Colruyt gaat slimme winkelkar testen bij groot publiek
Na een succesvolle met de ‘smart cart’ voor eigen personeel zal het Belgische Colruyt Laagste Prijzen volgend jaar de slimme winkelkar testen bij het grote publiek. Dat meldt Gondola.
Na een succesvolle met de ‘smart cart’ voor eigen personeel zal het Belgische Colruyt Laagste Prijzen volgend jaar de slimme winkelkar testen bij het grote publiek. Dat meldt Gondola.
Zonder het nog goed te beseffen, kan de e-commercesector in Nederland volgende maand fiks ontregeld raken. Black Friday en Sinterklaas vallen praktisch gelijk en ook Kerst en Nieuwjaar vallen ongunstig.
De Europese Unie wil ontwikkelaars dwingen een openbaar adres en telefoonnummer op te geven dat zichtbaar is voor klanten. Sinds enkele dagen is de wijziging van kracht geworden en moeten ontwikkelaars deze gegevens aan Apple verstrekken.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) doet onderzoek naar online reisaanbieder Reizendeals. De toezichthouder laat aan het programma Kassa weten dat er sprake is van vele klachten van reizigers, zowel uit Nederland als België. Op de website van Reizendeals – waar een veilingprincipe lijkt te gelden – worden verschillende reizen aangeboden tegen een minimum bod. Als iemand het hoogste bod plaatst, dan is dat gelijk een boeking en moet er betaald worden.
Voortaan kunnen inwoners van Amsterdam, Groningen en Den Bosch de producten van Zuivelhoeve Winkels bestellen via Thuisbezorgd.nl. De Zuivelhoeve winkels staan bekend om hun ambachtelijke producten zoals vele Hollandse en buitenlandse kazen, verse noten en huisgemaakte zuivel, maar hebben ook een uitgebreid lunch- en borrel assortiment.
Intergamma, de organisatie achter bouwmarktketens GAMMA en Karwei, gaat een nieuwe samenwerking aan met DHL voor het plaatsen van pakketautomaten bij hun Nederlandse bouwmarkten. Klanten kunnen hiermee eenvoudig zelf hun pakketten ophalen of verzenden.
PostNL wijzigt per 1 januari 2025 de tarieven van de postzegels en pakketten. Het versturen van een binnenlands pakket waarvoor het verzendlabel online wordt gekocht, blijft 6,95 euro. Frankering van een pakket bij een PostNL-punt gaat naar 8,25 euro.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet dat ondernemers online producten aanbieden waarbij het lijkt alsof de consument een korting krijgt. Maar dat blijkt niet te kloppen. Om te voorkomen dat consumenten tijdens Black Friday en de feestdagen te maken krijgen met nepkortingen, wijst de ACM ondernemers nog eens op de regels die gelden.`
Veel ondernemers gebruiken ‘van-voor’- aanbiedingen om te benadrukken hoe groot de korting is die de consument krijgt. De ACM ziet dat daarbij vaak verschillende prijzen worden vermeld. De lagere verkoopprijs van het aanbod wordt bijvoorbeeld afgezet tegen de ‘adviesprijs’, \‘fabrikantenprijs’ ‘normale’ of ‘originele’ prijs. Deze prijs staat in het aanbod doorgestreept of is van een kortingspercentage voorzien. Het lijkt dan alsof de ondernemer korting geeft op de eerder genoemde prijs, terwijl dat niet het geval is omdat hij die prijs nooit heeft gerekend. De ondernemer mag alleen een van-voor aanbieding doen als hij de doorgestreepte prijs in de afgelopen 30 dagen ook echt heeft gerekend.
Ondernemers tonen graag producten met kortingen omdat ze weten dat consumenten positief reageren op aanbiedingen. De prijs is een van de belangrijkste kenmerken waarop consumenten hun aankoop baseren. Als zij denken iets met korting te kunnen kopen, voelen zij een prikkel om snel te beslissen. Maar als iets alleen een korting lijkt maar geen echte prijsverlaging is, zet dat de consument op het verkeerde been. Er is dan sprake van een nepkorting omdat de doorgestreepte prijs nooit is gerekend. Of omdat naast de prijs een percentage staat waardoor het lijkt dat de prijs van het aanbod met dit percentage is verlaagd terwijl dit niet klopt. De consument kan dan worden misleid en een aankoop doen die hij anders mogelijk niet had gedaan.
Het uitgangspunt is dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs die de ondernemer rekende in de 30 dagen voorafgaand aan de korting. De lagere verkoopprijs mag alleen worden afgezet tegen deze prijs.
De ondernemer kan in zijn aankondiging de adviesprijs vermelden, maar hierdoor mag de consument niet worden misleid. Om dit te voorkomen moet de ondernemer duidelijk maken wat deze prijs inhoudt en de suggestie van een korting vermijden. Dat kan de ondernemer doen door geen streep te zetten door de adviesprijs – als hij die nooit heeft gerekend – en hierbij geen kortingspercentage te vermelden.
Het is voor consumenten heel lastig om een echte korting van een nepkorting te onderscheiden. Wat kan helpen om te bepalen of er sprake is van een nepkorting, is om de prijs te vergelijken met de prijs die andere webwinkels rekenen voor hetzelfde product. Is er een bepaald product dat je graag wilt aanschaffen voor de feestdagen? Controleer nú alvast de prijs om voor jezelf een prijshistorie-check te doen. Daarnaast kun je ook vaak op internet zoeken naar de prijshistorie van het product.
Vier op de Nederlanders betalen weleens achteraf bij webshop, maar de meerderheid wil dat niet in fysieke winkels, zo blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 31.000 leden van het EenVandaag Opiniepanel.
Franke Media, de uitgever achter kortingswebsites zoals Acties.nl en sinds kort Couponplus.com, gaat een exclusieve samenwerking aan met De Huishoudbeurs. Ze lanceren binnenkort een kortingsplatform met exclusieve deals.
De Belgische betaalapp bonsai gaat januari 2025 stoppen. Het bedrijf achter de app wil zich meer richten op samenwerkingen met derden.
Aller Rust ontwikkelt een innovatief platform voor de uitvaartindustrie dat processen automatiseert en maatwerk biedt aan uitvaartondernemers.
Pakketdienst GLS Netherlands heeft in samenwerking met robotsysteemintegrator AWL een nieuwe robotoplossing in het sorteercentrum in Utrecht geïnstalleerd. De Robotic Singulator, genaamd ROSI, is onlangs aan de slag gegaan met het verwerken van mini-parcels op de lopende band.
Het aantal orders voor Just Eat Takeaway (JET) is in het derde kwartaal met zes procent teruggelopen. In Noord Amerika met 11 procent, en in Zuid Europa zelfs met 17 procent. In Noord Europa bedroeg het verlies 2 procent.
In vergelijking met andere Europese landen betalen de Duitse consumenten nog steeds vaker dan gemiddeld met bankbiljetten en munten. Gemiddeld betaalden inwoners van Duitsland in 2023 in totaal 304 keer elektronisch per hoofd van de bevolking. Dat blijkt uit onderzoek va managementadviesbureau Boston Consultig Group (BCG).