

In de vorige artikelen van deze serie spraken we over het bouwen van je profiel en het luisteren binnen je netwerk om te leren wat jouw connecties in LinkedIn groepen en op je LinkedIn homepage bezighoudt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Bos

Er zit nogal verschil tussen een bedrijfsprofiel en een persoonlijk profiel. Ik heb beiden, maar mensen benaderen mij persoonlijk, wat niet raar is want ik ben ZZP-er. ( nog wel 😉 Mijn naam in ecommerce land is inmiddels aardig bekend, dus zoekt men op mijn naam of expertise en komen ze op mijn persoonlijk profiel terecht. In dat profiel heb ik gewoon bovenaan een verwijzing staan naar mijn eigen website waar ik veel meer kan vertellen en laten zien van mijn bedrijf. Ik kan in mijn statistieken zien dat ik veel verkeer uit linkedin ontvang. Dit werkt voor mij dus prima. Ik wordt dan ook zelden direct op de klassieke Linkedin methode met een uitnodiging gevraagd contact te maken, maar gewoon via het contactformulier of mailadres wat op mijn site staat. ( ook dat kan ik zien omdat op mijn Linkedin profiel een ander email adres staat dan op mijn site. ) Linkedin is een mooie “Rolodex” voor mensen die zoeken naar een persoon of een bepaalde specialist. Het zenden van updates doe ik regelmatig en die worden vaak “geliked” of gedeeld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond