-

Wat zijn Google Posts en hoe zet je ze in?

Sinds juni 2017 is het voor bedrijven al mogelijk om gebruik te maken van Google Posts, maar er zijn weinig ondernemingen die het daadwerkelijk doen. Sterker nog, vrijwel niemand heeft er zelfs maar iets over gehoord of gelezen. Wat zijn de mogelijkheden van Google Posts, hoe maak je ze aan en waarom is dat de moeite waard? 

Wat zijn Google Posts?

Google posts zijn eigenlijk (mini) blogs die een Google Mijn Bedrijf-beheerder kan schrijven en kan koppelen aan zijn bedrijfspagina. Je kunt het eigenlijk het beste vergelijken met je eigen blog op je website. Je kan hier content publiceren over actuele nieuwsitems of aanverwante artikelen over jouw dienstverlening, producten of mijlpalen.

Alternatief voor website blog?

Het is geen geheim dat Google met al haar functionaliteiten als Google Mijn Bedrijf, Shopping, Openingstijden, Google Maps en ga zo maar door, de bedrijfswebsite steeds minder essentieel maakt. De Google Posts functionaliteit lijkt een alternatief te vormen voor de website blog. Maar dan met een heel groot verschil: je website blog blijft zo lang online staan als jij wilt, maar een Google Post blijft slechts een week online staan. Daarna wordt deze automatisch verwijderd.

Let op: de content die via Google Posts gepubliceerd wordt, blijft slechts een week online staan.

Wanneer zijn Google Posts interessant voor jouw bedrijf?

De vraag is dan ook in hoeverre Google Posts bruikbaar zijn voor jouw business. Mocht je (nog) geen bedrijfswebsite hebben, maar toch online een beetje aanwezig willen zijn, dan bieden de Google Posts alvast uitkomst.

Maar over het algemeen zijn Google Posts vooral interessant wanneer jouw situatie voldoet aan de volgende twee voorwaarden:

#1 Je bent vooral lokaal actief voor consumenten

Google Posts zijn vooral geschikt voor ondernemers die lokaal opereren en met name consumenten bedienen.

#2 Je kunt je doelgroep direct triggeren

Google toont Posts alleen aan mensen die op jouw bedrijfsnaam zoeken. Zodoende bereik je er een doelgroep mee die al enigszins ‘warm’ is en weet wat jouw bedrijf doet.

Kortom, je hoeft ze in een Google Post niet meer warm te maken, maar je kunt ze meteen triggeren met call-to-action buttons om bepaalde pagina’s te bezoeken, een product te kopen of een evenement uit te lichten. Houd dit dus in je achterhoofd bij het opstellen van een post.

Wanneer zijn Google Posts niet interessant voor jouw bedrijf?

Voor landelijk of internationaal opererende B2B bedrijven zijn Google Posts over het algemeen wat minder interessant.

Hoe verschijnen de Google Posts in Google?

Hieronder kun je zien hoe deze posts in Google eruit komen te zien. Voor ons eigen webdesignbureau (WebNexus) heb ik een nieuwe post aangemaakt. Zodra je op onze bedrijfsnaam zoekt, verschijnt de Google Post als volgt:


Voorbeeld Google Posts op mobiel


Voorbeeld Google Post op desktop

Hoe maak je een Google Post aan?

Het is vrij eenvoudig om een Google Post aan te maken. Hieronder staat beknopt het stappenplan omschreven:

  1. Ga naar de Google Mijn Bedrijf pagina: https://www.google.nl/intl/nl/business/
  2. Kies hier vervolgens voor ‘Post maken’
  3. Hier kun je  kiezen wat voor soort post je wilt schrijven. Je kunt kiezen voor een evenement, het uitlichten van een aanbieding (met kortingscodes) en nog een hoop extra functionaliteiten die ongetwijfeld in de toekomst nog verder uitgebouwd zullen worden.

Waar kun je ze het beste voor gebruiken?

De mogelijkheden met de Google Posts zijn divers. Je kunt ze inzetten om een bepaald evenement of een huidige kortingsactie in de spotlights te zetten of om de bezoeker beknopt over een bedrijfsontwikkeling te informeren. Wij zetten ze bijvoorbeeld graag in om ons portfolio of onze webdesigndiensten verder uit te lichten. De bezoeker hoeft dan immers niet eerst naar onze website gaan, maar kan vrij eenvoudig op de post klikken en vervolgens doorklikken naar onze website mocht hij geïnteresseerd zijn.

Het is daarbij prettig dat Google ook meet hoeveel mensen daadwerkelijk op de Google Post hebben geklikt. Mocht je ook zelf willen meten hoe veel rendement een dergelijke post voor je kan opleveren, dan kun je bijvoorbeeld werken met kortingscodes die je alleen via de Google Posts verspreidt. Je kunt de resultaten op die manier zelf goed meten.

Buitenkans om je te onderscheiden

Het is boeiend om te zien dat er slechts een paar bedrijven fanatiek gebruikmaken van deze mogelijkheid. Mede ook door het feit dat je frequent nieuwe items moet publiceren doordat ze na een week verlopen, spreekt het weinig ondernemers aan hier actief mee bezig te zijn. Kans is groot dat er binnen jouw vakgebied vrijwel geen andere bedrijven gebruik van maken. Kortom, een buitenkansje om je te onderscheiden van de concurrentie. De kans is groot dat er binnen jouw vakgebied vrijwel geen andere bedrijven Google Posts gebruiken.

Daarnaast waardeert Google het als je hun producten zo volledig mogelijk benut. Of het daadwerkelijk veel voordelen biedt voor de online vindbaarheid van je website is de vraag, maar het is mogelijk om een klikbare link te verwerken in de post. Mocht je de indexeringssnelheid van een bepaalde pagina willen verhogen, dan kan het verwerken van een link in de post wellicht uitkomst bieden.

Dit bericht is 34 keer gedeeld

1 Reactie

Elizabeth

Ik gebruik al vanaf het begin Google Posts maar het gekke is dat mijn laatste post steeds afgewezen wordt. Ik heb geen flauw idee waarom. Er is geen ongewenste of niet-correcte tekst aanwezig en ik heb ook de spelling gecontroleerd. Er zijn meer dan 100 woorden maar minder dan 300.

Hoe kun je nu weten waarom de advertentie steeds geblokt wordt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond