More stories

Nederlands charmeoffensief voor Signal van start

‘Duidelijk Signaal’ heet het sympathieke initiatief dat eind vorige week van start ging om een schijnwerper op Signal te zetten. Het doel is meer installaties voor de berichtendienst te genereren.

Privacy

WhatsApp stelt aanpassing gebruikersvoorwaarden uit na ophef

WhatsApp stelt de aanpassing van zijn gebruikersvoorwaarden uit omdat er veel misverstanden bij gebruikers waren over de veranderingen. De veranderingen gaan nu mei 2021 in.

Privacy

Deutsche Telekom met alternatief voor Amerikaanse clouds

Deutsche Telekom gaat een samenwerking aan met Nextcloud zodat bedrijven een open source, privacyveilige cloudomgeving kunnen afnemen.

Cloud

Nederlander wil meer grip op persoonlijke gegevens

Bijna negentig procent van de Nederlanders wil meer controle over wie welke data over hen verzamelt. Tweederde zegt daar totaal geen grip op te hebben, al wordt datagrazen op zich niet direct als iets schadelijks ervaren. Men vindt zijn vingerafdruk meer privé dan digitale sporen.

Privacy

Gebruikersdata WhatsApp naar Facebook

Data van Whatsapp-gebruikers worden per volgende maand automatisch gedeeld richting de dataservers van Facebook. Dat vloeit vooruit een update van het privacybeleid.

Privacy

2020: Het einde van 3rd party cookies

Het laatste jaar van het cookie als reclamemiddel staat voor de deur. Techbedrijven wijzen het dan toch eindelijk naar de uitgang. Dat besef drong in 2020 door tot de reclame- en mediawereld.

Online advertising

‘Privacy en beveiliging veel online supermarkten ondermaats’

Veel supermarktapps en -websites zijn onvoldoende beveiligd. Ook schenden ze de privacy van hun gebruikers. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, die 13 supermarktketens aan de Privacymeter onderwierp.

Privacy

Bereid je voor op een toekomst zonder cookies met een CDP

Cookies zijn op weg naar de uitgang. Een Customer Data Platform (CDP) kan de impact van alle anti-cookiemaatregelen beperken. 

Marketing

Jumbo krijgt waarschuwing vanwege de inzet van gezichtsherkenning

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een formele waarschuwing gegeven aan supermarkt Jumbo vanwege de inzet van gezichtsherkenning. Hoewel het systeem voor gezichtsherkenning sinds december 2019 uit staat, had de supermarkt de wens het weer in te schakelen.

Privacy

Frankrijk beboet Amazon en Google voor 135 miljoen om cookies

De Franse privacytoezichthouder CNIL legt Google een boete van 100 miljoen euro en Amazon een van 35 miljoen euro op. De Amerikanen gaan over de privacygrens wat betreft het gebruik van cookies.

Privacy

Alexander van Eerden (Building Blocks): ‘We moeten laten zien dat data ook een positieve impact kan hebben.’

Documentaires zoals The Social Dilemma hebben geleid tot kritische consumenten waar het gaat om data. Building Blocks wil het vertrouwen terugwinnen door bedrijven bewust te maken hoe zij data in kunnen zetten om een lange termijn relatie aan te gaan met de consument. 

Privacy

Consumentenbond naar rechter om Google-zaak

De Consumentenbond stapt naar de rechter omdat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nog altijd geen besluit heeft genomen over een klacht tegen Google. Die klacht luidt: Google volgt stiekem gebruikers.

Privacy

Marie-José Hoefmans (Schluss): ‘Wij geven jou de controle over je data terug’

Over je persoonlijke data die je ooit ergens op internet hebt achtergelaten, heb je vaak geen controle meer. Dat moet anders, vindt Marie-José Hoefmans, medeoprichter van Schluss.

Privacy

Internetpionier Dirk-Willem van Gulik: ‘Ik ben hoopvol’

Is internet met alle privacyschendingen niet heel anders uitgepakt dan het oorspronkelijk de bedoeling was? Internetpionier Dirk-Willem van Gulik weigert om er somber van te worden. 

Tech

Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kampt met steeds grotere werkachterstanden

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet in de volgende kabinetsperiode flink uitbreiden om burgers te beschermen en bedrijven te helpen in digitaliserend Nederland. De toezichthouder kampt met steeds grotere werkachterstand.

Privacy