-

Het belang voor SEO van een goede interne linkstructuur

Content, backlinks, pagespeed, UX en nog veel meer. Er zijn talloze factoren binnen SEO die bepalen hoe goed je website scoort. Er is echter een element waar vaak te weinig aandacht aan wordt besteedt: de interne linkstructuur.

In dit artikel vertel ik je waarom een goede interne linkstructuur belangrijk is en hoe je interne links kan gebruiken om beter te scoren in de zoekmachines.

Wat zijn interne links?

Interne links zijn verwijzingen naar andere pagina’s of blogs binnen de eigen website. Bijvoorbeeld: dit is een interne link die verwijst naar een pagina over SEO binnen Emerce. De combinatie van alle interne links vormt de interne linkstructuur. Veel websites of webmasters weten niet wat het belang is van een goede interne linkstructuur. Als we deze structuur analyseren zien we dan ook dat deze vaak niet goed op orde is. Dat komt omdat er geen gedachte achter zit. Een goede interne linkstructuur is zowel voor de lezer als voor de zoekmachine duidelijk en overzichtelijk.

Het belang van een goede interne linkstructuur voor zoekmachines (SEO)

Navigatie

Je wilt dat de content die je schrijft en op je website plaatst goed gevonden wordt. Om te zorgen dat elke pagina die je schrijft goed scoort is het belangrijk dat de zoekmachine iedere pagina ook kan vinden. Een juist gebruik van interne links zorgt ervoor dat zoekmachines bij het navigeren (ook wel crawlen genoemd) van je website iedere pagina makkelijk kan vinden. Pagina’s die geen enkele interne link ontvangen kunnen niet (of moeilijk) gevonden worden. Dit soort pagina’s worden ‘orphan pages’ genoemd

Dit wil je ten allen tijde voorkomen. Zorg er dus altijd voor dat alle pagina’s minimaal één interne link hebben en dat elke pagina binnen je website makkelijk in een beperkt aantal kliks te bereiken is. Interne links zorgen er dus voor dat de zoekmachines zoals Google makkelijk al je content kunnen vinden. Daarnaast is er nog een reden waarom een interne linkstructuur belangrijk is voor je SEO:

Linkwaardeverdeling

Elke pagina op je website heeft een bepaalde waarde. Deze waarde wordt ook wel PageRank genoemd. Elke (interne) link stuurt een deel van deze waarde door naar de desbetreffende pagina. Hoe dit precies werkt is heel complex maar ik zal proberen om het zo makkelijk mogelijk uiteen te zetten.

  • Voorbeeld 1 – Een pagina op je website heeft 2 (interne) links. Elke link geeft in dit geval dus 50% van de waarde mee.
  • Voorbeeld 2Een pagina op je website heeft 4 (interne) links. Elke link geeft in dit geval dus 25% van de waarde mee.

 

Interne linkstructuur in kaart brengen

Okay, we begrijpen als dit artikel al veel vragen bij je hebt opgeroepen. Wellicht ben je direct in de stress geschoten omdat je je  ervan bewust bent dat je nooit hebt nagedacht over je interne linkstrategie. Geeft niets! Er zijn verschillende tools om die in kaart te brengen. Dit kan onder andere met SEMrush, Ahrefs of Screaming Frog. Voor specifiek deze taak gebruiken wij zelf het liefst de laatstgenoemde, maar dat is een persoonlijke keuze.

Kies je ook voor Screaming Frog? Na het crawlen van je website kun je deze exporteren naar Excel. Bij het openen van je bestand kijk je naar drie belangrijke aspecten. De crawl depth (kolom AD), inlinks (kolom AF) en unique inlinks (kolom AG).

  • Crawl depthCrawl depth zegt iets over het aantal klikken dat nodig is om vanaf de homepage deze pagina te bereiken. Probeer er voor te zorgen dat je belangrijkste pagina’s in zo min mogelijk klikken te bereiken zijn. Zolang je geen gigantische website hebt (meer dan 10.000 pagina’s) wil je idealiter alle pagina’s binnen 5 klikken bereikbaar hebben.
  • Inlinks – Dit zegt iets over hoeveel interne links een pagina krijgt. Hoe meer inlinks, hoe meer linkjuice er naar de pagina gaat.
  • Unique inlinks – De unique inlinks geven aan hoeveel van de inlinks uniek zijn. Een link in de footer zal er automatisch voor zorgen dat een pagina vanaf elke website een link krijgt. Je wil echter ook vanuit de tekst linken naar pagina’s om meer context en waarde mee te geven aan de interne link.

Belangrijk bij het in kaart brengen van de interne linkstructuur is dus om na te gaan of de belangrijkste pagina’s makkelijk bereikbaar zijn (crawl depth) en voldoende (unieke) links krijgen.

Veelgemaakte fouten bij het intern linken

Nu we weten wat een interne linkstructuur is en waarom dit belangrijk is, is het nu tijd om in te gaan op veelgemaakte fouten.

  1. Paginering via Javascript – Stel, je hebt een WordPress-website en je werkt met categorieën waar verschillende blogs onder vallen. Zodra je heel veel artikelen hebt binnen een bepaalde categorie, zullen niet alle berichten meer op één pagina getoond kunnen worden. In principe is dat geen probleem, zolang de andere blogs wel nog voor een zoekmachine te bereiken zijn. Sommige WordPress-thema’s bouwen dit echter op zo’n manier dat zoekmachines deze niet goed kunnen vinden. Google, bijvoorbeeld, zegt Javascript goed te kunnen lezen en begrijpen maar dit is helaas lang niet altijd het geval.
  2. Zeer veel links in de footer of hoofdnavigatie – “Met behulp van interne links is het mogelijk om bepaalde pagina’s die belangrijk zijn een extra SEO boost te geven.” Toch raden wij niet aan om hier heel veel links te plaatsen. Waarom? Eerder in dit artikel gaf ik aan dat elke link een stukje waarde doorgeeft. Dat klopt, maar er is een ding wat je nog moet weten: links in de hoofdnavigatie of in de footer hebben een bepaalde ‘demping’. Omdat Google weet en ziet dat die links op elke pagina voorkomen, wordt er iets minder waarde toegekend.
  3. Heel vaak linken naar niet-belangrijke pagina’s – Wetende dat je met een interne link een boost geeft aan een pagina is het dus een verspilling van deze linkjuice om een groot deel van de interne links naar deze pagina’s te laten verwijzen. Gebruik je interne links vooral voor belangrijke SEO-pagina’s, of als het echt van toegevoegde waarde is voor de lezer om ergens naartoe te linken.

Over de auteur: Jerry van Es is SEO-specialist en werkt onder meer aan eigen projecten zoals Top-x.nl.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond