More stories

YouTube blokkeerde video’s van Adele, Green Day en Bob Dylan wegens auteusrechten

Een groot aantal YouTube-video’s met muziek van artiesten als Adele, Green Day, Bob Dylan, Nirvana en R.E.M. is sinds zaterdag niet meer afspeelbaar in de Verenigde Staten vanwege een conflict met SESAC, een belangenclub die meer dan 35.000 muziekartiesten en uitgevers vertegenwoordigt.

Entertainment
Premium

Maatregelen ingegaan voor betere bescherming spelers van online kansspelen

Op 1 oktober 2024 zijn maatregelen van kracht geworden, die online spelers bewuster moeten maken van hun speelgedrag. Het doel is spelers te beschermen tegen de risico’s van online kansspelen. Onder de maatregelen vallen onder andere het verantwoord bepalen van een speellimiet en het voorschrijven van een verplicht contactmoment tussen een speler en de kansspelaanbieder wanneer de speler de stortingslimiet wil verhogen.

Entertainment
Premium

TikTok dieper in zoekadvertenties voor snuffelende shoppers

TikTok brengt een nieuwe reclamesysteem uit dat zich richt op de snuffelende en oriënterende shopper.

Marketing
Premium

Runway AI opent filmfonds voor digitaal-creatieven

Runway AI opent een filmfonds met vijf miljoen dollar en wil makers stimuleren meer met AI te doen.

Media

Luxurybingods krijgt last onder dwangsom voor bingo’s zonder vergunning

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft de eigenaar van social media account Luxurybingods een last onder dwangsom opgelegd voor het organiseren van bingo’s zonder vergunning en het reclamemaken voor die bingo’s.

Entertainment

ByteDance sluit TikTok Music

ByteDance sluit zijn muziekstreamingdienst TikTok Music in november wereldwijd. De Spotify- en Apple Music-concurrent was beschikbaar in Indonesië, Brazilië, Australië, Singapore en Mexico.

Entertainment

Prijs YouTube Premium +17 procent

YouTube schroeft de prijs van zijn Premium-product met twee euro op tot veertien euro per maand. Gezinnen betalen vanaf november 26 euro per maand (+44%), waarmee het de duurste streamingsdienst zou zijn.

Media

Ophef rond terugkeer mobiele game Flappy Bird

Het ooit enorm verslavende Flappy Bird keert na ruim tien jaar terug. Een jaar na het uitbrengen van de oorspronkelijke game, waarbij je met een vogel tussen groene buizen moet vliegen, haalde de ontwikkelaar de app offline. Nu neemt hij nadrukkelijk afstand van de nieuwe versie.

Entertainment
Premium

Meer Nederlandse gezinnen willen stekker uit traditionele tv trekken nu streamingabonnementen zich opstapelen

Bijna een kwart van de gezinnen met kinderen in Nederland heeft een abonnement op vier of meer streaming videodiensten, zo blijkt uit het Video Behaviour of Dutch Consumers-onderzoek van Telecompaper. Tegelijkertijd zeggen deze gezinnen het vaakst dat ze hun traditionele tv-abonnement willen opzeggen, wat de toenemende voorkeur voor streaming boven lineaire tv onderstreept.

Entertainment
Premium

‘Reclame-omzet Spotify naar 1,9 miljard’

De reclametak van Spotify groeit dit jaar met dertien procent naar een kleine twee miljard euro, aldus marktonderzoeker WARC Media uit Engeland.

Online advertising
Premium

Groepsvordering tegen Apple wegens te hoge streamingkosten

De Europese consumentenorganisatie Euroconsumers, waar het Belgische Testaankoop deel van uitmaakt, is een groepsvordering tegen Apple gestart. Apple heeft volgens de klacht jarenlang zijn macht misbruikt, waardoor een half miljoen consumenten te veel betaalden voor hun abonnement op een muziekstreamingdienst.

Entertainment

Nieuwe interface en AR-bril bij Snap

Met de vernieuwing van zijn app en de lancering van de volgende generatie AR-bril legt Snap de basis voor groei, in omzet en technische mogelijkheden.

Media

Miljoenennota: kansspelbelasting gaat flink omhoog

Het nieuwe kabinet heeft weinig opbeurend nieuws voor online gokbedrijven. Volgend jaar gaat de kansspelbelasting omhoog van 30,5 procent nu naar 37,8 procent. Directeur Petra de Ruiter van Holland Casino zegt dat het bedrijf genoodzaakt zal zijn tot agressieve campagnes om gokkers te werven en alsnog winst te maken.

Entertainment

‘Mannen kijken meer lineaire tv’

Mannen kijken meer lineaire tv, vanwege de sportuitzendingen die daar zijn, dan vrouwen. Naarmate meer sportrechten naar connecties tv verschuiven, verdwijnt dat verschil.

Media

EDAY: De kracht van geluid in Roblox

Sinds begin dit jaar werkt audiofabrikant JBL samen met Roblox. In de virtuele omgeving JBL land kunnen spelers zichzelf uitdrukken door middel van muziek. Je hoort er meer over van Antonina Felonenko van JBL op DAY.

Entertainment