‘Nederland, pas op met Amerikaanse leveranciers en personeel’
De Amerikaanse overheid mag bedrijfsdata van Europese bedrijven inzien als deze met Amerikaanse leveranciers werken. Dat bevestigt een advocatenkantoor aan het Ministerie van Justitie.
De Amerikaanse overheid mag bedrijfsdata van Europese bedrijven inzien als deze met Amerikaanse leveranciers werken. Dat bevestigt een advocatenkantoor aan het Ministerie van Justitie.
Het eind van third-party cookies en nieuwe Europese wetgeving: het digitale landschap gaat aanzienlijk veranderen en adverteerders moeten meebewegen.
De Nederlandse specialist in videostreaming Jet-Stream heeft een Europees ‘privacystempel’ gekregen. Het levert het hoogste niveau qua privacybescherming voor de online kijker.
De clouds van Amerikaanse techbedrijven zijn niet honderd procent privacyveilig. Organisaties mogen die daarom bij aanbestedingen passeren voor anderen die wel aan de AVG voldoen, zo bepaalt een Duitse rechter.
De Oostenrijkse privacygroep noyb dient 226 klachten over cookiewalls in 18 toezichthouders in Europa.
De Franse toezichthouder op privacy CNIL legt Criteo een geldboete op van zestig miljoen euro. Het adtechbedrijf zou zonder toestemming gedrag en kenmerken van internetgebruikers hebben gegraasd voor reclamedoeleinden.
De Chinese autoriteiten zouden van plan zijn om een recordboete van meer dan 1 miljard op te leggen aan Didi Global, de Chinese variant van Uber, vanwege data-overtredingen.
Denemarken verbiedt de diensten van Google op scholen. Het Deense agentschap voor gegevensbescherming, Datatilsynet, concludeert dat de gegevensverwerking van de Workspace-clounddienst WorkSpace ‘niet voldoet aan de vereisten’. En dat geldt ook voor Chromebooks die Google software draaien.
Google komt pas volgend jaar met een nieuwe versie van Chrome OS en de Chrome-browser voor het Nederlandse onderwijs. Dat […]
Europese toezichthouders maken veel impact. Maar komt er een algeheel verbod op Google Analytics of niet? En wat is de bredere betekenis van de besluiten?
De data-autoriteit in Ierland is van plan om Instagram en Facebook te verbieden om data van gebruikers naar de VS te sturen. Doordoor wordt moederbedrijf Meta mogelijk gedwongen om te stoppen met het leveren van haar diensten in Europa.
Iedereen weet dat third-party cookies gaan verdwijnen maar er wordt nog te weinig gedaan. We moeten nu aan ‘privacy first’ werken. Mét consumenten.
Alternatieven voor de techgiganten bieden de mogelijkheid om aan privacywensen van gebruikers te voldoen en ‘brand-suitable’ te adverteren.
Firefox voert een nieuwe element aan zijn browser toe die online marketeers iets blinder maakt. Ze kunnen niet zomaar meer data van internetgebruikers grazen.
Zijn first-party data het antwoord op het verdwijnen van third-party cookies? Wellicht slechts als tijdelijke remedie. Contextueel adverteren lijkt slimmer.