-

Zo schrijf je copy die daadwerkelijk converteert

Hoe lang moet mijn copy zijn? Wat moet de kop zeggen of hoe structureer ik al deze zaken? De vragen horen bij het schrijven van converterende copy. En als je ooit het gevoel hebt gehad vast te zitten, heb je waarschijnlijk al van alles geprobeerd. Het Conversion Copywriting Canvas wil een oplossing zijn voor deze vragen.

We moeten op een andere manier gaan denken 

Copy is nooit geschreven. Copy is samengesteld. Je gaat niet gewoon zitten en laat de inspiratie uit je vingers stromen. Je bent niet de volgende hitroman aan het schrijven. Het gaat erom dat je de juiste elementen verzameld en die op een goede manier bij elkaar brengt. Maar om die elementen te verzamelen heb je een werkwijze nodig. Je hebt een manier nodig om keer-op-keer persuasive copy te kunnen schrijven die jouw doelgroep triggert. Je moet je doelgroep kennen om ze te converteren Om persuasive copy te schrijven moet je jouw klant kennen.

Je kunt niet verkopen aan een publiek dat je niet van binnen en van buiten kent. Dus moet je hun pijnpunten begrijpen. Je moet de onderliggende verlangens begrijpen die hen naar je toe brengen, die hen op zoek laten gaan naar een oplossing zoals die van jou. Je moet hun prioriteiten begrijpen en weten wat ze belangrijk vinden in hun keuze. Hoe denken over hun beslissingen? Wat wegen ze af? En dan moeten we hun angsten begrijpen. Wat kan ze ervan weerhouden om te converteren? Wat kan hen ervan weerhouden actie te ondernemen?

Dit dienen we te weten:

– Pijnpunten
– Angsten
– Prioriteiten
– Wensen

Daar kom je alleen achter door de juiste vragen te stellen. Al je je doelgroep goed kent kun je door jezelf vragen te stellen al ver komen. Het beste is om je doelgroep te interviewen of bijvoorbeeld chatgesprekken te analyseren. Hoe je  ook aan je input komt, je zult het moeten structureren zodat je er een verhaal van kunt maken. 

Daarom ontwikkelden we het Conversion Copywriting CanvasNa veel researchen, testen en proberen ontstond een handzaam framework dat steeds weer bruikbaar is. Het Conversion Copywriting Canvas is een eenvoudig canvas dat je helpt om snel de juiste persuasive elementen op papier te zetten. 

Ten eerste zorgt het dat je de kaders van de copy scherp hebt, zoals de doelgroep, waar ze zich in de klantfunnel bevinden, het aanbod en de vervolgstap die lezers zouden moeten nemen. Vervolgens vul je binnen deze kaders in wat de doelgroep bezighoudt en hoe je product of dienst hen kan helpen.

Het canvas werkt in een paar simpele stappen:

1. Stel de kaders scherp van je tekst (Stage of Awareness, Target Group,Proposition, Goal).
2. Vul het canvas in door te brainstormen (of nog beter: door je doelgroep te interviewen).
3. Stel je tekst samen aan de hand van het canvas.

Het canvas is te gebruiken voor iedere tekst. Uiteindelijk heeft elke tekst maar één doelstelling en één doelgroep, of je nu een LinkedIn-advertentie, landingspagina of PDF handboek schrijft. Je wil altijd jouw doelgroep naar de volgende fase in de funnel helpen. Voorbeeld: Zo werkt het CC-Canvas Aan de hand van een voorbeeld wil ik laten zien hoe het canvas in de praktijk werkt. Over elk onderdeel kan ik nog veel verder uitwijden, maar ook zonder uitgebreide uitleg kun je al van start gaan. Hoe scherper je hebt wie jouw doelgroep precies is, hoe meer kan je hebt om ze te triggeren.

Je schrijft nooit voor ‘iedereen’, dan weet je zeker dat je niemand gaat bereiken. Zodra je weet wie je doelgroep is, zul je moeten bepalen op welk moment in de funnel ze zich bevinden als je jouw tekst lezen en wat je teweeg wilt brengen: wat moeten na het lezen van jouw tekst gaan doen? Wat is de waarde die jij ze biedt?

Wat wordt de CTA/vervolgstap?

Zodra je deze kaders scherp hebt kun je het canvas verder gaan invullen. Je doorloopt het hele verhaal van begin tot eind en probeert zo specifiek mogelijk op te schrijven wat jouw doelgroep op dat moment denkt. Verval niet in algemeenheden, stel jezelf bij alles wat je invult meerdere malen de vraag ‘so what?’ Om het nog specifieker te maken. ‘Ik wil converterende teksten schrijven’ – So what? ‘Omdat ik meer leads wil krijgen’ – So what?  ‘Ik werk hard aan mijn bedrijf, en wil het draaiende houden’ – So what? ‘Het mijn liefde en passie.. en ik wil dat graag kunnen overbrengen.” 

Zodra je alles hebt ingevuld heb je jouw verhaal al bijna op papier staan. Afhankelijk van waar je de tekst gebruik bepaal je welke elementen je allemaal gebruikt in je verhaal. Als je het complete copywriting Canvas van begin tot eind achter elkaar zet heb je een triggerende storyline dat je bijvoorbeeld in een Facebook Ad zou kunnen gebruiken. 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond