More stories

30.000 claims tegen Facebook vanwege privacyschendingen

Tegen het middaguur hadden Consumentenbond en Data Privacy Stichting (DPS) al 30.000 meldingen binnen voor een rechtszaak tegen Facebook. Facebook moet gebruikers in Nederland compenseren voor het schenden van hun privacy.

Privacy

STER: Cookies weg, online omzet omhoog

De online reclameomzet van STER is begin dit jaar met tussen de zestig en tachtig procent gestegen. Dat is ná het afschaffen van 3rd party cookies. Zelfs tijdens het begin van de coronacrisis boekte de NPO-exploitant groeicijfers van tussen de tien en twintig procent.

Online advertising

‘Uitgevers willen af van Facebook, Google’

Uitgevers beginnen in te zien hoe diep ze zich in het ecosysteem van Facebook en Google hebben genesteld. Ze zitten te diep in de haarvaten. Directies willen daar van af. Ze zoeken en implementeren alternatieve, vaak zelf gehoste systemen.

Publishing

Privacytoezicht TikTok naar Ierland

TikTok verplaatst de verantwoordelijkheid voor privacytoezichthouders in Europa van Amerika naar Dublin.

Venture

Apple blokkeert reclametracking in iOS 14

Veertig procent van de Nederlandse eigenaren van een smartphone is vanaf september niet meer te tracken om reclamedoeleinden. Apple maakt het kunnen uitlezen van de Advertising ID in iOS 14 dan opt-in, iets dat vrijwel niemand zal doen.

Privacy

Facebook mag in Duitsland gebruikersgegevens niet samenvoegen

Facebook moet nu echt stoppen met het samenvoegen van gebruikersgegevens in opdracht van het Duitse Bundeskartellamt. Dinsdag heeft het Federale Hof van Justitie formeel het verbodsbevel bevestigd.

Privacy

Apple toont privacylabels bij apps

Ontwikkelaars moeten van Apple straks duidelijk aangeven welke data van gebruikers ze verzamelen of delen. In de App Store wordt deze informatie voortaan prominent weergegeven.

Privacy

Europese privacytoezichthouders: let op privacy bij openstellen grenzen

Terwijl steeds meer grenzen tussen EU-lidstaten weer opengaan, benadrukken de Europese privacytoezichthouders dat de EU-lidstaten het recht op privacy moeten blijven beschermen. En dat samenwerking tussen bijvoorbeeld corona-apps in verschillende landen niet mag leiden tot schending van de privacywetgeving.

Tech

Marketeers bezorgd om versnelde digitale transities

Nederlands grootste consumentgerichte organisaties moeten volgens hun marketeers versneld investeren in digitale transitie. Een derde vreest echter dat de consument daar nog niet gereed voor is.

Privacy

STER na onderzoek: advertentiecookies blijken waardeloos

De exploitant van de digitale NPO-kanalen STER heeft in een zeer breed onderzoek geen bewijs gevonden voor de toegevoegde waarde van advertentiecookies. “Cookieloos adverteren kan heel goed zonder dat dat businessverlies oplevert”, aldus productmanager Online Linda Worp bij STER.

Online advertising

Consumentenbond: nieuwe banken slordig met privacy

Nieuwe banken zijn vaak onzorgvuldiger met online privacy dan banken die al langer meedraaien. Dat concludeert de Consumentenbond, die online bankieren bij 13 banken in Nederland onderwierp aan de zogenoemde Privacymeter.

Privacy

New York Times stopt met 3rd party cookies voor reclame

De Amerikaanse krant New York Times stopt per 2021 met het plaatsen van third party cookies, ook voor zijn thuismarkt. Adverteerders kunnen enkel nog gebruik maken van de klant- en lezerkennis van de krant zelf, verworven met aantoonbare toestemming van die lezer.

Online advertising

Autoriteit Persoonsgegevens doet onderzoek naar TikTok

De Autoriteit Persoonsgegevens begint een onderzoek naar TikTok om te zien of de privacy van Nederlandse kinderen voldoende geborgd is in de populaire app.

Privacy

‘Grootste verandering in online reclame in tien jaar’

De grootste verandering in ruim tien jaar tijd in de online reclamebranche. Zo omschrijft belangenorganisatie IAB Europe het wegvallen van third party cookie-tracking in webbrowsers. Adverteerders en hun bureaus moeten terug naar het ouderwetse handwerk in het marketingvak.

Marketing

Europa: cookiemuren moeten keuze bieden, geen blokkades opwerpen

Bezoekers van websites moeten kunnen kiezen of uitgevers en adverteerders wel of geen cookies in hun browsers mogen plaatsen. Een cookiemuur mag niemand verplichten tot het accepteren van cookies, bevestigt Europa nog eens onomwonden.

Legal