More stories

CEO Adyen: ‘Disruptie is uncool’

Omnichannel is de grote uitdaging als het gaat om online betalingen. Dat zei CEO Pieter van der Does van het Nederlandse betaalbedrijf Adyen zojuist op Web Summit in Dublin. “Je ziet daar nog een wirwar van systemen die wij aan elkaar kunnen koppelen. Ik zie eerlijk gezegd nog weinig serieuze concurrentie op dat gebied.”

E-commerce

Amazon stopt met kassasysteem Register

Amazon trekt de stekker uit zijn kassasysteem Register. Klanten hebben tot 1 februari om over te stappen op een ander systeem.

E-commerce

Pinnen? Zet je handtekening maar

Winkelmand vullen, en doorklikken naar de kassa om te betalen. Online winkelen is niet meer weg te denken, en, hoewel in eerste instantie wat terughoudender, doen we het nu dikwijls ook met die handige minicomputer die smartphone heet. Jammer is dat het betaalmoment vaak veel gepriegel en gedoe oplevert. Met Sign2Pay betaal je via je handtekening.

Payment

Duitse banken komen met PayPal-kloon

De Duitse banken gaan de concurrentie aan met PayPal. Ze komen met een eigen systeem Paydirekt. Nagenoeg alle grote banken doen mee: van de volksbanken tot de Duitse Sparkassen, hoewel die laatste pas later aanhaken.

Payment

Zelfstandig PayPal boekt recordomzet

PayPal maakte vandaag zijn eerste kwartaalcijfers bekend na de verzelfstandiging van eBay. Die waren licht teleurstellend. De omzet ging naar 2,2 miljard dollar, 18 procent hoger dan een jaar terug, maar minder dan analisten hadden verwacht. Niettemin werd in het derde kwartaal een omzetrecord gebroken.

E-commerce

Europees Hof: ‘Handel in bitcoin is vrijgesteld van BTW’

De handel in de virtuele valuta bitcoin is belastingvrij. Dat heeft het Europese Hof van Justitie vorige week bepaald. De handel in bitcoins valt namelijk, net als de handel in traditionele valuta, binnen de vrijstelling van artikel 135 lid 1 onder e van de btw-richtlijn.

Payment

ING introduceert kassa voor webwinkels

ING brengt vandaag ‘Kassa Compleet’ op de markt, een kassa voor webwinkels die alle in Nederland gangbare betaalmethodes omvat.

Payment

Adyen sluit samenwerking Bancontact/Mister Cash

Adyen sluit een samenwerking met Bancontact/Mister Cash en kan zijn betaaldiensten in fysieke en digitale winkels gaan aanbieden. Zij krijgen op hun beurt een kassa die makkelijk is in te zetten op de nationale en internationale markt.

E-commerce

Miinto brengt eigen kassasysteem uit

Het online verkoopplatform voor onafhankelijke fashion retailers Miinto brengt, samen met technologieleverancier Visma, een eigen kassasysteem uit.

E-commerce

‘Nederlander niet geïnteresseerd in mobiele portemonnee’

Meer dan de helft van de Duitsers is geïnteresseerd in mobile wallets als Apple Pay, in Nederland ligt dat niet hoger dan dertig procent. Zeventig procent heeft er nadrukkelijk geen interesse in, zegt een nieuw onderzoek van Forrester Research.

E-commerce

2,1 miljoen euro voor fintech startup Sowdan

Fintech startup Sowdan krijgt 2,1 miljoen euro van enkele Nederlandse investeerders, onder wie Pieter Schoen van de Nederlandse Energiemaatschappij.

E-commerce

Betaalapp voor Spar University

Supermarkt Spar lanceert een betaalapp in haar Spar University-winkels om die uiteindelijk ook in de buurtsupers uit te rollen.

E-commerce

Alipay naar Duitsland, rest van Europa volgt

De betaaldienst van e-commercegigant Alibaba, Alipay, is geland in fysieke winkels in Europa. Op de luchthaven van Frankfurt kunnen Chinezen in een paar aangesloten winkels betalen met hun mobiele telefoon.

Payment

VISA: ‘We geloven in partnerships’

Innovaties op betaalgebied zijn aan de orde van de dag. Van Apple Pay tot betalen middels een selfie. Bij Visa Europe focust men zich vooral op samenwerkingen met derden. “Liefst met ondersteuning van loyaltyconcepten”, aldus Daniel van Delft, Country Manager Nederland.

Payment
Premium

36 procent van Nederlanders wil mobiel betalen

36 procent van de Nederlandse consumenten is geïnteresseerd in mobiel betalen bij kassa’s of andere betaalterminals. Het aantal Nederlanders dat mobiel betalen al in de praktijk toepast, blijft met drie procent echter nog zeer beperkt. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

E-commerce