Digitale wendbaarheid als KPI voor digitale transformatie
Wat is de digitale wendbaarheid van jouw bedrijf? En waar staat jouw bedrijf op het gebied van digitale transformatie? Uit onderzoek van Gartner blijkt dat slechts twintig procent van de Chief Strategy Officers van mening is dat zij goed voorbereid zijn op de digitale disruptie binnen hun branche.
Deze whitepaper beschrijft het Digital Agility model en biedt handvatten om de digitale wendbaarheid van je organisatie te verbeteren. Ook gaat deze whitepaper in op de strategieën die je kunt gebruiken om de volgende stap in de digitale transformatie van je bedrijf te zetten.
De key takeaways uit deze whitepaper:
- Digitale wendbaarheid, de sleutel tot succes in de continu innoverende digitale wereld die wordt gedomineerd door Amazon en Apple.
- De digitale wendbaarheid van de meeste bedrijven is laag ondanks de sterke innovatiedrang.
- Het digital agility model is de basis voor digitale transformatie.
- Wees selectief wat je wilt verbeteren op de korte termijn, houd rekening met het toepassingsbereik van je technologystack en flexibiliteit van je organisatie.
Digitale disruptie: Kies de aanval!
Of je nu een B2C, B2B of zelfs een B2B2C-bedrijf bent, één ding is zeker: de digitalisering is de grote verstorende factor. Bedrijven combineren gestandaardiseerde organisatieprocessen met moderne technologie om hun digitale activiteiten te stroomlijnen. Dit alles met als doel om een optimale online klantervaring te bieden. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 93 procent van de Chief Strategy Officers ervan overtuigd is dat technologie hun branche zal veranderen.
Generatie Y en Z worden de nieuwe besluitvormers. Aan bedrijven de taak om te voorzien in de digitale behoefte van deze ”digital natives”. Hoe je dit doet lees je in deze whitepaper.
Het Digital Agility model
Het Digital Agility model van Episerver richt zich op de twee bedrijfsdomeinen die de groei van een bedrijf het meest negatief of positief beïnvloeden. Dit zijn de online klantervaring die je biedt en de digitale activiteiten van jouw organisatie. Deze twee domeinen zijn op te delen in vier kerntechnologieën:
- Web content management (WCM) platformen.
- Digital commerce systemen.
- Campagne management software.
- Systemen voor personalisatie.
De whitepaper beschrijft de vier fasen van Episerver’s Digital Agility model: crawlen, lopen, uitvoeren en vliegen. Lees in de whitepaper hoe je van de eerste fase ”crawlen” naar de laatste fase ”vliegen” gaat.
De winnende opstelling: Een optimale balans tussen klantervaring en digitale operatie
De digitale wendbaarheid van een organisatie is de optelsom van de online klantervaring die het bedrijf biedt en de eigen digitale operatie. Om de digitale wendbaarheid van je organisatie te verbeteren is het belangrijk om eerst te investeren in het verbeteren van de klantervaring en pas daarna te investeren in nieuwe technologieën of operationele ondoelmatigheden aan te pakken.
Digitale wendbaarheid is een continu proces waarbij organisaties de klantervaring optimaliseren om vervolgens de digitale activiteiten hierop af te stemmen. In de whitepaper is de marketingarchitectuur visueel weergegeven van organisaties die zich in fase twee (lopen) of drie (uitvoeren) van het digital agility model bevinden. Zit je nog in fase één (crawlen)? Lees in de whitepaper wat je kunt doen om door te groeien naar het volgende niveau ”uitvoeren”.
Het playbook voor web content management(WCM), campagne management, digital commerce en personalisatie.
In het derde deel van de whitepaper wordt ingegaan op het toepassen van digital agility model in de praktijk. De whitepaper omschrijft praktijkvoorbeelden voor het toepassen van het model op:
- Web content management(WCM)
- Campagne management
- Digital commerce
- Personalisatie
Lees welke resultaten Walmart, Pizza Hut en TUI het digital agility model succesvol hebben toegepast en welke resultaten zij hebben behaald.
Digitale wendbaarheid: De toegevoegde waarde van een Digital Experience Platform (DXP)
Het digital agility model biedt je handvatten voor het verbeteren van de klantervaring en het optimaliseren van je digitale activiteiten. Een digital experience platform (DXP) kan je helpen om te overleven de continu evoluerende digitale wereld. Om je concurrenten bij te houden of te overtreffen is het belangrijk dat je:
- De klant centraal stelt in de digitale transformatie initiatieven van jouw bedrijven.
- Een 360-graden klantbeeld opbouwt en je jouw klant en de aankoopreis volledig doorgrondt.
- Alle touchpoints en klantinteractiemomenten optimaliseert.
Inhoud:
- Kies de aanval, niet de verdediging tegen disruptie
- De winnende strategie: Digitale wendbaarheid
- Het playbook voor WCM, campaign management, digital commerce en personalisatie.
- Van Crawlen naar vliegen met een DXP