Hoe staat het nu met de cookiewet?
Volgende maand is het alweer een jaar geleden dat de Cookiewet als onderdeel van de ePrivacy directive vanuit Europa in Nederland van kracht werd. Hoe staat het er nu voor met deze wetgeving en de implicaties?
Volgende maand is het alweer een jaar geleden dat de Cookiewet als onderdeel van de ePrivacy directive vanuit Europa in Nederland van kracht werd. Hoe staat het er nu voor met deze wetgeving en de implicaties?
Pseudo-anonieme data is het nieuwe toverwoord in de online advertentiewereld: cookies die niet tot de persoon herleidbaar zijn, maar wel interesseprofielen samenstellen. Europarlementariër Seán Kelly predikt in Brussel het evangelie en vertelt Emerce waarom.
Op 18 april jl. kondigde YouTube aan dat zij een langlopende zaak tegen Viacom, de indirecte eigenaar van medianetwerken als MTV, Nickelodeon en Comedy Central, heeft gewonnen.
U zult er allicht van hebben gehoord – ‘DDoS’ (Distributed Denial of Service). DDoS-aanvallen zijn de laatste tijd ruim bemeten in de media. Zij worden veelal uitgevoerd vanaf verschillende bronnen (“Distributed’), met als hoofddoel het verstoren van een bepaalde online service (‘Denial of Service’). Hoe voorkom je dit?
Afgelopen vrijdag was het KLM, in Duitsland is het nu online reisbureau Opodo en afgelopen weken waren alle Nederlandse banken aan de beurt: dicht door digitale aanvallen van onzichtbare criminelen die nagenoeg nooit worden gepakt.
Het is weer 1 april geweest. De datum waarop de aangifte inkomstenbelasting idealiter bij de Belastingdienst binnen moet zijn. De gegevens die een burger met belastingaangiftes invult, helpen de Belastingdienst bij het vaststellen en het opleggen van zijn verschillende heffingen. Daarbij zijn allerlei soorten gegevens van de belastingplichtige van belang. Denk bijvoorbeeld aan adres-, betalings-, verblijfs-, reis- en zelfs parkeergegevens. Zonder deze persoonsgegevens is de Belastingdienst niet goed in staat om zijn taken behoorlijk uit te voeren.
Vorige week maandag, 1 april, heeft ICTRecht EUR 8.200,- verdiend doordat bezoekers simpelweg op “Accepteren” klikken in onze cookiemelding. Deze cookie pop-up bevatte naast de bekende teksten over Analytics cookies en sociale media namelijk ook de tekst “Daarnaast geeft u ons toestemming € 100 af te boeken per eenmalige incasso van uw bankrekening”.
Door de correcte toepassing van de cookiewet ziet vakantiesite Sunweb het meetbare siteverkeer met dertig procent dalen. Het bedrijf merkt echter geen grote verschillen in de omzetcijfers.
Sunweb is Nederlands eerste grote e-commercesite die cold turkey gaat met de cookiewet. Bezoekers komen de site niet op voordat ze zeggen welke cookies ze wel of niet op hun computer willen. Sluitend is het systeem echter niet.
De Engelse privacywaakhond zet de eerste stappen om de cookiewet te handhaven. De eerste tekenen wijzen erop dat meer dan de helft van de bedrijven de toch al erg liberale regels niet nakomen.
Retailers in Engeland leden afgelopen jaar 200 miljoen pond (250 miljoen euro) directe en indirecte schade door cybercrime.
De websites van nieuwsuitgevers en politieke partijen voldoen niet helemaal, maar wel het best aan de cookiewet. Gemeenten, retailers, banken, telecombedrijven en reisverkopers gooien er met de pet naar.
Alle Nederlandse sites uit de top 25 van de STIR-metingen voldoen niet aan de cookiewet. Op een na. De toezichthouder staat niet toe dat site-eigenaren wachten op nieuwe technologie van browsermakers. Implied consent volstaat ook niet.
Een Franse webwinkel heeft het beeldmerk van actiegroep Anynomous geregistreerd als zijnde zijn eigen merk. De digitale activisten pikken dat niet en duwen de shop offline.
Vertegenwoordigers van de online industrie zijn in gesprek met de OPTA over wat de beste manier is om de cookiewet te implementeren.