-

SXSW recap – SXSW is een veelkoppig monster met veel kansen, ook voor Nederland

Als strategische landenexpert voor de Verenigde Staten bij CreativeNL bezocht ik SXSW. Ik zag veel kansen, een prominente Nederlandse aanwezigheid en vooral veel mogelijkheden om van gedachten te wisselen met gelijkgestemden.

Eindelijk, na maanden van voorbereidende sessies met verschillende stakeholders uit de topsectoren Creatieve Industrie en ICT, het New Dutch Wave-team, de betrokken posten uit New York en het netwerk van professionals uit de (culturele) creatieve industrie, barst editie 2023 van het grootste en meest prominente festival – tevens conferentie en beurs – op het gebied van creatieve industrie, innovatie en tech los.

SXSW is een veelkoppig monster met veel kansen, potentie en inspiratie voor bezoekers die veel verschillende industrieën vertegenwoordigen en is thematisch verdeeld over meerdere tracks op het gebied van innovatie, toekomst, creativiteit en technologie en drie festivalonderdelen: film, muziek en interactive. Grote gemene deler is dat er veel ruimte is voor verrassingen, trends, netwerken en onverwachte ontmoetingen. SXSW gaat namelijk over de toekomst, en die is onvoorspelbaar. Advies is dus om altijd ruimte in de agenda te houden voor die spontane momenten met topsprekers, unieke lanceringen, aankondigingen en optredens.

Vertrouwelijke sfeer

Op 9 maart vliegt een volle KLM-vlucht met New Dutch Wave (NDW) businesstourdeelnemers richting Austin. Een gezamenlijk welkomstdiner zet gelijk een gezellige en enthousiaste toon. Deze groep van deelnemers is all-in, heeft meerdere doelen, maar er heerst ook een goede, vertrouwelijke sfeer waarbij tips, tops en contacten worden gedeeld.

Het programma van NDW (en daarmee de Nederlandse presentatie en representatie) is ondersteund via een strategische beurs vanuit de Topsector Creatieve Industrie en begeleid door het team van CreativeNL. Ook de Topsector ICT is aangehaakt en uiteindelijk zijn de ministeries OCW, EZK en BZK vertegenwoordigd met een gezamenlijke inzet op immersive tech & content. Missieleider is Barbera Wolfensberger, Directeur-Generaal Cultuur en Media van OCW. Zij is er vanaf de eerste avond bij en wenst de groep een mooie ervaring en benadrukt het belang en de invloed van de Nederlandse creatieve industrie ver buiten de landsgrenzen en daarmee ook de meerwaarde van de creatieve sector om globale maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.

Vanaf vrijdag 10 maart barst het festival dan écht los en weten NDW-tour deelnemers en Nederlandse sprekers, culturele professionals, ondernemers en andere aanwezigen via een gezamenlijke app-groep de weg naar elkaar goed te vinden en worden daarin ook onophoudelijk veel tips & tricks over het festival gedeeld. Ook het postennet van de ambassade sluit aan met een sports-tech-missie en vertegenwoordigingen uit de verschillende business support offices en consulaten en Dutch Culture USA, die vanuit het Internationaal cultuurbeleid een aantal Nederlandse culturele programma-onderdelen, zoals Symbiosis van Polymorf, hebben ondersteund.

Alle betrokken partijen brengen ook weer eigen Nederlandse en internationale netwerken mee. Dat levert een diverse delegatie op die zich over Austin verspreidt en contacten met elkaar deelt. Een mooie constatering van deze editie. Dat, gepaard met het New Dutch Wave ‘Flying Dutchmen’-concept, een gedeeld honk onder de vlag van Innovation Bridge Europe (IBE), in het hippe Thompson Hotel, biedt een gevarieerd programma met geïnteresseerden uit meerdere landen, die graag samenwerken of kennismaken met Nederland. De opzet van de panels, presentaties, netwerkborrels, optredens biedt dan ook ruimte voor magie, kruisbestuiving en goed afgestemde inhoud.

Nederlanders organiseren en spreken

Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de deelname en betrokkenheid van Monique van Dusseldorp, die hier vorige week haar indrukken deelde en die zelf op SXSW een aantal panels samenstelde en sprekers suggereerde op basis van de thematische inzet en prioriteiten van de betrokken Topsectoren Creatieve Industrie en ICT. Deze sessies zijn verspreid over de dagen dat het Interactive-programma loopt, van 10 tot 14 maart, en vormden een uitgelezen kans Nederland voor het voetlicht te brengen, en waar mogelijk ook Nederlandse sprekers en experts in andere IBE-panels te plaatsen.

Dagelijks kamt Monique daarnaast het programma door en deelt met alle 65 NDW-betrokkenen haar tips van de dag (en daarnaast is er nog een chatgroep met 190 Nederlanders). Welke keynotes, panels, (boek)presentaties of installaties mag je niet missen? Ook de Nederlandse bijdragen worden dagelijks nog even aangehaald en door Linda van NDW gedeeld met de app-groepen, dit in aanvulling op een strak programmaboekje waarin alle NDW-deelnemers met naam, toenaam en rugnummers vermeld zijn.

Er ontstaat via deze weg een serieuze NDW-draad met geregeld de kans om op het dakterras van het Thompson Hotel van gedachten te wisselen met elkaar tussen de sessies door en ook het maximale uit die prijzige SXSW-badges te halen. Keuzestress en FOMO liggen anders snel voor de hand.

Op zaterdag 11 maart springt het Beyond Play-panel over de rol van games en de inzet daarvan bij educatieve programma’s eruit. Een sterk panel met onder anderen een MIT-professor en Minecraft-ontwikkelaar, en Derk de Geus van de Dutch Games Association (DGA) biedt een kijkje in de voordelen van de inzet van gaming bij educatie en maatschappelijke doelstellingen, zoals inclusiviteit in slow games of XR-ervaringen die de mentale gezondheid ten goede komen.

De burgemeester van Austin

Verder wordt de Nederlandse delegatie omringd door succesvolle bedrijven die een kantoor in de Verenigde Staten openen of al hebben geopend, waaronder Code d’Azur, dat tijdens SXSW hun kantoor in Austin feestelijk openden met een taco-feest.

Ontzettend leuk om de burgemeester van Austin, Kirk Watson, deze mensen de hand te zien schudden en te bedanken voor de keuze zich in Austin te vestigen. Dat gebeurt tijdens de drukbezochte officiële Nederlandse opening door Barbera Wolfensberger als missieleider samen met het team van New Dutch Wave en de burgemeester die nog even benadrukt dat we Austin toch echt “weird” moeten houden (Keep Austin weird is de citymarketing-slogan) en veel geld in Austin moeten uitgeven.

Dat was grappiger dan de ochtend ervoor toen, na zijn hartelijke welkom tijdens een ontbijt met internationale delegaties, een minder vernieuwend panel werd gepresenteerd over de economische kansen en groei in Austin en de rol van de onderwijsinstellingen op het gebied van kennis. Ik had daar meer van gehoopt en verwacht, met name omdat we ons vanuit de topsectoren ook juist met internationale kennisuitwisseling bezighouden om de maatschappelijke innovatie te versnellen. Gelukkig kan hier nog over doorgepraat worden, want burgemeester Watson nodigde zichzelf uit naar Nederland te komen.

Veel interesse in ‘the Dutch’

Een zeer populaire spreker die indruk maakte in het hoofdprogramma van SXSW is Henry Coutinho-Mason die over de vijftien non-obvious trends sprak (zoals “metabolic monitoring for better understanding of personal diets” en “virtual companions that can have positive impacts on our mental wellbeing”) en over “the future normal”. Ik heb genoten van die sessie, die ik vanwege de drukte in een grote bijzaal op een scherm heb kunnen meebeleven.

Van Dusseldorp heeft hem bovendien weten te strikken voor het panel Beyond Immersion op de laatste dag, waarin de culturele creatieve industrie en ICT-sector samenkomen. De strekking van zijn relaas daar: nieuwe ervaringen creëren nieuwe verwachtingen en; 2) tot nu toe wordt het waarom van immersive vaak niet beantwoord. Goede punten, de verwachtingen op het gebied van VR, AR, XR zijn in ieder geval hoog.

Tenslotte waren er de verschillende informelere Dutch MeetUps: Dutch MeetUp met Netherlands Business Support Offices en diverse consulaten; Future of Events MeetUp; Sex, Drugs and Nightlife MeetUp; en Music Tech MeetUp. Deze waren druk bezocht en vormden een mooie plek om mensen te ontmoeten vanuit de Nederlandse delegaties en daarbuiten. Er bleek veel interesse om the Dutch te ontmoeten.

Meer focus

Sinds mijn laatste keer op SXSW was er qua opzet niet veel veranderd, maar de rijen vond ik soms bizar lang. Het leek ook wel dat er wat franje uit de programma’s was geschrapt, maar dat komt de focus ten goede. Wel jammer dat het art program niet meer zo groots is, hoewel Nederlandse installaties als De Waterpoorter van René van Engelenburg/Dropstuff en Symbiosis daardoor des te meer opvallen op, respectievelijk, de Expo en in de XR Experience. Een grote verrassing waarbij je jezelf toch even in je arm moet knijpen was het onverwachte optreden van OutKast in de Porsche-tent. Laat het maar aan de grote merken over zo groots uit te pakken!

Dankzij de enthousiaste en diverse groep en de sessies die ik zowel op SXSW als in het IBE-programma heb gevolgd, ging ik zeer geïnspireerd naar huis en met een flink aantal nieuwe connecties op LinkedIn die hopelijk tot mooie nieuwe ideeën en projecten zullen leiden. Verbinden en ontmoeten gaat op SXSW tien keer sneller met gelijkgezinde geesten, die allemaal zoeken naar innovatie, impact, inspiratie en kansen.

Over de auteur: Vera Kuipers is Strategic Expert USA bij CreativeNL.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond