More stories

WordPress wil Googles reclamesysteem FLoC blokkeren

De makers van ’s werelds grootste CMS, Wordpress, overwegen om FLoC actief te gaan blokkeren wanneer dat uitkomt in de nieuwe versies van Google Chrome. Dit voorkomt dat de browser, een in principe onafhankelijke tussenpartij, gebruikersgroepen kan discrimineren voor reclamedoeleinden.

Online advertising

Voormalig digitale team STER lanceert eigen start-up

Voormalig leden van het digitale team van STER en technologiebedrijf Ortec lanceren het bedrijf Opt Out Advertising. Ze brengen hun kennis en ervaring voor privacyvriendelijk adverteren naar de markt, een domein dat momenteel sterk aan interesse wint.

Online advertising

Duitse privacywaakhond treedt op tegen datadeling Facebook

Een Duitse privacywaakhond is een spoedprocedure tegen Facebook gestart om te voorkomen dat WhatsApp-gebruikersdata met Facebook worden gedeeld. Aanleiding zijn de gewijzigde gebruikersvoorwaarden van WhatsApp die al voor veel ophef hebben gezorgd.

Privacy

Browser Brave blokkeert Googles 3rd party-alternatief

Een webbrowser moet onder geen enkele voorwaarde informatie over zijn gebruiker en diens gedragingen delen met adverteerders. Tenzij deze persoon daarvoor kiest. Browsermaker Brave deactiveert daarom Googles FLoC-tracker in Chromium, het fundament onder de browser.

Tech

Wereldprimeur voor ‘anonieme’ Nederlandse videospeler

Technologiebedrijf Jet-Stream brengt een videospeler uit voor uitgevers en omroepen die contextueel adverteren mogelijk maakt, maar wel met volledig behoud van de privacy van de kijker. Het snoept ook niet mee van de CPM-tarieven via commissies.

Online advertising

Consumentenbond tegen AP: ‘Wees strenger voor kinderen’

De privacyregels onder de AVG bieden te weinig bescherming voor kinderen. De Consumentenbond wil dat dat verandert en roept de politiek daartoe op via toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens.

AVG

Oracle: cookieloos Chrome is een farce

“Bordeeleigenaar Google wil lid worden van het koor”. Zo omschrijft lobbyist Ken Glueck van Oracle Googles nieuwe reclamemachine FLoC in browser Chrome.

Marketing

Waarom het tijd is voor een nieuw attributie paradigma

De cookie apocalyps gaat een flinke impact hebben op e-business. Het is tijd om fundamenteel anders na te gaan denken over conversie-attributie.

Online marketing

‘Chinezen Huawei plukten klantdata bij Telfort’ (update)

De Chinese telecomfabrikant kon langdurig en ongestoord klantdata uit de systemen van Telfort plukken.

Security

Apple vs. Facebook: dit zijn de (grote) gevolgen van Apple’s iOS 14.5-update voor adverteerders [Volgens 5 experts]

Met iOS 14.5 maakt Apple zijn browser Safari naar eigen zeggen sneller en veelzijdiger dan ooit. De tussentijdse software-update voegt veel verbeteringen toe. Bovendien zijn er meer mogelijk­heden om de privacy te waarborgen. Wat betekenen de privacymaatregelen in de Apple iOS 14.5-update voor online-adverteerders? Bekijk de zorgen en meningen van 5 online marketing-experts.

Online marketing

De iOS-14 update van Apple: zo vang je de gevolgen op voor Facebook en Insta

Met de iOS-14 update van Apple wijzigt de privacy policy Zo vang je de gevolgen op voor Facebook en Instagram.

Online marketing

‘ePrivacy Verordening zou cookiewalls moeten verbieden’

De ePrivacy Verordening zou cookiewalls moeten verbieden, net zoals de AVG dat doet. De EU-privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), hebben in een gezamenlijke verklaring een aantal verbeterpunten aangedragen voor het recentste voorstel voor de ePrivacy Verordening.

Privacy

Amerikaanse Justitie onderzoekt Chrome om cookie-exit

Het Amerikaanse ministerie van Justitie onderzoekt of Google kleinere concurrenten blokkeert met het besluit om 3rd party cookies uit Chrome te weren.

Privacy

Ierse privacytoezichthouder ‘te zacht voor techgiganten’

Ierland, de in Europa belangrijke toezichthouder op de privacy, ligt onder vuur om zijn in sommige ogen te slappe behandeling van techgiganten. Veel bedrijven hebben hun EU-hoofdkantoor in Dublin en krijgen daar amper tikken op de vingers.

Privacy

Circa 200.000 Nederlanders stoppen of zijn gestopt met WhatsApp

Iets minder dan twee procent van alle Nederlandse WhatsApp-gebruikers, zo’n 200.000 gebruikers, stoppen of zijn gestopt met WhatsApp vanwege de gewijzigde voorwaarden. Dat aantal is bij lange na niet groot genoeg om een marktbeweging naar Telegram of Signal in gang te krijgen, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Privacy