More stories

Lewis Hamilton hoofdrol in korte film WhatsApp

Whatsapp heeft een ‘korte’ reclamefilm uitgebracht met een hoofdrol voor F1-coureur Lewis Hamilton.

Online advertising

Noorwegen: pas vanaf 15 jarige-leeftijd op social media

De regering van Noorwegen wil de wet zo aanpassen, dat de ondergrens voor social media voor kinderen van 13 naar 15 jaar wordt opgehoogd.

Media

Ksa legt Winbet last onder dwangsom op

De Kansspelautoriteit (Ksa) legt Winbet een last onder dwangsom op voor het aanbieden van onvergunde kansspelen. Het aanbieden van kansspelen zonder de daarvoor vereiste vergunning is in Nederland verboden. Als de partij de overtreding niet staakt en gestaakt houdt, krijgt zij een dwangsom opgelegd.

Entertainment

Viaplay verliest 249.000 abonnees (-5%)

De Europese streamingdienst Viaplay verloor afgelopen kwartaal vijf procent van zijn klanten en gaat de herfst in met 4,7 miljoen kijkers. Formule 1 blijft de kurk waar het bedrijf internationaal op drijft.

Media

Kansspelautoriteit legt BlokDance last onder dwangsom op

De Kansspelautoriteit (Ksa) legt BlockDance een last onder dwangsom op voor het aanbieden van onvergunde kansspelen. Het aanbieden van kansspelen zonder de daarvoor vereiste vergunning is in Nederland verboden. Als de partij de overtreding niet staakt en gestaakt houdt, krijgt zij een dwangsom opgelegd.

Entertainment
Premium

Europese videogame-industrie in 2023 goed voor 25,7 miljard euro

De totale omzet van de Europese videogame-industrie is in 2023 gestegen naar 25,7 miljard euro. Dit blijkt uit cijfers die door Ipsos zijn geleverd in opdracht van Video Games Europe. Vergeleken met 2022 vertaalt dit zich in een stijging van 5 procent, net als het jaar daarvoor.

Entertainment

Helft nieuwe Netflix-klanten heeft ‘reclame-abo’

De digitale mediaconsument wil wel Netflix, maar wil daar niet de volle mep voor betalen. Dat verklaart de trend waarbij de helft van de nieuwe abonnees er het goedkopere abonnement mét reclameblokken kiest.

Entertainment

Ook reclames bij Amazon Prime in Nederland

Amazon Prime krijgt ook in Nederland reclameboodschappen. Dat meldt Broadcast Magazine. Om te kunnen blijven investeren in interessante content en het aanbod in de toekomst blijvend uit te kunnen breiden, zullen Prime Video-series en -films vanaf 2025 beperkte advertenties bevatten in Nederland.

Entertainment
Premium

NPO-begroting 2025: miljoenen lineaire tv-budget naar online

De publieke omroepen leveren volgend jaar achttien miljoen euro budget voor lineaire televisie in. Dat geld, en meer, komt er bij online en on demand video bij.

Media
Premium

Online kansspelmarkt weer gegroeid

In de eerste maanden van dit jaar is het BSR (inleg minus uitgekeerde prijzen) van de online kansspelmarkt met 8 procent gegroeid ten opzichte van het laatste half jaar van 2023, van 696 miljoen euro naar 752 miljoen euro. Deze groei wordt mede beïnvloed door de stijging van het aantal sportweddenschappen tijdens het EK, en is daarmee niet per se een indicator voor de totale groei van 2024.

Entertainment

Amazon zet gratis Britse publieke zenders door op Fire TV

Amazon zet de gratis zenders van de Britse omroepen BBC, ITV, Channel 4 en Channel 5 door naar zijn smart tv-platform Fire TV.

Publishing
Premium

‘Googles aandeel in zoekadvertenties daalt onder 50 procent’

Googles marktaandeel op de markt voor zoekadvertenties daalt volgend jaar in de VS onder de vijftig procent, volgens nieuw onderzoek van eMarketer.

Online advertising
Premium

63 procent Nederlanders wil geen goedkoper streamingabonnement met reclames

Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat 63 procent van de Nederlanders geen steamingabonnement met reclames zou afsluiten als daarmee de prijs omlaag gaat.

Entertainment
Premium

EDAY: ‘Bureaus, volg vooral niet de trends’

Zijn commercials genereerden op YouTube en socialmedia honderden miljoenen views en gisteren op Emerce EDAY deelde regisseur Michael Krivicka zijn succesformule.

Marketing

YouTube blokkeerde video’s van Adele, Green Day en Bob Dylan wegens auteusrechten

Een groot aantal YouTube-video’s met muziek van artiesten als Adele, Green Day, Bob Dylan, Nirvana en R.E.M. is sinds zaterdag niet meer afspeelbaar in de Verenigde Staten vanwege een conflict met SESAC, een belangenclub die meer dan 35.000 muziekartiesten en uitgevers vertegenwoordigt.

Entertainment