-

Local SEO: zo word je zichtbaar in lokale zoekresultaten

Local SEO is het verbeteren van je online zichtbaarheid op relevante, lokale zoekopdrachten. Hoe zet je het in? En wat kan het je opleveren?  

Veel bedrijven en organisaties doen niets of te weinig met local SEO, terwijl maar liefst 46% van alle zoekopdrachten in Google een lokale zoekintentie heeft. Niet zichtbaar zijn in lokale zoekresultaten betekent dat je waardevol verkeer met een hoge conversiekans misloopt.

Wat is local SEO?

Local SEO (of gewoon: lokale SEO) is het verbeteren van je online zichtbaarheid op relevante, lokale zoekopdrachten. Denk aan zoekopdrachten als ‘dichtstbijzijnde drogist’, ‘fietsenmaker Amsterdam’ en ‘slijterij in de buurt’, maar ook aan generieke zoektermen, zoals ‘kapper’ en ‘supermarkt’. Ook dan begrijpt Google dat je op zoek bent naar een kapper of supermarkt in de buurt. Van alle zoekopdrachten in Google heeft 46% een lokale zoekintentie. En maar liefst 88% van de gebruikers die een lokale zoekopdracht uitvoert, brengt in dezelfde week nog een bezoek aan de fysieke winkel. Je wil als bedrijf dus zichtbaar zijn in die lokale zoekresultaten. 

Waarom is local SEO handig?

Veel bedrijven en organisaties doen niets of te weinig met local SEO. Dat is een gemiste kans.  Dit is waarom local SEO het overwegen waard is:

  • We worden steeds mobieler. Dat betekent dat ook je klanten altijd en overal Google kunnen raadplegen als ze naar iets op zoek zijn. Zin in een bakkie to-go? Google het, en je vind het dichtstbijzijnde koffietentje. 
  • Steeds meer consumenten oriënteren online voordat ze (offline) een aankoop doen. Tijdens de COVID-19-crisis hebben veel winkeliers hun fysieke winkel(s) gedwongen moeten sluiten of hun openingstijden aangepast. Het is dus niet gek dat veel consumenten eerst online checken of een winkel in de buurt wel open is, en zo ja, tot hoe laat. 
  • Mensen die lokaal zoeken, zijn expliciet op zoek naar een product of dienst in de buurt. De intentie om ergens naartoe te gaan (en over te gaan tot een conversie) is er al. Dit verkeer wil je als bedrijf naar je toe trekken. 
  • Local SEO is een onmisbaar onderdeel in een omnichannel strategie. Zichtbaar zijn op lokale zoekopdrachten zorgt voor een naadloze aansluiting tussen online en offline. Met de juiste online content kun je meer bezoekers naar je fysieke winkel krijgen. Dit noemen we ook wel het ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline).
Wat zijn de belangrijkste ranking factors voor local SEO?

Aan de hand van de volgende ranking factors bepaalt Google welk zoekresultaat het meest relevant is in de lokale zoekresultaten:

  1. Relevantie. Lokale zoekresultaten moeten aansluiten bij de zoekintentie van de gebruiker. Iemand die zoekt naar ‘kapper Amstelveen’, wil een kapper in de buurt vinden,  geen restaurant. 
  2. Afstand. Hiermee bedoelen we de afstand tussen de gebruiker en de suggestie van Google. In principe geldt: hoe dichterbij, hoe hoger in de lokale zoekresultaten. Maar afstand is niet doorslaggevend. Het kan zijn dat een ander bedrijf dat verder weg ligt van de gebruiker, toch hoger wordt getoond in de zoekresultaten op basis van relevantie of prominentie. 
  3. Prominentie. Een bedrijf met een hoge autoriteit door relevante backlinks van andere websites en positieve reviews, zal hoger ranken in de zoekresultaten dan een bedrijf met een lage autoriteit of negatieve reviews. 
Wat levert local SEO op?

Zichtbaar zijn op lokale zoekresultaten:

  • Verbetert je algehele online zichtbaarheid. 
  • Vergroot je naamsbekendheid (lokaal én nationaal als je meerdere vestigingen hebt). 
  • Vergroot je online én offline omzet (ROPO-effect). 
  • Leidt tot meer store visits aan je fysieke winkel(s). 
  • Zorgt voor meer verkeer naar je website. 
  • Zorgt voor touchpoints in de tell en sell fase van de customer journey. 
Become a national hero by being a local champ

Wat moet je doen om zichtbaar te worden in de lokale zoekresultaten? Wij geven je de belangrijkste handvatten waar je direct mee aan de slag kunt: 

  1. Plaats je adres- en contactgegevens op je website. Klinkt als een open deur, maar dit wordt nog vaak vergeten. Heb je meerdere vestigingen? Geef dan per vestiging aan wat de adres- en contactgegevens zijn. Pro tip: voeg een Google Maps-kaart toe met jouw locatie erop. Dit kun je doen via Google My Maps. Bezoekers van je website zien dan direct waar jouw bedrijf zich bevindt. 
  2. Maak een gratis Google My Business-pagina aan of check of deze volledig en up-to-date is. Zorg er in elk geval voor dat je contact- en adresgegevens en je openingstijden altijd kloppen. Maar bedenk ook welke informatie nog meer relevant is, zoals informatie over bereikbaarheid, parkeergelegenheid, click & collect en winkelen op afspraak. 
  3. Doe een keyword-analyse om relevante, lokale zoektermen in kaart te brengen. Ben jij een loodgieter in Amsterdam die snel kan handelen? Dan zijn zoektermen als ‘loodgieter Amsterdam’, ‘loodgieter spoed Amsterdam’ en ‘lekkage Amsterdam’ relevante zoektermen om vindbaar op te zijn.
  4. Schrijf en optimaliseer je content op basis van relevante, lokale zoektermen. Neem deze zoektermen mee in je URL, metadata en titels. 
  5. Verzamel relevante, lokale backlinks. Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Relevante, lokale backlinks zijn bijvoorbeeld links van andere bedrijven in de buurt, verenigingen, organisaties, nieuwswebsites en de website van de gemeente. 
  6. Verzamel reviews en reageer op reviews. Stimuleer je consumenten om een review achter te laten nadat ze iets bij je hebben gekocht of een dienst bij je hebben afgenomen, bijvoorbeeld door ze achteraf een mail te sturen. Nog belangrijker: reageer op reviews, vooral op negatieve reviews. 

Over de auteur: Laura van Leijen is SEO & Contentmarketing Consultant bij OAK

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond