-

LinkedIn leadgeneratie: stap 1 – het fundament

Dit is het vervolg op het artikel van 2 augustus in een serie over LinkedIn Lead Generatie. In het vorige artikel werden de vijf belangrijkste stappen uitgelicht die succesvolle LinkedIn gebruikers toepassen om veelvuldig en met regelmaat nieuwe opdrachten binnen te halen op LinkedIn. In dit artikel gaan we wat dieper in op de eerste stap: bouwen.

Het fundament
Zoals een degelijk huis ook een degelijk fundament nodig heeft, heeft succes met lead generatie op LinkedIn ook een fundament nodig. Dat fundament is uiteraard je LinkedIn profiel. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je profiel compleet is en de status Zeer deskundig (All-Star) bereikt, maar daarmee ben je er nog niet.

ROOD HUIS

Voordat iemand jouw profiel opent moet je er voor zorgen dat het aantrekkelijk is voor anderen om jouw profiel te openen. Er worden meer dan 300 duizend zoekopdrachten per dag gedaan op LinkedIn… en dat is alleen nog maar in Nederland!! Wat denk je, wordt er ook naar jouw expertise gezocht? Ik wed van wel.

Om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terug te komen, zul je er dus voor moeten zorgen dat je profiel zo relevant mogelijk is voor mensen die zoeken naar jouw vakgebied. Dat betekent dat jouw expertise (de voor jou relevante steekwoorden) duidelijk in je profiel omschreven moet staan en dan vooral in je: – headline – huidige (en waar mogelijk vorige) functie(s) – samenvatting – omschrijving van je functie(s)

Headline
Je headline (of koptitel) is één van de allerbelangrijkste onderdelen van je profiel. De headline, samen met een professionele profielfoto, zorgt ervoor dat je opvalt in de lijst met zoekresultaten. Die headline moet dus een uitnodiging zijn om je profiel te openen. In het vorige artikel werd een goede formule genoemd voor een krachtige headline: “Ik help X om Y te doen / te begrijpen zodat ze Z”, daarbij is X jouw specifieke doelgroep, Y is wat jij te bieden hebt en Z is wat zij hierdoor kunnen. Bijvoorbeeld: “Ik help sales mensen LinkedIn helder te begrijpen zodat ze meer leads genereren!”

Pacific Islander with a Big Smile

Maar ook al is je headline nog zo goed, als je geen goede profielfoto hebt… of nog erger, helemaal geen profielfoto… dan blijft de kans dat men je profiel opent klein. Sterker nog, LinkedIn zelf heeft onderzocht dat de kans dat je profiel wordt geopend zeven keer groter is met een goede profielfoto in vergelijking met wanneer je geen profielfoto hebt. Dat is ook wel logisch, veel mensen denken dat een profiel zonder foto niet veel aandacht krijgt en dus toch niet up-to-date is.

Summary
Als je mensen dan eenmaal zover hebt gekregen dat ze je profiel openen, is het eerste waar ze vaak naar kijken je samenvatting (of summary) waarin jij de kans krijgt om kort wat over jezelf te vertellen. Veel mensen hebben hun summary helemaal niet ingevuld. Dat is een ongelofelijk grote, gemiste kans!

Over het algemeen kun je stellen dat mensen zaken doen met mensen die ze kennen, die ze mogen en die ze vertrouwen. Door je LinkedIn profiel compleet in te vullen en in je summary al wat over jezelf te vertellen… vooral waarom je doet wat je doet… bied je vreemden de kans je al een klein beetje beter te leren kennen.

I LIKE YOU
Hoe zorg je er nu voor dat mensen je ook mogen? Je kunt ze niet dwingen natuurlijk, maar je kunt het wel makkelijker voor ze maken. Mensen vinden andere mensen vaak leuk als ze iets gemeenschappelijk hebben. Als je ooit een verre reis hebt gemaakt en je bent onderweg een Nederlander tegen gekomen, herken je vast wel dat je al meteen een soort van connectie hebt met die persoon.

Als ook nog blijkt dat ze uit hetzelfde geboortedorp komen dan is de connectie meestal nog sterker. En als je dan ook nog eens allebei een een groot liefhebber van bijvoorbeeld Jazzmuziek blijkt te zijn, dan moet het wel heel raar lopen als je elkaar niet leuk gaat vinden. Als je in het Engels zegt dat je iemand leuk vindt, zeg je I Like You…  wat je eigenlijk dus zegt is: I’M LIKE YOU

MYOU

Dus omschrijf in je profielsamenvatting waarom je doet wat je doet, bijvoorbeeld waar je passie voor dit vakgebied geboren is. Vul in je profiel ook je interesses in onder ‘Aanvullende info’ (scheid je interesses met komma’s). Vul verder in welke talen je spreekt, welke goede doelen je ondersteunt, welke trainingen of cursussen je doet of hebt gedaan, etc. etc.

Vergelijk het met wanneer je gaat vissen. Als je één lijn uitgooit, heb je natuurlijk kans dat je wat vangt. Als je echter tien lijnen uitgooit met verschillende soorten aas verhoog je de kans dat je iets vangt aanzienlijk! Met al die aanvullende informatie maakt je het dus makkelijker voor anderen om jou al wat leuker te gaan vinden.

Vertrouwen
En hoe zorg je er nou voor dat mensen je leren vertrouwen? Dat doe je eigenlijk niet op LinkedIn. Mensen die veel succes hebben met LinkedIn lead generatie weten dat LinkedIn een middel is en niet het doel! Maak een afspraak met mensen die je graag wilt ontmoeten, leer ze In Real Life kennen.

PROFIEL BEZOEKEN

Ga vandaag dus nog aan de slag met je LinkedIn profiel. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de gratis LinkedIn profiel checklist.

Tip: als je je profiel flink onderhanden hebt genomen, dan zul je dat terug gaan zien in het aantal profiel bezoeken. Je hebt vast al eens gekeken wie jouw profiel heeft bezocht, maar wat doe je daar vervolgens mee?

Bezoek minimaal het profiel terug! Beter nog… als het er tenminste niet te veel worden… neem contact met ze op. Ga niet meteen een uitnodiging om te connecten sturen want niet iedereen staat daar onmiddellijk voor open. Kijk juist hoe je in contact kunt komen met die persoon, bedank ze voor het bekijken van je profiel en vraag of er iets is wat je voor ze kunt betekenen. Je zult er van versteld staan hoe vaak alleen al deze tip tot nieuwe opdrachten kan leiden.

Lees ook de volgende artikelen in deze serie:

LinkedIn Leadgeneratie; vijf belangrijke stappen

LinkedIn Leadgeneratie; hoe ga je om met LinkedIn groepen?

LinkedIn Leadgeneratie: je LinkedIn homepage in 5 stappen

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond