-

SEO: een specialisme met meerdere raakvlakken, maar een vak apart

SEO is een specialisme, maar SEO-specialisten kunnen juist breed worden ingezet. Veranderingen in zoekmachines en het feit dat de aanpak per markt verschilt kan tot onrustig najagen van externe ontwikkelingen leiden. Antwoord: richt je op concrete doelen en blijf samenwerken.

Het nieuwe jaar is net begonnen en veel marketingblogs hebben weer lijstjes met trends en ontwikkelingen gepubliceerd. Het is uiteraard belangrijk om de ontwikkelingen van de zoekmachine in de gaten te houden en hierop in te spelen, maar wees niet reactief en laat je niet teveel leiden door zaken waar je zelf weinig invloed op hebt. Creëer een eigen strategie en zorg ervoor dat de kennis van een SEO specialist zo optimaal mogelijk benut wordt.

Trends en ontwikkelingen zijn breder dan alleen SEO

Wat opvalt is dat een trend vaak een weerspiegeling is van wat Google roept dat belangrijk is. In 2020/2021 zijn veel specialisten bezig geweest met de Core Web Vitals: drie statistieken die de gebruikerservaring van de website meten en van invloed zijn op de organische rangschikking van zoekresultaten. Het is niet uitgesloten dat er in de toekomst meerdere UX-gerelateerde factoren bijkomen of dat huidige statistieken worden vervangen.

Het doel is uiteindelijk om gebruikers een gewenste actie op de site te laten uitvoeren. Werken aan de gebruikerservaring (dus ook websitesnelheid) moet standaard onderdeel zijn van de werkzaamheden binnen een organisatie. Smeed daarom een team met developers, een UX-specialist en een SEO-specialist om continu te werken aan de best mogelijke gebruikerservaring. Mocht Google met een nieuwe update komen, dan is de kans groot dat dit geen probleem vormt óf dat je al een team hebt klaarstaan om hier proactief op te reageren.

Hetzelfde geldt voor E-A-T (expertise, authority en trust). E-A-T is geen SEO-trend of -ontwikkeling. Het zijn de kwaliteitsrichtlijnen van een zoekmachine om content op een webpagina te beoordelen. Drie factoren die niet alleen van invloed zijn op je organische vindbaarheid maar belangrijk zijn voor het succes van een organisatie in het algemeen. Een standaard die onderdeel moet zijn van de strategie en uitstraling van een merk om onderscheidend te zijn. Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid uit zich behalve op de website ook in offline marketing, sociale mediakanalen en advertenties.

SEO-aanpak verschilt per markt

Het doel van een zoekmachine is om zo snel mogelijk het beste antwoord te geven op een bepaalde zoekvraag (geld verdienen even buiten beschouwing gelaten). Doorgevoerde updates hebben ervoor gezorgd dat gebruikers op basis van een zoekintentie veel sneller worden voorzien in hun gebruikersbehoefte. Dit resulteert in minder klikken vanuit de zoekresultaten naar de website in een zoekresultatenpagina die steeds visueler worden. Denk naast tekstuele resultaten aan afbeeldingen, video’s, mappen, knowledge graphs, featured snippets en allerlei blokken die per branche weer verschillend zijn (vacatures, hotels en vluchten). Het SEO-landschap ziet er per markt compleet anders uit en vergt een eigen strategie, tactiek en KPI’s.

Om proactief te zijn op de ontwikkelingen binnen je markt is het verstandig om de Amerikaanse zoekresultaten in de gaten te houden. In Amerika worden updates vaak sneller doorgevoerd dan in Nederland. Een voorbeeld hiervan is de hypotheekmarkt, een van de meest competitieve branches in de zoekresultaten. Belangrijke termen in deze branches zijn onder andere “hypotheek oversluiten” en “hypotheek berekenen”. De meeste bedrijven gebruiken calculators op de website om zo goed mogelijk in te spelen op de informatiebehoefte van de zoeker. Kijken we naar de Amerikaanse markt dan zien we voor “mortgage calculator” de volgende zoekresultaten.

Zoekers kunnen hier direct bepaalde berekeningen uitvoeren zonder dat ze daarvoor op een zoekresultaat te hoeven klikken. Hoeveel effect dit daadwerkelijk heeft op de CTR en organisch verkeer is lastig te bepalen. Ook is het niet zeker of dit ook wordt doorgevoerd in Nederland, maar het zou een ontwikkeling kunnen zijn.

Creëer een eigen SEO-strategie

Geef prioriteit aan wat het meest bijdraagt aan het uiteindelijke doel. Kan de zoekmachine je website wel juist beoordelen? Zijn er technische problemen waardoor de website niet optimaal wordt gecrawld, geïndexeerd, gerenderd en uiteindelijk rankt? Bekijk eerst of zich hier problemen voordoen en zorg ervoor dat de basis goed staat.

Een voorbeeld hiervan is hoe zoekmachines omgaan met allerlei moderne web development-technieken, zoals verschillende JavaScript-frameworks. Ondanks dat Google aangeeft JavaScript in combinatie met SEO (meestal) te begrijpen kan dit daadwerkelijk effect hebben op de uiteindelijke resultaten van de website.

Voorbeeld na implementatie server-side rendering in februari 2021.

Een positieve ontwikkeling is dat Google het afgelopen jaar veel meer de dialoog is aangegaan met SEO-specialisten. Het bedrijf is  actief bezig geweest met het gebruiken van input en feedback vanuit de community in zijn documentatie en communicatie. Dat moedigt developers en SEO-specialisten aan om samen te werken en meer van elkaar te leren.

Zet de kennis van een SEO-specialist breed in

Vaak wordt SEO als apart kanaal ingezet, terwijl juist de samenwerking met andere afdelingen uiteindelijk het resultaat vergroot. Zorg daarom binnen de organisatie voor betrokkenheid, samenwerking en kennisdeling met andere afdelingen. Gebruik een SEO-specialist bij onder andere video’s, marketplaces, vacaturemarketing, e-commerce, development, contentmarketing en UX om de online vindbaarheid van je organisatie te vergroten.

Over de auteur: Daan Aussems is SEO-specialist/consultant en teamlead bij SDIM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond