More stories

Start campagne ‘Wat betekent de privacywet voor jou(w bedrijf)?’

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is een nieuwe voorlichtingscampagne over de privacywet gestart. Een jaar na het van toepassing worden van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), leven er nog veel vragen over de nieuwe privacywet. De campagne ‘Wat betekent de privacywet voor jou?’ geeft mkb’ers praktische hulp bij de naleving van de wet.

Privacy

Google op de korrel bij Ierse toezichthouder

De Ierse privacywaakhond is een onderzoek begonnen naar de wijze waarop Google reclamediensten aanbiedt in de Europese Unie.

AVG

DDMA: MKB’ers en bureaus worstelen met AVG-eisen

Een jaar nadat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR) op 25 mei 2018 van kracht is gegaan, voldoen MKB’ers en bureaus nog steeds niet aan alle eisen van de Europese privacyregelgeving. Dat constateert DDMA, branchevereniging voor data en marketing.

Privacy

Tor browser nu beschikbaar voor Android

De browser van Tor Project, waarmee volledig anoniem op het internet kan worden rondgekeken, is beschikbaar voor Android.

Privacy

‘Veertig procent van de Nederlanders weet niet dat Google persoonsgegevens opslaat’

Veertig procent van de door de Repuatiefabriek ondervraagde Nederlanders is zich niet bewust van het feit dat Google allerlei persoonsgegevens opslaat.

Privacy

Bits of Freedom: stop met grootschalig lekken van persoonsgegevens bij real time bidding

Bits of Freedom wil dat het grootschalig lekken van persoonsgegevens bij advertentieveilingen een halt wordt toegeroepen. Dagelijks belanden op deze manier gegevens van nietsvermoedende internetgebruikers in handen van allerlei partijen zonder enige vorm van effectieve controle of transparantie, stelt de organisatie die zegt op te komen voor internetvrijheid. Bits of Freedom verzoekt vandaag de Autoriteit Persoonsgegevens om hiertegen handhavend op te treden.

Programmatic

Is Google Chrome’s laatste update een geval van ‘Stel geen vragen, hoor geen leugens?’

“There are three types of lies: lies, damn lies and statistics.” Een beroemd gezegde, gepopulariseerd door Mark Twain. Hoewel hij de zin toeschreef aan politicus Disraeli, blijft de werkelijke oorsprong ervan omstreden. Misschien zit er ergens een grap in, of is het citaat zelf verkeerd geciteerd. Het voelt in ieder geval niet misplaatst in 2019.

Privacy

Mozilla overweegt integratie Tor protocol in Firefox

Mozilla overweegt om het Tor-protocol in de standaard Firefox browser op te nemen. Nu wordt nog een aparte Tor Browser aangeboden.

Privacy

Tilburg stopt met openbare wifi wegens privacywetgeving

De gemeente Tilburg biedt geen openbare wifi meer voor bezoekers van de binnenstad en de Spoorzone. Het blijkt dat dit niet voldoet aan de privacywetgeving.

Privacy

Google Chrome gaat fingerprinting aanpakken

Google Chrome gaat nieuwe maatregelen nemen tegen fingerprinting. Via fingerprinting worden anonieme gebruikers toch herkend aan de hand van hun systeemconfiguratie.

Privacy

Hoe belangrijk is Europa voor de e-commercesector?

“Europa, best belangrijk” was de leus van een overheidscampagne uit 2004, om Nederlanders meer bij Europa te betrekken. De komende verkiezingen gaan over onderwerpen die van belang zijn voor digital commerce: de richtlijnen over consumentenrechten, cross-border betaaldienste, toegankelijkheid, verordeningen over de relatie tussen platformen en retailers en e-privacy. Leeft Europa nu wel bij de kiezer?

Cross Border

‘Facebook moet van toezichthouder een privacycommissie instellen’

Facebook moet van de Amerikaanse toezichthouder FTC een onafhankelijke privacycommissie in het leven roepen die ook regelmatig verslag doet van de privacyactiviteiten van het bedrijf. Daarover wordt momenteel onderhandeld, zo weet het politieke blog Politico.

Privacy

‘Persoonlijke informatie niet veilig bij sites over geloof, ziekte en geaardheid’

Websites met informatie over gevoelige onderwerpen lappen de privacywet massaal aan hun laars. Dat zegt de Consumentenbond. Veel sites plaatsen zonder toestemming cookies van advertentienetwerken, waardoor die zeer persoonlijke informatie over de bezoekers in handen krijgen.

Marketing

Leven in tijden van spionagekapitalisme

De bekendste spionagekapitalist is Facebook. Sinds de opkomst van internetreuzen is privacy niet meer vanzelfsprekend. Dataverzameling is gemeengoed, en dat dat zomaar kan, daar is uiteraard niet iedereen het mee eens. Hoogleraar Shoshanna Zuboff schreef daarover het het boek The Age of Surveillance Capitalism. Rens van der Vorst vat het voor je samen.

Privacy

Digital Ethics: structurele aandacht voor ethische overwegingen in je organisatie

Het gebruik van geavanceerde en op AI gebaseerde algoritmen kan leiden tot ernstige ethische missers. De propositie ‘Digital Ethics’ ondersteunt organisaties bij de ontwikkeling van een heldere visie op hun bedrijfsbeginselen en bij het opzetten van een bestuurskader dat waarborgt dat het gebruik van technologie in lijn is met de bedrijfswaarden.

Artificial Intelligence