More stories

Premium

Britse toezichthouder blokkeert overname Activision Blizzard

De Britse mededingingsautoriteit, de Competition and Markets Authority, gaat de voorgenomen overname van Activision Blizzard door Microsoft alsnog blokkeren. In een verklaring zegt de instantie dat de overname de ontluikende markt voor cloudgaming dreigt te schaden.

Entertainment
Premium

Spotify sluit sterkste kwartaal sinds de beursgang af

Spotify sluit naar eigen zeggen zijn sterkste kwartaal af sinds de beursgang in 2018, met 515 miljoen actieve gebruikers en 210 miljoen betaalde abonnees. De omzet steeg met 30 procent naar 3 miljard euro.

Entertainment
Premium

5 procent omzet streamingdiensten naar Nederlandse producties

Streamingdiensten als Netflix en Disney+ moeten verplicht 5 procent van hun omzet in ons land investeren in Nederlandse producties. Daarover hebben VVD, D66, CDA en ChristenUnie eindelijk een akkoord bereikt.

Entertainment
Premium

Apple TV sluit deal met Canal Plus

Apple heeft een meerjarige overeenkomst gesloten met Canal+. Vanaf 20 april kunnen alle bestaande en toekomstige Canal+ abonnees in Frankrijk en sommige andere Europese landen Apple TV+ content streamen zonder extra kosten.

Entertainment
Premium

Minister Weerwind verbiedt ongerichte reclame voor online kansspelen, sector niet blij

Minister Franc Weerwind voor Rechtsbescherming verbiedt per 1 juli ongerichte reclame voor online kansspelen. Het verbod moet kwetsbare groepen, waaronder jongeren, beter beschermen tegen het risico op kansspelverslaving. Reclame die per 1 juli verboden is, zijn radio- en tv-commercials en billboards op straat.

Online advertising
Premium

Netflix stopt na 25 jaar eindelijk met DVD verhuur

Netflix stopt met het verzenden van DVD’s. Sinds 1998 heeft het bedrijf meer dan 5 miljard DVD’s en Blu-ray schijven verhuurd. De laatste Netflix-DVD’s worden op 29 september 2023 verzonden, zegt co-CEO Ted Sarandos.

Entertainment
Premium

Sonos lanceert Sonos Pro voor retail en kantoren

Sonos lanceert een nieuwe zakelijke muziekdienst met commercieel gelicenseerde muziek, gepersonaliseerde ondersteuning en meer. Daarmee betreedt Sonos de markt die in een ver verleden door aanbieders van muzak werd bediend.

Entertainment
Premium

Sega bevestigt overname Angry Birds-maker Rovio

Gamebedrijf Sega bevestigt maandag de overname van Rovio Entertainment, de studio achter de bekende franchise Angry Birds. Het gaat om een bod van 706 miljoen euro.

Entertainment
Premium

Sega koopt Rovio, de studio achter Angry Birds

Rovio Entertainment, de (Finse) studio achter de Angry Birds-franchise, wordt naar verluidt voor 1 miljard dollar overgenomen door het bekende gamemerk Sega. De overname wordt komende week bekend gemaakt.

Entertainment
Premium

Universal Music: gebruik onze muziek niet voor AI

Universal Music Group vraagt streamingdiensten als Spotify en Apple Music om de muziek van zijn artiesten niet te gebruiken voor trainingsdoeleinden van AI-modellen.

Artificial Intelligence
Premium

HBO Max wijzigt naam naar Max

HBO Max zal volgend jaar in Nederland verder gaan als Max. Het betreft een gecombineerd platform van HBO en discovery+. De naamsverandering wordt in mei al doorgevoerd in de VS.

Entertainment
Premium

Doek valt voor gamingkampeer event CampZone

Het gamingevenement CampZone wilde deze zomer de draad weer oppakken, maar de kaartverkoop valt dusdanig tegen dat het evenement is geannuleerd.

Entertainment
Premium

Kevin Goes nieuwe baas NPO Luister

Kevin Goes wordt per 1 juni manager van het vernieuwde NPO Luister, het audioplatform van de Nederlandse Publieke Omroep. Hij neemt vijf jaar praktijkervaring mee van podcastuitgeven bij DPG Media.

Publishing
Premium

Novomedia trekt zich terug uit online kansspelen wegens reclameverbod

Novamedia, het moederbedrijf van Vriendenloterij en de Postcode Loterij, heeft haar vergunning voor de exploitatie voor online kansspelen in Nederland ingeleverd. Door de strengere regulering is online gaming ‘ongeschikt voor fondsenwerving’.

Entertainment
Premium

Alleen maar meer merkbudget naar TikTok (+60%)

Ondanks kritiek en verbanningen door overheden groeit TikTok in commerciële zin tegen de klippen op. Adverteerders spenderen er eind vorig jaar 60 procent meer dan in 2021.

Online advertising