-

Snapchat inzetten als marketingtool

Snapchat-marketing vraagt om een frisse nieuwe insteek. Want Snap is een medium met eigen regels, en geen Twitter of Facebook in een ander jasje. Leer niet alleen de jonge gebruiker, maar ook de app kennen. En krijg toegang tot een heel nieuwe doelgroep.

1. Weet jij waarom je Snapchat toch écht niet kan negeren?

Ja: Het sociale medium heeft wereldwijd inmiddels meer dan honderdvijftig miljoen dagelijkse gebruikers. In Nederland gebruiken twee miljoen het. Een enorm bereik dus.

Nee: Hoewel de extreme groei die Snapchat in het begin kende iets is afgezwakt, heeft driekwart van de tieners (12-19 jaar) de app op zijn/haar smartphone staan. Onder twintigers is dit vijftig procent. Vanaf dertig jaar daalt dit percentage. Mensen die Snap geïnstalleerd hebben, gebruiken de app gemiddeld twintig dagen per maand. Wat niet veel minder is dan Facebook of Twitter. Daarnaast is de engagement met de gebruikers veel directer en actiever dan bij andere sociale media.

2. Dat je natuurlijk kan adverteren op het medium?

Ja: Op dit moment zijn er zes mogelijkheden van adverteren: Articles, App Install, Long-Form Video, Web View, Sponsored Geofilters en Sponsored Lenses.

Nee: Als adverteerder kan je via de Ad Manager targeten op de volgende opties: lifestyle, demografie, locatie en devices. De verwachting is dat de taregetting in de toekomst specifieker zal worden. Bij Snapchat zijn fun, entertainment en authenticiteit erg belangrijk. Maak reclames niet te lang, dan kijkt het publiek ze vaak niet uit. Koop je geofilters en lenses in? Zorg dat ze opvallen door creativiteit. Meer lezen over de zes adverteeropties doe je hier.

3. En een eigen verhaal kan vertellen via Snapchat Stories?

Ja: Heeft jouw eigen account volgers? Zorg dan dat je een verhaal vertelt via jouw eigen account. Wees authentiek en zorg voor unieke content.

Nee: Met een eigen story kun je jouw volgers of vrienden vermaken. Zorg dus voor een goed script en biedt iets extra’s. Bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen bij een concert of een making off van een fotoshoot. Hou het persoonlijk en stimuleer interactie met de gebruiker. Biedt daarbij veel video’s maar niet te lange foto’s. Belangrijk: je hebt alleen je telefoon om mee te werken, dus geen cameraploeg. Voorbeelden van campagnes vind je hier.

4. Durf je jouw account een tijdje uit handen te geven?

Ja: De beste manier om snel een groot bereik te krijgen, is om samen te werken met bekende influencers. Al geef je dan wel de regie uit handen.

Nee: Iemand volgen op Snap is persoonlijker dan iets liken op Facebook. En dus is de aandacht specifieker en volgen gebruikers lang niet altijd hun favoriete merk. Zij volgen echter wel vaak hun favoriete influencer. Populair zijn dan ook de account takeovers, waarbij de influencer in kwestie tijdelijk content maakt op het account van een merk. Of dat influencers over een merk posten op hun eigen account. Meer weten over take-overs? Lees deze uitgebreide blog.

5. Ken je ook de beperkingen die Snap heeft?

Ja: Door de gesloten en vluchtige aard van Snapchat, kunnen beelden die je maakt niet gedeeld worden. Dus viraal gaan met jouw content is uitgesloten.

Nee: Een probleem van Snapchat is dat het lastig is te zorgen voor organische groei van volgers. Het is namelijk niet zo makkelijk voor een snapchatter om iemand te vinden. Veel bedrijven merken dat de groei van volgers niet zo snel gaat als bij andere platforms. Het is belangrijk om daar een strategie op te bedenken. Zorg dat mensen via andere sociale media op jouw account terechtkomen. Bedenk dan wel een goede USP voor jouw account.

6. Weet je hoe het werkt en je technologie kunt aanpassen?

Ja: Om Snapchat te gebruiken heb je slechts een telefoon en een idee nodig. Praat ook eens met die twintigjarige collega voor nieuwe ideeën.

Nee: Er zijn tools waardoor je snapchat beter kunt inzetten. Gebruik bijvoorbeeld een externe microfoon om fraaier geluid te krijgen. Of een toepassing uit een app store waarmee je video’s kan schedulen. Let op: deze verdwijnen wel vaak snel weer en zijn soms onbetrouwbaar. Desalniettemin is het aan te raden dit eens te proberen. Het geeft je namelijk de ruimte om goed na te denken over hoe je je merk in beeld wilt brengen.

7. Hoe je de impact van jouw campagne kan meten?

Ja: Om het succes te meten wordt gekeken naar hoeveel mensen een story uitkijken of hoe zij doormiddel van een screenshot actief worden.

Nee: Een groot probleem van Snapchat was het gebrek aan goede statistieken. Veel werk  moest handmatig gebeuren. Binnen 24 uur check je hoeveel mensen gekeken hebben en hoeveel van hen de snap hebben uitgekeken. Gelukkig is er sinds juni de Snapchat Ad Manager waarin veel statistieken voor je worden bijgehouden. Ook komt er een mobiel dashboard om adverteerders zelf de Snap Ads in handen te geven. Meer informatie hierover vind je hier.

8. Weet je genoeg om aan de slag te gaan?

Ja: Super! Want Snapchat is voor jou wellicht nog onbekend, maar je kunt er een unieke engagement mee krijgen met jouw publiek.

Nee: Bedenk dan nog even goed dat jouw jonge doelgroep gewoon op Snapchat zit en dat je met eenvoudige middelen al een campagne op kan zetten. Loop eens binnen bij je creatieve afdeling of mediabureau en denk samen na over een contentplan. Ga de interactie aan met jouw publiek. Geef korting, stel vragen, bedenk een ‘sneak preview’ of ‘behind the scenes’ en deel vooral exclusieve content met jouw volgers. Kortom: aan de slag!

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#159).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond