Bezorging: zes trends voor de ‘last mile’ in 2022
Het is inmiddels bekend: online kopen is ingeburgerd. Daarmee is ook thuisbezorging een belangrijk onderwerp geworden. Dit zijn de zes trends rond de ‘last mile’ en bezorging die in 2022 nog belangrijker gaan worden.
Wat een jaar! Nadat e-commerce in 2020 een enorme vlucht nam, was het moeilijk voor te stellen dat 2021 een nog gekker e-commercejaar zou worden. Toch werd het een jaar waarin record na record werd verbroken, vooral in het eerste kwartaal. Door de pandemie werd online shoppen een deel van onze routine met als resultaat meer pakketten dan ooit tevoren.
Recordvolumes dwongen zowel pakketbezorgers als retailers om creatief te zijn. Vanuit dat perspectief deel ik wat volgens mij de zes trends voor de last mile zijn in 2022.
1. Robotisering en nieuwe bezorgopties
Elke seconde worden er wereldwijd zo’n 3.248 pakketten verzonden, en als de voorspellingen kloppen is dat tegen 2026 nog eens dubbel zo veel. Om het stijgende pakketvolume en de toenemende eisen van consumenten bij te benen, is robotisering noodzakelijk. Steeds meer webwinkels en pakketbezorgers experimenteren daarom met gerobotiseerde leveringen in de vorm van zelfrijdende voertuigen, drones en autonome bezorgrobots. Het klinkt misschien nog als science fiction, maar praktische toepassingen fonkelen aan de horizon.
Zo investeerde e-commercegigant Amazon eerder al $530 miljoen in een zelfrijdende auto-bedrijf en testte DPD dit jaar in Eindhoven met de Cleveron 701, de eerste autonome bestelwagen in Europa. Dat mag misschien nog toekomstmuziek zijn, maar PostNL zet ondertussen in sorteercentra veelvuldig robots in om het proces te versnellen, en ook de opkomst van pakketkluizen zorgt ervoor dat de rol van de pakketbezorger steeds meer verandert.
2. Flexibele levering wordt de norm
Het is geen verrassing dat consumenten steeds veeleisender worden. Consumenten willen vandaag de dag zelf kunnen kiezen waar, wanneer en hoe een bestelling wordt geleverd. Als gevolg hiervan neemt de vraag naar same-day delivery toe en de verwachting is dat dit in 2025 goed is voor een aandeel van 20-25 procent van de markt voor pakketbezorging.
Dat is echter nog maar het begin, aangezien maar liefst 65% van de Nederlandse consumenten zegt flexibiliteit in bezorgopties belangrijk te vinden en nog eens 49% het bezorgtijdstip wilt kunnen wijzigen wanneer een pakket al onderweg is. Om een aankoop te doen, willen consumenten zelf kiezen tussen de volgende dag, dezelfde dag, groene of zelfs dagspecifieke levering.
Om aan deze vraag te voldoen bieden vervoerders steeds meer premium bezorgdiensten aan. Zo biedt PostNL sinds een aantal jaren ook zondagbezorging en richt partijen als Trunkrs en Fietskoeriers.nl zich met name op avondbezorging. New kid on the block Budbee heeft de bezorgervaring van klanten een complete make-over gegeven door klanten volledige vrijheid te bieden via een app. Al met al kunnen we niet langer om de vraag naar flexibiliteit heen.
3. ‘Address intelligence’ sleutel voor succesvolle levering
Met het groeiende pakketvolume worden gemiste leveringen een steeds groot probleem. Het leidt niet alleen tot frustratie bij consumenten en bezorgers wanneer een pakket niet kan worden geleverd, maar brengt ook de nodige kosten met zich mee. Big data kan helpen om de laatste meters efficiënter in te richten en de kans op succesvolle levering te vergroten.
Om de cost-to-serve in evenwicht te brengen moeten vervoerders de leveringskosten op klantniveau bekijken: welke pakketten en klanten leveren daadwerkelijk winst op? Address intelligence kan helpen om alternatieve bezorgroutes voor specifieke gebieden te identificeren. In het centrum van Amsterdam staan overdag bijvoorbeeld de meeste huizen leeg, dus dan heeft het geen zin tijdens kantooruren een bezorger te sturen. Op basis van adresinformatie kan het dan efficiënter zijn om in de avond te bezorgen.
Een eenvoudige manier om address intelligence toe te passen is om al in het koopproces na te gaan hoe de klant zijn pakket wilt ontvangen. Zo vragen webwinkels als Bol.com en Fonq al in de check-out waar en wanneer een klant een pakket wilt ontvangen. Ook bezorgdiensten als Budbee dragen hieraan bij door via een app inzicht te vergaren in de bezorgwensen van de klant.
4. Green Deal dwingt bedrijven te investeren in duurzame bezorging
Groene bezorging is al jaren een hot topic, maar met het ondertekenen van de Europese Green Deal in juli 2021 is de zoektocht naar duurzame bezorgopties urgenter dan ooit. In de Green Deal hebben Europese landen afgesproken te streven naar 55 procent emissiereductie in 2030, een eerste stap naar volledige CO2-neutraliteit in 2050. Een van de manieren om dit ambitieuze doel te bereiken is de uitstoot van bestelwagens met 50 procent te verminderen.
Dat betekent dat er voor pakketbezorgers werk aan de winkel is. DHL investeerde dit jaar al in zijn eerste elektrische vrachtwagens en DPD is voornemens tegen 2025 enkel nog CO2-neutrale voertuigen in te zetten in de 225 grootste Europese steden. Dichter bij huis kondigde Bol.com onlangs een partnership met Cycloon aan om duurzame en flexibele bezorging per fiets te versnellen. De eerste duurzame stappen zijn dus al gezet, maar het is niet meer dan logisch dat deze trend komende jaren doorzet.
5. Race tegen de klok: een nieuwe definitie van leveringstijd
2021 was absoluut het jaar van de flitsbezorger. Partijen als Zapp, Getir, Fink en Gorillas rukten massaal op in Europese steden. Hun belofte? Binnen 10 minuten je boodschappen op de stoep. Millennials maken massaal gebruik van deze service, maar ondertussen worden er ook veel kanttekeningen gezet over de duurzaamheid en wenselijkheid van deze bezorgmethode.
Tegelijkertijd zien we dat consumenten over het algemeen geduldiger worden als het gaat om de levertijd van online bestellingen. Terwijl consumenten in 2020 hun bestelling binnen maximaal 4 dagen verwachtten, zijn ze nu bereid tot 5 dagen te wachten. Gek genoeg willen consumenten bepaalde zaken dus binnen enkele minuten in huis hebben, terwijl ze in andere gevallen juist heel geduldig zijn. Dat biedt komend jaar genoeg stof tot nadenken: wat bepaalt welke levertijd verwacht wordt? En vooral ook: hoe ver willen we daar in gaan en wat zijn realistische en vooral ook duurzame verwachtingen?
6. Bezorgabonnementen zijn in opmars
Al in 2005 kwam Amazon met Prime met een bezorgabonnement op de proppen: voor een vast bedrag per maand of jaar kunnen consumenten genieten van allerlei voordelen, waaronder kortingen op verzending en premium bezorgopties. De afgelopen jaren hebben steeds meer retailers een abonnementsmodel voor bezorging geïntroduceerd, zoals Asos met Premier Delivery en Zalando met Plus. Ook in Nederland heeft het bezorgabonnement met Bol.com’s Select zijn intrede gedaan. En niet zonder reden, want bezorgabonnementen blijken een gouden zet om consumenten op lange termijn te binden en conversies te stimuleren.
Het bezorgabonnement is op zich niets nieuws, maar nu consumenten steeds meer online bestellen wordt het gebruik ervan wel steeds populairder. Immers, hoe meer je bestelt, hoe groter het voordeel. Bezorgabonnementen beloven in 2022 dan ook een steeds grotere rol te spelen in de verzendstrategie van online retailers. Hoewel we de abonnementen nu nog vooral bij e-commercegiganten zien, is de verwachting dat deze trend doorzet en onze kijk op verzendkosten gaat veranderen.
Over de auteur: Rob van den Heuvel is Co-founder & CEO van Sendcloud.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond