Waarom Manchester City Football Club scoort met hun nieuwsbrief
Ze krijgen veel lof op internet, de mannen en vrouwen achter de online presence van Manchester City Football Club. Een analyse van hun e-mailcampagne.
Manchester City Football Club tekende als eerste Premier League-voetbalclub een overeenkomst met YouTube voor een eigen kanaal, waarin ze zelf de controle hebben en houden over de content die ze plaatsen. Op het Twitter-account (1,1 miljoen volgers) kunnen fans live chatten met spelers en ambassadeurs. Video’s van die chats worden dan weer geplaatst op YouTube. Ze maken gebruiken van alle mogelijkheden op Google Plus met wedstrijdinformatie, video’s, enquêtes en trivia. De officiële Facebook-pagina heeft 5,8 miljoen Likes. En ook van hun nieuwsbrieven valt wat te leren.
Makkelijk aanmelden
Op de website is snel te vinden waar fans zich kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief ‘The Blueprint’. De naam verwijst naar de clubkleuren. Helaas moet de liefhebber verplicht twaalf velden invullen voor hij verder kan, maar die data wordt tenminste wel gebruikt (zie Coole felicitaties).
Goed ontwerp
Nog niet helemaal geoptimaliseerd voor mobiel, maar wel enorm overzichtelijk en consequent. Een vaste kop met links naar extra functionaliteit op de website, gevolgd door een rijtje oproepen. Beoordeel onze e-mail (instant feedback); voeg ons toe aan het adresboek (vermijd de spamfolder) en volg ons (via de vijf grootste social-mediatools). Het oog valt als eerste op het laatste nieuws, daarna op het vele beeldmateriaal met korte tekstjes die aansporen tot doorklikken.
Boeiende content
Manchester City heeft een brede blik op wat fans interessant vinden. Ze willen meer dan voetbalscores. Ze laten zien wat achter de schermen gebeurt, plaatsen interviews met (nieuwe) spelers en integreren content van Twitter en Instagram.
Coole felicitaties
Geen simpel berichtje met ‘gefeliciteerd met je verjaardag’, maar een persoonlijk bericht van een speler en zijn cadeau voor jou: wat hij gaat doen om de club te laten winnen? De mail is aangevuld met feiten over de club uit het geboortejaar van de ontvanger.
Effectief uit de spambox blijven
De optie ‘voeg ons toe aan je adresboek’ blijkt een lijst van instructies te bevatten voor de bekendste e-mailsoftware. Interessant om te lezen dat dit helemaal niet zo eenvoudig is als je zou denken. Manchester City geeft ook duidelijk aan wat de ontvanger van hen kan verwachten: iedere twee weken een nieuwsbrief met achtergronden, beschikbaarheid van tickets en speciale aanbiedingen.
Vragen om feedback
Tot slot is de club niet bang om te vragen wat fans nu echt vinden van de nieuwsbrief. ‘Rate our e-mails’ laat lezers scoren op ontwerp, navigatie, relevantie van inhoud, exclusiviteit en de kwaliteit van aanbieding.
Kortom…
Welk product of dienst je ook levert maakt niet uit, zolang je begrijpt wat je klanten willen. En om van je klanten fans te maken, moet je ze bij je thuis uitnodigen zodat ze echt kennis kunnen maken. Waar Manchester City Football Club echt mee scoort, is dat ze gul zijn met beeld en content en dit uit alle digitale kanalen samenbrengen in de nieuwsbrief.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond