-

LinkedIn leadgeneratie – vijf belangrijke stappen

Dit is de eerste in een serie van berichten op Emerce over LinkedIn leadgeneratie. Vandaag het vijf-stappenplan. Ongeveer drie procent van de leden op LinkedIn-gebruiken het platform op een proactieve manier en halen er veelvuldig nieuwe opdrachten vandaan. Hoe doen zij dit? Er zijn vijf belangrijke stappen die daarbij cruciaal zijn.

1) Bouwen
Het is logisch dat je meestal geen solide huis kunt bouwen zonder een degelijk fundament. Voor LinkedIn leadgeneratie geldt hetzelfde. Je fundament op LinkedIn is uiteraard je LinkedIn-profiel. Heb jij bijvoorbeeld al een professionele profielfoto? En snap ik onmiddellijk wat jij doet als ik jouw headline lees? Zorg ervoor dat je profiel de Zeer deskundig (All-Star)status bereikt!

Als iemand jouw profiel bezoekt, krijgt die persoon dan een compleet beeld van jou? Geef je ze een kans om jou al een beetje te leren kennen, of sterker nog, om jou al een beetje leuk te vinden? Draai het ook eens om! Jij vindt het zelf toch ook plezierig dat je een compleet beeld krijgt van een bepaald persoon als jij zijn of haar LinkedIn profiel bezoekt?

De mensen die veelvuldig opdrachten via LinkedIn krijgen hebben in ieder geval de All-Star-status bereikt. Hun echte geheim echter, is dat ze minimaal eenmaal per maand hun profiel doorlopen en updaten of tweaken om te zorgen dat de informatie up-to-date blijft.

2) Luisteren
Voordat je zelf allerlei berichten gaat delen, leg je oor eens te luisteren op LinkedIn. Wat zijn de mensen in jouw netwerk aan het doen, wat houdt ze bezig?

Op je homepage zie je een lawine aan informatie voorbijkomen. Als je in plaats van Alle updates nou Gedeelde berichten selecteert, krijg je enkel en alleen die berichten te zien die jouw connecties bewust gedeeld hebben, waar ze op gereageerd hebben, of die ze als interessant hebben gemarkeerd.

linkedintoresults_linkedin_screenshot

Proactieve LinkedIn-gebruikers spenderen dagelijks tussen de vijf en tien minuten op deze pagina zodat zij weten waar hun connecties zich mee bezig houden… en waar mogelijk ondernemen ze hierop actie!

3) Delen
LinkedIn is geen Twitter, dus ga niet meteen alles wat je interessant vind delen. Wees zorgvuldig en deel met name berichten die iets zeggen over jou en dan het liefst die berichten die echt uniek zijn. Unieke berichten zijn veel populairder dan generieke berichten. Welk snoepje zou jij bijvoorbeeld uit deze schaal kiezen?

linkedintoresults_snoepschaal

 Je hoeft niet ieder bericht zelf te schrijven. Deel belangrijke vakkennis zodat jij binnen jouw branche dé bron van informatie wordt. Het is wel cruciaal om ieder bericht wat je deelt te voorzien van een persoonlijk commentaar. Deel je mening, je visie, maar hou het wel positief! Proactieve LinkedIn-gebruikers delen meestal tussen de één en de drie berichten per dag… niet meer!!!

4) Betrekken
Weten jouw connecties concreet waar jij op dit moment mee bezig bent? Betrek ze bij wat je nu aan het doen bent! Bijvoorbeeld bij het project waar je net mee bent begonnen. Misschien zoek je wel een specifiek product of een specifieke dienst. Deel dit met je netwerk. Wees zo specifiek mogelijk en vraag je netwerk wat of wie zij kunnen aanbevelen en waarom.

Als je op zoek bent naar een nieuwe baan bijvoorbeeld, vraag dan niet aan je netwerk of ze een nieuwe baan voor je hebben! Dat wordt als zeer irritant ervaren! Doe het subtieler. Vraag bijvoorbeeld: ‘Ik heb mijn LinkedIn-profiel eens flink onder handen genomen, omdat ik op zoek ben naar een nieuwe baan als marketing manager. Wat vind je ervan? Ik hoor graag jouw feedback hieronder!’ Doe daar dan bijvoorbeeld een foto van jezelf bij als attachment zodat je bericht helemaal in het oog springt.

Wees creatief met het betrekken van je netwerk! Je zult verbijsterd zijn hoe graag mensen je willen helpen.

5) Verbinden
De vijfde stap is het laten groeien van je netwerk. Vergeet de eeuwige discussie over kwaliteit of kwantiteit. LinkedIn is een netwerksite en geen online adresboek. Dus ga sowieso de connectie aan met iedereen die je al persoonlijk kent.

Als je dat gedaan hebt, ga dan aan de slag om je netwerk te laten groeien. Niet met honderden tegelijk, maar juist heel doelgericht, één voor één! Zoek binnen LinkedIn heel specifiek naar mensen die jij graag persoonlijk zou willen ontmoeten en maak dan contact door middel van een bericht, een e-mail of een introductie. Stuur niet meteen een uitnodiging om te connecten, niet iedereen staat hiervoor open.

linkedintoresults_vijfstappenplan

 

Nu begrijp je dus welke vijf stappen belangrijk zijn om Top Of Mind te worden binnen jouw LinkedIn netwerk om zo te beginnen met leads genereren. In volgende berichten wordt veel dieper ingegaan op deze vijf stappen en worden andere tips en trucs gedeeld die de pro’s gebruiken om leads te genereren op LinkedIn.

Ga vandaag nog aan de slag met je profiel. Zorg dat je de All-Star-status bereikt en besteed vooral ook extra tijd en aandacht aan je headline. Een handige formule hiervoor is: “Ik help X om Y te doen / te begrijpen zodat ze Z”, daarbij is X jouw specifieke doelgroep, Y is wat jij te bieden hebt en Z is wat zij hierdoor kunnen. Bijvoorbeeld: “Ik help sales mensen LinkedIn helder te begrijpen zodat ze meer leads genereren!

Lees ook de volgende artikelen in deze serie:

LinkedIn Leadgeneratie: stap 1 – het fundament 

LinkedIn Leadgeneratie; hoe ga je om met LinkedIn groepen?

Linkedin Leadgeneratie; je eigen LinkedIn homepage in 5 stappen

Deel dit bericht

8 Reacties

Remy

Goed artikel. Ik zie uit naar de komende artikelen. Ben vooral blij met die tip over het ‘gedeelte berichten’ filter.

Eric van Hall

Goed artikel over hoe je de kracht van Linkedin kan gebruiken om leads te genereren. Voor mij is LInkedin inmiddels de belangrijkste bron van leads. Net als Remy ben ik ook blij met de tip over het ‘gedeelde berichten’ filter.

Ik kijk uit naar je volgende posts.

Vraagje: wat verwacht je van de ‘sponsored updates’ van Linkedin?

Perry

Remy, Eric, dankjewel!

Eric, ik heb een al test gedaan met ‘sponsored updates’ en het resultaat was overweldigend. Acht keer zo veel response in vergelijking met een gewone LinkedIn Ad.

ray

Mooi artikel kijk uit naar de volgende

Sylvia Maas

Goed artikel, kort, bondig en concreet. Ook ik kijk uit naar de volgende!

Carmen Nitzer

Overzichtelijk en duidelijk artiekel. Voor mij als ‘beginner’ goed te begrijpen. Uitstekende tips, die meteen toepasbaar zijn.
Ja, ook ik kijk uit naar de volgende!

Eric Van Hall

Remy, bedankt voor je antwoord. Ik ga ook maar eens een testrun doen met sponsored updates.

klaas

We zijn heel druk bezig deze strategie te implementeren, we denken nu met ZEEF nu ook persoonlijke expertise beter te kunnen tonen dan op linkedin zie: affiliates.zeef.com of mijn persoonlijke netwerk: klaasjoosten.zeef.com.
Het gaat er om dat alles wat je deelt waard toevoegt aan de kennis van mensen om je heen. Ben benieuwd of mensen dit nog handiger vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond