-

Workshop: Aan de slag met app-analytics

Terwijl je van een website zeer gedetailleerde informatie terugkrijgt via Analytics, staat de meetbaarheid van apps nog in de kinderschoenen. Google zet met meetplatform Firebase het komend jaar echter de nieuwe standaard. Hoe maak je nu al een vliegende start met uitgebreide app-analytics?

  1. Weet jij hoe je de prestaties van jouw app kan meten?

Ja: Dat kan bijvoorbeeld met Google Analytics voor Firebase. Vorig jaar gelanceerd als een uniform platform voor de meetbaarheid, sindsdien raadt Google dit aan als standaard.

Nee: Bij websites is er veel kennis beschikbaar op het gebied van het meten van alle onderdelen met behulp van Google Tag Manager. Bij apps ligt dit anders. In de Play Store of iTunes kun je inzicht krijgen in de downloads, impressies en andere standaard elementen. Maar je wil en kan meer inzicht verkrijgen en extra meetbaarheid toevoegen. Onmisbaar als je veel gebruikers hebt. Andere programma’s vind je hier.

 

  1. Welk probleem je met meetbaarheid nu kan oplossen?

Ja: Je kunt nu inderdaad geavanceerde metrics binnenkrijgen van jouw app. En dat is nog steeds in ontwikkeling, dus het gaat nog beter worden.

Nee: Met Firebase van Google krijg je een onbeperkte rapportage van in-app gedrag. Wat je bijvoorbeeld kan helpen bij prestatie-analyses van campagnes, conversierapportages en -attributie; lifetime-value-analyses, cohorten, aangepaste trechters en demografische segmentatie (leeftijd, geslacht, locatie). Kortom, eindelijk alle metrics waarmee je weet of jouw app ook zo presteert als je denkt dat hij doet. Waardoor je net zoveel grip op de zaak kunt krijgen als bij site-analytics.  Meer informatie vind je hier.

 

  1. Dat er een verschil is tussen Android en iOS-apps?

Ja: Android en iOS zijn in een andere taal gecodeerd, dus je zult twee keer het meetplan voor Firebase moeten implementeren om te zorgen voor de juiste inrichting.

Nee: Bij Google Analytics had je de mogelijkheid om Android- en iOS-gegevens in één view te laten binnenkomen. Firebase splitst dat echter in twee weergaven. Het voordeel daarvan is dat je de informatie schoner binnenkrijgt uit twee bronnen. Ook werken de twee typen apps anders, met vaak een andere interface en performance, dus kan je prestaties ook niet altijd vergelijken. Wanneer je dat toch wilt, kun je binnen Firebase gebruikmaken van Google Big Query.

 

  1. Weet je hoe je de juiste meetpunten aanmaakt?

Ja: Mooi, want het aanmaken van de juiste parameters is tijdrovend. Begin dus op tijd en alleen als je een helder beeld hebt van wat je wilt meten.

Nee: Nadat je de Firebase SDK hebt geïnstalleerd, moeten er óók handmatig events ingevoerd worden. Typisch een klus voor developers. Denk aan standaardevents als first_open, session_start, app_remove (alleen voor Android) en user_engagement. Daarnaast wil je ook custom events toevoegen om specifiek gedrag in de app te kunnen meten. Zoals het meten van CTA buttons, belangrijke customer flow-stappen en aankopen in een app. Daarbij moet er voor elke schermnaam een apart event ingevoerd worden. Meer informatie nodig?

 

  1. Hoe je ook kunt meten door het gebruik van tags?

Ja: Door Google Tag Manager te implementeren in de app kun je tags beheren zonder dat de app opnieuw op de markt gebracht moet worden.

Nee: Meetcodes die je hebt ingevoerd kan je wijzigen via Google Tag Manager. Let op: je kan er nog geen nieuwe meetcodes mee aanmaken. Wel kan je de labeling van een product aanpassen door bijvoorbeeld de keurgrootte en andere meetpunten op een later moment toe te voegen. Zorg er wel voor dat je alles twee keer invoert voor iOS en Android. Een uitgebreide handleiding om te werken met Tag Manager vind je hier.

 

  1. En waar je uiteindelijk alles kan uitlezen?

Ja: Je kan de resultaten onder andere terugvinden op het Firebase Dashboard. Een export naar Excel is op dit moment nog niet mogelijk.

Nee: Buiten het Firebase Dashboard waar je de belangrijkste gegevens binnen krijgt, is ook koppeling met Google Analytics mogelijk. Verder reikende analyses kan je maken met behulp van Google’s Big Query. Werk je veel met campagnes, weet dan dat niet alle kanalen ondersteund worden. Dit kan je opvangen door bijvoorbeeld het gebruik van Appsflyer. Kort gezegd: inzicht in gedrag van de app krijg je via Firebase. Inzicht in het verkeer naar naar je app via Appsflyer.

 

  1. Weet je waar je extra op moet letten?

Ja: Zorg dat je alles goed invoert en van tevoren test. Want je kan pas wijzigingen doorvoeren als de app die je analyseert een update krijgt.

Nee: Het verwerken van de code is de grootste uitdaging. Zorg dat je ook de resultaten krijgt die je denkt te krijgen. Als de code net verkeerd staat, krijg namelijk niet de juiste uitkomsten. In de nieuwste releases van Firebase kan je real-life testen met DebugView. Bij sites kennen we dit natuurlijk en werkt dat vrij gemakkelijk. Met apps kan je alleen via de real-time view testen. Meer weten over testen?

 

  1. Weet je genoeg om aan de slag te gaan? 

Ja: Heel goed. Google lijkt het komende jaar vol in te gaan zetten op Firebase. Je bent dus op tijd om voorop te kunnen lopen.

Nee: De komende tijd gaat Google veel investeren in de verdere ontwikkeling van dit platform, zodat we in de toekomst betere analyses kunnen maken. Nu is dat wellicht nog vrij summier, maar in 2018 worden veel nieuwe releases verwacht. Zo meet je straks niet alleen een zo groot mogelijk aantal downloads, maar krijg je ook waardevolle informatie over gebruikersgedrag, zodat je beter kan targetten. Begin dus op tijd en loop vooruit op de concurrentie.

met input van Marjolein Schipper, TamTam

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#161).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond