-

LinkedIn: binnenkort geen eigen website meer nodig?

LinkedIn biedt zijn leden sinds kort de mogelijkheid om hun wijsheid met anderen te delen op een manier die verder gaat dan een status update of groepsdiscussie. Tot nu toe was dit alleen weggelegd voor 500 ‘rich and famous’ LinkedIn Influencers zoals Richard Branson, Arianna Huffington en Barack Obama.

Leden kunnen nu artikelen plaatsen zonder enige restrictie van het aantal woorden, zoals dat wel het geval is bij status updates (maximaal 600 tekens). Wat vooral waardevol is, is dat deze artikelen bovenaan het profiel van de gebruiker geplaatst worden en dus voor altijd zichtbaar zullen blijven op het persoonlijke profiel.

DPPP – Definitive Professional Publishing Platform
LinkedIn zegt dat het ‘Definitive Professional Publishing Platform’ een prachtige manier is om te schrijven over uitdagingen, kansen die je hebt gegrepen of over trends in jouw vakgebied. Maar het zou ook over je werkervaring kunnen gaan.

Het belangrijkste is dus dat je niet langer president, miljardair of goeroe hoeft te zijn om over je vakgebied te schrijven. Om een ‘contributor’ te zijn hoef je alleen maar een expert in vakgebied te zijn die bereid is zijn ideeën, kennis en inspiratie te delen.

Het is helaas, of misschien ook wel gelukkig, nog niet voor iedereen beschikbaar. LinkedIn heeft 25.000 leden geselecteerd voor een test. Ik behoor tot de ‘lucky few’ en moet zeggen dat de eenvoud en gebruiksvriendelijkheid van het systeem mij enorm positief verrast heeft.

linkedintoresults definitive professional publishing platform

Wel word ik nu geconfronteerd met een flink dilemma omdat ik ook een eigen WordPress website met een eigen blog bijhoudt. Ga ik op allebei de platformen schrijven? Of kies ik voor één van de twee? Ik weet het nog niet, Google indexeert ze allebei namelijk goed. Tenminste, zover ik weet! Ik ben geen SEO-expert. Ik ben wel benieuwd wat hun mening hierover is en of ze dit als een kans of bedreiging gaan zien.

Vanuit LinkedIn zelf gezien is deze zet uitermate slim omdat het voor nog meer verkeer op het platform gaat zorgen. Daarnaast is het natuurlijk een fantastische kans voor bloggers en experts die waardevolle content te delen hebben. 

Geen website meer nodig?
Dit nieuwe platform brengt LinkedIn weer een stukje dichterbij om het ultieme professionele platform te worden, iets wat de naam Definitive Professional Publishing Platform ook zegt. Binnenkort heb je dus wellicht helemaal geen eigen website meer nodig!

Als je deze functie namelijk meetelt en kijkt naar de mogelijkheden die een LinkedIn bedrijfspagina je nu al biedt in combinatie met je eigen persoonlijke profiel, dan zullen er langzaam maar zeker bedrijven komen die ervoor kiezen om uitsluitend nog voor LinkedIn te kiezen en dus geen eigen website meer te onderhouden met alle daaraan verbonden kosten en rompslomp.

Linked into Money
Het zou mij verbazen als LinkedIn in de toekomst niet ook een vorm van e-commerce faciliteit gaat bieden voor zijn leden, bijvoorbeeld transacties afhandelen via de bedrijfspagina. Houd je ogen open. Als LinkedIn binnenkort een payment service provider overneemt, dan weet je dat het niet lang meer gaat duren. Mijn persoonlijke gok is Eventbrite, maar dan zullen ze wel een dikke portemonnee moeten meenemen.

Kans of bedreiging
Ik denk dat het een prachtige kans is voor kleinere ondernemers. Eén platform waar je alles doet: werving en selectie, lead generatie, verkoop,marketing, positionering, profilering en last but not least netwerken. Heerlijk! Het maakt je als ondernemer alleen wel enorm afhankelijk van LinkedIn en het gevaar bestaat dat LinkedIn hiervan gaat profiteren.

Er is natuurlijk niets mis mee dat LinkedIn hieraan verdient. Zij leveren een dienst en daar betaal je voor. Maar de reële bedreiging bestaat natuurlijk wel dat LinkedIn misbruik gaat maken van zijn machtige positie.

Ik denk niet dat het zo’n vaart zal lopen omdat LinkedIn heel goed weet wat hun echte ‘capital’ is… de gebruikers! Wat zal het zijn, kans of bedreiging?

Deel dit bericht

2 Reacties

Olaf Molenaar

Leuk om te zien dat LinkedIn ook een soort van blog functie gaat krijgen. Ik zou persoonlijk nooit alleen maar op 1 paard wedden en mijn blog wegdoen. Want voor een zelfstandige ondernemers als ik is mijn weblog ontzettend belangrijk. Te belangrijk om te gokken dat LinkedIn over 5 jaar nog bestaat. (het zal niet zo’n vaart lopen maar het kan snel gaan zoals we met Hyves hebben kunnen zien) Dus als de functie ook voor “normale” gebruikers beschikbaar komt zal ik altijd nog mijn Tumblr blog als Backup bijhouden.

Patrick Mackaaij

Interessant! Het blijft wel ruimte “huren”. Zoals je als LinkedIn-expert weet faseert LinkedIn helaas van de ene op de andere dag functionaliteiten uit. Denk Events, Answers en RSS. En soms helaas zonder ons te vertellen, zoals “status updates”. Ik zou zeker een eigen blog aanhouden of op export letten.

Qua SEO is de URL wel lang. Kon je:
* De bestandsnaam van de afbeelding en de alt/titles van afbeelding/linkjes aanpassen (zijn nu leeg)?
* H2/H3-subkopjes aanmaken?
* Zelf een omschrijving aanleveren voor meta-description (nu afgekapt op basis van de eerste alinea)?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond