Scoor bij millennials en Gen Z met deze inzichten in hun verwachtingen
Het bereiken van millennials en Gen Z kan pittig zijn. Het is echter van groot belang deze generaties te leren kennen en begrijpen. Door een boodschap beter op hen af te stemmen worden ze veel ontvankelijker voor je marketinginzet. Met deze inzichten weet je hoe beter in kunt spelen op de behoeften van deze doelgroepen.
Als je het marketeers vraagt, zijn millennials en Gen Z’s lastig te doorgronden. Het State of the Connected Customer-rapport van Salesforce schijnt licht op de zaak. Want hoewel je het op het eerste oog misschien niet zou verwachten, zijn er wel degelijk een aantal verschillen te noemen tussen Gen Z’s en millennials op het gebied van koopgedrag, gelduitgave en omgang met merken. Heb je daar inzicht in, dan kun je je marketing beter afstemmen op deze specifieke doelgroepen.
Millennials en Gen Z’s: hetzelfde maar toch anders
Elke generatie heeft eigen verwachtingen van bedrijven. Als bedrijf doe je er goed aan om je marketing hierop aan te passen. Om dat te kunnen doen, is het belangrijk inzicht te hebben in de overeenkomsten én de verschillen tussen de ‘jongere’ generaties.
Een kort resumé van millennials en Gen Z: Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995, Gen Z tussen 1996 en 2015. Beide generaties zijn grotendeels of zelfs helemaal opgegroeid met allerlei nieuwe technologieën. Dat geeft hen zo hun eigen specifieke kenmerken en voorkeuren. Wie ze omschrijft, noemt millennials (in 2021 dus tussen de 26 en 41 jaar oud) idealistisch. En ze hechten grote waarde aan flexibiliteit. Gen Z’s zijn echte digital natives, die eigenlijk geen wereld zonder digitale technologie hebben meegemaakt. Ze zijn veel bezig met voor hen belangrijke thema’s als duurzaamheid. Gen Z’s zijn realistisch en pragmatisch en hechten veel waarde aan authenticiteit.
De digitale generaties
De digitale wereld is voor zowel millennials als Gen Z’s hun thuis. Best logisch dus dat ze behoefte hebben aan nieuwe manieren om producten of diensten aan te kopen. Beide groepen hebben hoge verwachtingen van de customer experience. Maar liefst 83% van millennials vindt de ervaringen die een bedrijf biedt even belangrijk als de producten en diensten die deze aanbiedt. Het goede nieuws is dat ze ook bereid zijn daarvoor te betalen.
Positieve klantervaringen zijn bij uitstek de manier om deze generaties als bedrijf aan je te binden. De jongste generaties verwachten dan ook van bedrijven dat ze met de tijd meegaan en innovatieve manieren aanbieden om klanten te betrekken bij hun merk. Daarbij is een consistente interactie via meerdere kanalen cruciaal: consumenten gebruiken gemiddeld negen verschillende kanalen om producten te bekijken, advies in te winnen en te kopen. Millennials gebruiken zelfs meer kanalen dan Generatie Z.
Anders dan millennials besparen Gen Z’s namelijk juist liever. Ze zijn zich, mede vanwege de financieel onzekere periode waarin zij zijn opgegroeid, erg bewust van het feit dat geld niet vanzelfsprekend is. Speel daarom als marketeer in op de kwaliteit, langetermijnwaarde en slimme investeringen. Zorg bovendien voor leuke extra’s als gratis verzending of een spaarsysteem om Gen Z’s over de streep te trekken. Met alleen een gave ervaring ga je de Gen Z’ers niet inpakken. Maak je product of dienst de allerbeste investering.
Merkwaarde: laat zien waar je voor staat
Daarnaast vinden de jongste generaties het – meer dan bijvoorbeeld babyboomers of Gen X – belangrijk dat merken hun waarden laten zien. Zo zijn Gen Z’s erg sceptisch als het gaat om vertrouwen in bedrijven. Dat vertrouwen is gelukkig wel te winnen, bijvoorbeeld door het nemen van sociale verantwoordelijkheid (en dat ook uit te dragen). Waar staat een bedrijf voor, nemen ze verantwoordelijkheid voor wereldproblematiek en nemen ze bijvoorbeeld personeel aan dat een getrouwe weerspiegeling vormt van hun gemeenschap? De waarden van je bedrijf zijn van invloed op het werven en behouden van deze generaties als klanten.
Maar waar millennials zich graag aan een merk binden en willen betalen voor een merkproduct, ontbreekt die drang bij de jongste generatie volledig. Sterker nog, hun identiteit wordt niet langer bepaald door een merk. I am who I want to be. De tip voor marketing gericht op Generatie Z? Laat ze zien dat ze kunnen zijn wie ze willen zijn en hun dromen kunnen bereiken, zonder belerend te zijn. Nothing is impossible.
Lees meer over millennials en Generatie Z en hun veranderende klantverwachtingen in deze blog bij Salesforce.
Over de auteur: Salomé Pouw is Associate manager content & digital bij Salesforce.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en F
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond