More stories

CDO, CMO of iemand anders? Wie wordt verantwoordelijk voor digital?

Nike, Morgan Stanley en AOL: allemaal bedrijven die recent een Chief Digital Officer (CDO) aanstelden. Die moeten ervoor zorgen dat alle digitale contactpunten zo optimaal mogelijk en in samenhang presteren. Maar de groeiende populariteit van die functie is ook vaak genoeg onderwerp van discussie.

Disruptie

Paul Blok (Marketingstrateeg): ‘Mensen meekrijgen in verandering is de grootste uitdaging’

Veel bedrijven worstelen met verandering. Het zijn vaak maar een paar mensen in een bedrijf die de noodzaak zien. De rest houdt zich vast aan het feit dat het toch altijd goed is gegaan, dus waarom zou het anders moeten? Die noodzaak wordt soms opgedrongen door de buitenwereld. Je kunt wel vasthouden aan je telefoonteam, maar als al je klanten opeens op Twitter zitten, is dat een doodlopende weg. Klinkt eenvoudig, maar dat is het in praktijk vaak niet. Marketingstrateeg Paul Blok, in gesprek met Fast Moving Targets, helpt bedrijven bij veranderen.

Disruptie

Deeldienst voor scooters in Brussel

Scooty lanceert dit najaar een deelsysteem voor elektrische scooters in de stad Brussel. De scooters komen met helm en toebehoren en gebruikers hebben alleen een mobiele app nodig om er mee te kunnen rijden.

Disruptie

VR, AR en 360 video: voorsorteren voor disruptie

Het zijn onderwerpen die tot 2015 vooral als gimmick werden gezien. Inmiddels hebben de techreuzen het gas vol open gezet en gaat een groot deel van de innovatie-investeringen richting deze nieuwe technologieën. Maar wat is het precies en nog belangrijker, wat kun je ermee?

Virtual reality

Lyft begint premiumdienst

De Amerikaanse Uber-rivaal Lyft introduceert een nieuwe dienst Lyft Premier, waarbij luxe wagens zoals de BMW 5, Audi A6 en Cadillac Escalade worden ingezet. Vanzelfsprekend moet daarvoor ook meer betaald worden.

Disruptie

Nieuw label Greenberry voor corporate innovatie

Digitaal bureau Greenberry lanceert onder de naam ‘Disrupted by Design’ een nieuwe label. Dat beoogt om de startupmanier van denken naar de bestuurskamers van grotere bedrijven te brengen.

Disruptie

PSD2 gaat niet meer over PSD2 alleen

PSD2 is een veelbesproken onderwerp in bankenland. In het kort: indien klanten toestemming verlenen, stelt de nieuwe wetgeving banken vanaf 2018 verplicht om derden toegang tot de betaalrekening te geven. De primaire reden vanuit de regelgever voor de nieuwe PSD2-wetgeving is het stimuleren van innovatie. Meer openheid zorgt voor meer concurrentie met als gevolg een efficiënter Europees betaallandschap én meer keuze voor klanten. Klinkt aantrekkelijk, maar gaat het ook echt zo werken?

Financials

Uber-rivaal Lyft zoekt koper

De Amerikaanse Uber-concurrent Lyft zoekt een koper. Het heeft Qatalyst Partners opgedragen om een geschikte partner te vinden.

Disruptie

CEO vreest ongewisse toekomst

Bestuursvoorzitters van grote ondernemingen maken zich grote zorgen over de vraag of hun producten en diensten de komende jaren nog wel relevant zullen zijn voor de klant. Zij voorzien dat de technologische ontwikkelingen een dermate hoge vlucht zullen nemen dat hun bedrijfsmodellen volledig overhoop zullen worden gegooid.

Disruptie

Column: Internet der beleving

Soms voel je aan je water dat een tipping point nadert. Een gebeurtenis die visionair Malcolm Gladwell zestien jaar geleden omschreef als ‘het moment waarop een product een kookpunt bereikt, er een kritische massa voor is en er grote dingen te gebeuren staan’. In dit geval hebben we het over VR en MR, waarbij laatstgenoemde staat voor Mixed Reality, het combineren van de virtuele en de echte wereld.

Virtual reality

Nederland: Wereldkampioen Innovatie?

Nederland is het beste land ter wereld, op Zwitserland na, kopte het FD. Auteur Matthijs Bouman komt tot de bewering dat als het om concurrentie en innovatie gaat, er slechts drie landen beter zijn dan Nederland. En tel je de factor geluk mee, dan kijken we alleen tegen de Zwitsers op.

Start-ups

Groeigeld voor autodeelplatform ParkFlyRent

Autodeelplatform ParkFlyRent heeft een niet nader genoemd geldbedrag opgehaald en benoemt Jochem de Boer als Chief Marketing Officer (CMO).

Disruptie

Bas Wisselink (NXT Foundation): ‘Blockchain is veel meer dan Bitcoin’

De naam van het virtuele betalingssysteem Bitcoin is bekend. Geliefd bij een nog kleine groep, verguisd door een deel van de gevestigde orde en veel gebruikt voor speculatie met grote koersschommelingen tot gevolg. Bitcoin is gebouwd op een zogenaamde blockchain. Die blockchain is voor veel meer te gebruiken dan alleen het creëren van zogenaamde crypto currency. NXT Foundation onderzoekt op dit moment toepassingen. Van het vastleggen van stemmen tot het borgen van handelscontracten.

Disruptie

Segway opent nieuw Europees kantoor in Amsterdam

Segway Europe opent een nieuw Europees kantoor in Amsterdam. Van daaruit kan men de EMEA-markt beter bedienen met een uitgebreid assortiment zakelijke en consumenten producten. Bij de officiële opening vandaag is CEO Lufeng Gao aanwezig.

Disruptie

Eerste sprekers van Emerce eDay bekend

Jeffrey Graham, hoofd onderzoek van Twitter, een ’s werelds grootste Instagram-lifestyleinfluencers Negin Mirsalehi en Tim Leberecht van Leberecht & Partners zijn de eerste namen van sprekers van Emerce eDay, op 6 oktober in Amsterdam.

Disruptie