-

Lokale concurrentie door Venice

Sinds maart 2012 kun je er niet meer omheen: Google Venice, een nieuwe update binnen het algoritme van Google. In combinatie met Geo Location en Maps toont de zoekmachine hierdoor direct zoekresultaten van bedrijven bij jou in de buurt. Dat kan erg handig zijn, maar wat als je eigenaar bent van een landelijke georiënteerde webshop?

Venice heeft ervoor gezorgd dat lokale zoekresultaten steeds prominenter aanwezig zijn binnen de SERP’s van Google. In de praktijk betekent dit dat grote online spelers lokale concurrentie krijgen. Door de excentrieke opmaak van de lokale resultaten, vallen deze eerder op en bovendien verdrijven zij de organische posities 4, 5 en 6. Die verschuiven nu in feite enkele plaatsen naar beneden. Onderzoek heeft al uitgewezen dat de clickthrough rate op lokale resultaten hoger is dan op de overige organische resultaten.

Slim
Het nieuwe algoritme betekent zeker niet het einde voor online aanbieders die landelijk willen targetten. De Venice-update is namelijk slim en kan zich verplaatsen in de gedachte achter de zoekopdracht. Als je op zoek bent naar bijvoorbeeld een ‘dokter’ of ‘dierenarts’ begrijpt Google dat je deze graag in de buurt wilt vinden. Dat geldt niet voor zoektermen als ‘vakantiehuisje’ of ‘parfum’. Doordat die zoekopdracht niet per definitie lokaal is, zullen online aanbieders, waaronder webshops, hierin nog steeds hoog scoren. Dit wordt nog eens versterkt als de zoekopdracht een keyword als ‘online’ bevat.

Relevantie
Ondanks dat in lang niet alle gevallen de lokale zoekresultaten heersen, is het wel handig om rekening te houden met de gedachte achter de update: lokale relevantie. Er zijn een drietal manieren waarop je met je website of webshop kunt inspelen op de lokale trend:

1) Meld je aan op online bedrijfsgidsen
De gegevens voor de lokale zoekresultaten worden door Google namelijk deels uit deze gidsen gehaald. In plaats van te verdwijnen, krijgen de grotere bedrijfsgidsen hiermee weer een boost in de goede richting.

2) Schrijf je in bij Google Places for Business
Deze tool is door Google in het leven geroepen om bedrijven te laten verifiëren waar ze daadwerkelijk gevestigd zijn. Naast Google Maps worden deze gegevens nu ook gebruikt voor lokale zoekresultaten.

3) Creëer lokale landingspagina’s
Ook op je eigen website kun je inspelen op de lokale trend. Maak specifieke landingspagina’s voor steden en regio’s waar je jouw diensten en producten wilt targetten. Hoe specifieker, hoe beter. Je zult ze terug gaan zien in de lokale resultaten.

Kijk verder goed naar ‘nieuwe’ concurrenten binnen een bepaalde targetregio en zorg dat je de SEO-strategieën hierop aanpast. Lokaal optimaliseren biedt grote kansen. Voor sommige bedrijven zou het zelfs een nieuwe rood draad moeten zijn.

*) Dit artikel verscheen in het augustusnummer van Emerce magazine (#115)

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Eduard Blacquière

@Mike
De basis komt in je artikel wel naar voren, maar er zijn een paar belangrijke nuances die ontbreken:

– De Venice update kijkt naar de locatie waarvandaan je zoekt & Google stelt deze AUTOMATISCH in
– op basis daarvan worden de zoekresultaten aangepast, met name door lokale websites

Dit gebeurt bij zeker 30% van alle zoekopdrachten en zelfs ruim 40% van mobiele zoekopdrachten.

Bij het inspelen hierop, is het belangrijk dat je een aantal richtlijnen in ogenschouw neemt.

Een actuele update + stappenplan schreef ik er vandaag over op Marketingfacts.nl:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/impactvolle-google-update-die-niemand-ziet

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond