More stories

‘Goed dat EU eindelijk als blok gaat werken aan AI’

Vakorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW zijn naar eigen zeggen verheugd dat Europa eindelijk als blok gaat werken aan kunstmatige intelligentie. Het is noodzakelijk om snel met een Nederlandste strategie te komen die voortborduurt op het European Coordinated Plan for Artificial Intelligence, inzet op de Nederlandse expertise en gebruik maakt van de nu beschikbaar gestelde stimuleringsfondsen, zo stellen beide organisaties.

Artificial Intelligence

Merken zijn niet toekomstbestendig; 5 technologische ontwikkelingen en hun impact

Zeventig procent van de merken is niet toekomstbestendig. Kunstmatige intelligentie, voice search en spraakbediening (denk aan Siri, Alexa en Google Home), de opkomst van 5G, stuk voor stuk voorbeelden van ontwikkelingen die maken dat merken continu moeten meebewegen met de tijd. Bestuurders en merkeigenaars zijn zich daarvan bewust, maar weten vaak niet hoe ze het merk ook echt future-proof maken én houden.

Strategy

Data is het nieuwe goud, maar hoe delf je het?

De groei van data in organisaties neemt exponentiële vormen aan, maar hoe vertaal je die data naar insights (wat zie ik?), en hoe bepaal je vervolgens strategieën (wat kan ik ermee?) Hoe kunnen adverteerders, bureaus en exploitanten gebruikmaken van de mogelijkheden en barrières overwinnen?

Marketing automation

AI en customer experience, hoe werkt het?

AI kun je inzetten om de klantervaring te verbeteren. Dat klinkt misschien wat vaag, want hoe werkt dat dan? AI kun je inzetten als een extra stuk gereedschap om betere resultaten behalen. Mits je aan de juiste voorwaarden voldoet en een gedegen ontwikkelpad volgt.

Customer Service

KLM: op weg naar een-op-een aanbiedingen

KLM zet digitale toepassingen in om klanten zo persoonlijk mogelijk te bedienen. Dit leidt niet alleen tot een hogere NPS-score maar ook tot meer conversie, vertelt vicepresident Digital Marketing en E-Sales Wijnand de Groot tijdens Eye for Travel.

Artificial Intelligence

Emerce Performance: dit wordt de rol van marketeers in een AI-first world

Waar zit de aandacht? En waar bevindt mijn doelgroep zich? Deze eeuwenoude vragen in marketing zijn vandaag de dag relevanter dan ooit. Hoe vang je namelijk de aandacht van iemand die per dag door de hoogte van de A’DAM toren scrolt? En hoe kan een marketeer het marketingbudget op zo’n manier inzetten dat niet het grootste deel ongezien verloren gaat in de massa aan content?

Online advertising

Oded Omer (Wasteless): ‘Ditmaal ga ik voor een beursgang’

De nummer-1-positie in de Emerce Top 10 European Start-ups is dit jaar voor het in Israël gestarte Wasteless, dat dynamic pricing inzet om voedselverspilling in onder andere supermarkten te voorkomen. Én de omzet te verhogen. “Als we voor enkele supermarkten de marges verbeteren, moeten ze allemaal mee”, aldus CEO en oprichter Oded Omer (45).

Tech

Waarom we niet huiverig moeten zijn voor AI in de gezondheidszorg

Wat is je directe associatie met ‘iemand de rug toekeren?’ Geen positieve, neem ik aan: de uitdrukking geeft aan dat iemand genegeerd of buitengesloten wordt. In het Engels is ‘turning your back on the patient’ een inmiddels stevig ingeburgerd gezegde onder artsen. Door toenemende administratieve druk draaien artsen hun rug veel vaker naar de patiënt, om nog tijdens een consult gegevens in te voeren in het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). En dat is voor niemand goed.

E-health

‘Hé AI, hoe kan ik de ‘customer gap’ op mijn supportafdeling dichten?’

Zoals gebruikers van Alexa en Google Home weten, is een AI-assistent enorm handig. Je kunt haar vragen jouw favoriete Spotify-lijst aan te zetten, wat het weer wordt, of op zoek te gaan naar een recept voor appeltaart. Er zijn ook legio mogelijkheden om AI op de werkvloer in te zetten. Bij een klantenservice kan AI bijvoorbeeld prima bestaande lacunes dichten, om een ‘customer gap’ te voorkomen.

Customer Service

Jaap Koelewijn (Helpr): ‘Onze chatbot moet leerlingen én leraren helpen’

Het vak van leraar is mooi maar zwaar. Jaar in jaar uit dezelfde basisstof overbrengen aan volle, soms onwillige klassen gaat je niet in de koude kleren zitten. Een chatbot kan uitkomst bieden, meent Jaap Koelewijn. Ooit stond hij zelf voor de klas, daarna had hij een goed draaiend huiswerkbegeleidingsinstituut.

Artificial Intelligence

Apple koopt specialist in kunstmatige intelligentie

Apple heeft naar verluidt een specialist in kunstmatige intelligentie overgenomen. Silk Labs gebruikt kunstmatige intelligentie voor privacydoeleinden. Wat Apple ervoor […]

Artificial Intelligence

3 redenen waarom je niet blind moet vertrouwen op AI-voorspellingen

Als een soort waarzeggers voorspellen data scientists de toekomst, door te kijken wat er in het verleden is gebeurd. Zomaar blind vertrouwen op deze voorspellingen is echter niet aan te raden. Ook artificial intelligence (AI) kent namelijk zijn beperkingen en juist als je die kent, haal je er de meeste waarde uit. In dit artikel bespreek ik een drietal kritische kanttekeningen waar je altijd rekening mee moet houden voor je definitieve conclusies trekt.

Artificial Intelligence

Marktplaats: ‘Wie zijn klanten gemak en tijdbesparing biedt, heeft goud in handen’

Olivier van Duijn, scheidend CEO van Marktplaats, vraagt zich af of het menselijk brein de snelheid van technologische verandering wel kan bijhouden. Blockchain, AI en VR zijn mooi, maar tijd wordt de nieuwe valuta, verwacht hij. En dat zorgt voor een trendbreuk in retail.

Marketplaces

Triple technisch partner van edivisie

Technisch digitaal bureau Triple uit Alkmaar is dit jaar technisch partner van de edivisie, de digitale tegenhanger van de Eredivisie voetbal. De competitie in FIFA 19 is deze week van start gegaan met een vertegenwoordiger van ieder team uit de Eredivisie op het digitale grasveld.

Entertainment

’36 procent modeverkoop via internet in 2022′

De online verkoop van kleding en sieraden groeit komende vier jaar internationaal met een derde. Tegen 2022 is 36 procent van de handel via internet afkomstig. Kunstmatige intelligentie en marktplaatsen spelen een grote rol in die toekomst, aldus Forrester.

Fashion