-

Zo creëer je de beste werkomstandigheden voor je pakketbezorgers

Veel e-commerce staat of valt bij de bezorging. Toch zijn pakketbezorgers vaak slecht betaald en overwerkt. Op deze krappe arbeidsmarkt is dat niet slim. Zorg daarom voor de best mogelijke werkomstandigheden voor je bezorgers. Dat hoeft niet veel te kosten en leidt tot tevreden bezorgers en klanten.

Door weer en wind rijden ze stad en land af om leveringen bij de klant te bezorgen: pakketbezorgers. Ze rennen de benen onder hun lijf vandaan voor een kleine tweeduizend euro per maand. Terwijl er een gigantisch tekort is aan bezorgers, is er een explosie in de vraag. Een zeer uitdagende situatie waardoor het nóg belangrijker is om goed voor je personeel te zorgen. Maar hoe doe je dat terwijl de werkdruk torenhoog is? In dit artikel geef ik vier tips voor jou als werkgever.

1. Werkomstandigheden verbeteren

De werkomstandigheden hebben veel invloed op iemands werkgeluk. Als je altijd onder hoge druk werkt en je je werkzaamheden bijna nooit kunt uitvoeren zoals het zou moeten, levert dit veel stress op. Op de lange termijn kan dit leiden tot verminderd functioneren of zelfs tot een burn-out. Daarom is het als werkgever belangrijk om de beste werkomstandigheden te creëren, onder andere door te werken met een realistische planning. Routes zijn vaak (te) krap gepland: er wordt niet altijd voldoende rekening gehouden met files en vertragingen, terwijl deze wel de realiteit zijn. De bezorger zit met de gebakken peren en ervaart druk om alsnog op tijd te komen. Dit veroorzaakt niet alleen stress bij hem, maar ook irritatie bij de klant.

Realistische planningen kunnen het werkplezier van bezorgers flink verhogen, maar hoe maak je deze? Je planningssysteem barst van de informatie over onder andere rust- en rijtijden, laad- en lostijden, file-informatie of de kostprijs per stop. Met deze data kun je realistische planningen maken waar bezorgers van op aan kunnen. Ze kunnen aan het begin van hun werkdag direct vertrekken en hoeven de planning niet langer naar eigen inzicht te wijzigen. Mocht een bezorger onverhoopt toch boven verwachting veel vertraging oplopen, dan schiet hij niet direct in de stress omdat het – anders dan voorheen – een uitzonderlijke situatie is in plaats van de dagelijkse gang van zaken.

2. Onnodig werk wegnemen

Bezorgers kunnen niet nóg harder werken. Er zit een limiet aan het aantal uren per dag. Daarom is het zaak om de werkdruk op een andere manier te verlagen. Efficiënter bezorgen is hiervan een belangrijk aspect, want zo neem je onnodig werk weg. Dit kun je bijvoorbeeld realiseren door met flexibelere levervensters te werken. Hierdoor heb je meer ruimte om leveringen in eenzelfde gebied in een logische volgorde te bezorgen, in plaats van dat je twee keer per dag naar dezelfde wijk rijdt. Efficiënter plannen zorgt voor een hogere drop-dichtheid, oftewel het aantal leveringen dat een bezorger binnen een bepaalde tijd kan afleveren. De bezorger werkt even hard, maar kan toch meer leveringen bezorgen.

Onnodig werk ontstaat ook door niet-bezorgde leveringen. Die kosten extra tijd op het moment van bezorgen zelf én de bezorger moet het de volgende dag opnieuw proberen. Door goede communicatie met de ontvanger, kun je het aantal geslaagde leveringen flink verhogen. Namelijk door voor of op de dag van bezorging een accurate levertijd door te geven aan de klant en deze up to date te houden gedurende de dag. De klant kan zo gemakkelijker zorgen dat hij thuis is om de levering aan te nemen. Een geslaagde levering is niet alleen voor de bezorger fijn, maar ook voor de klant. Deze ontvangt zijn bestelling immers op het moment dat hij erop had gerekend.

3. Rekening houden met persoonlijke wensen

Er is een enorm tekort aan chauffeurs en bezorgers. Ook dat maakt de werkdruk hoog. Daarom is het belangrijk om het werk aantrekkelijker te maken, zodat je nieuw personeel kunt aantrekken én bestaand personeel behoudt. Vele handen maken immers licht werk. Als werkgever heb je veel middelen in handen om het werk aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door rekening te houden met de wensen van je personeel. Denk aan flexibele werktijden, eenvoudig een dag vrij kunnen nemen of voorkeuren om in een bepaald gebied te werken.

Goed voor je personeel zorgen is belangrijk om een goede naam op te bouwen en je te onderscheiden. Maar ook om de gezondheid van je medewerkers te borgen. Dat kan in kleine dingen zitten, zoals het aanbieden van een warme maaltijd bij overwerken. Of een extra vrije dag na een periode hard werken rondom de feestdagen. Goed voor je personeel zorgen is een must om ziekte en verloop tot een minimum te beperken.

4. Ruimte creëren voor betere arbeidsvoorwaarden

Wat natuurlijk helemaal helpt om het werk aantrekkelijker te maken, zijn betere arbeidsvoorwaarden. Met de zaken die ik hiervoor heb verteld, ontstaat daar ruimte voor. Efficiënter plannen betekent namelijk efficiënter werken en daarmee verlaag je de kosten. Zo gaat je marge omhoog en ontstaat er mogelijk ruimte om een deel daarvan naar de bezorgers te laten vloeien. Een voorbeeld daarvan is het werken met ruimere levervensters. Daarmee kun je je planning in zo verre optimaliseren, dat je wel acht tot tien procent kunt besparen op de kostprijs per levering. Tel uit je winst.

Zorg voor je mensen

Zolang bezorgrobots nog een ver-van-ons-bed-show zijn, blijft logistiek mensenwerk. Voor die mensen moet je dus goed zorgen, want je hebt ze keihard nodig, zeker als er sprake is van een krappe arbeidsmarkt. Neem als werkgever daarom je verantwoordelijkheid en doe wat je kunt doen om de werkdruk van bezorgers te verlagen en hun werkplezier te verhogen. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van: werknemer, werkgever én klant.

Over de auteur: Albert van Roekel is director solutions consulting EMEA bij Descartes.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond