2024: Scherper toezicht op cookies en online tracking
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) krijgt komende jaren extra budget van het ministerie van Binnenlandse Zaken om zich beter te richten op toezicht op cookies en online tracking.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) krijgt komende jaren extra budget van het ministerie van Binnenlandse Zaken om zich beter te richten op toezicht op cookies en online tracking.
In plaats van steeds met nieuwe technische oplossingen te komen bij het verschijnen van nieuwe privacywetgeving, kun je ook bewust transparantie kiezen.
De Stichting Bescherming Privacybelangen en de Consumentenbond zetten de volgende stap in hun strijd tegen Google. Het techbedrijf wordt vandaag voor de rechter gedaagd wegens ‘grootschalige privacyschendingen’.
Ruim twee derde van de Nederlandse online platformen verzamelde in 2022 gegevens van gebruikers van het platform. Bij 82 procent van deze online platformen kunnen gebruikers op de website vinden welke gegevens het platform van hen verzamelt. Dit blijkt uit de nieuwe Monitor online platformen 2022 van het CBS.
Google begint in browser Chrome de uitrol van nieuwe reclame-API’s, die het gebruik van reclamecookies volgend jaar moet vervangen en uitbannen.
Nieuwe wetgeving, minder gebruik van persoonsgegevens en targeting, en vragen om expliciete toestemming: wat wordt de toekomst van data en sociale media?
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) eist van sociale media-monitoringbedrijven dat gebruikers van X (voorheen Twitter) duidelijkheid krijgen over welke organisaties hun berichten hebben verzameld en ingezien. Uit onderzoek van AG Connect, Binnenlands Bestuur en iBestuur blijkt dat berichten van nagenoeg alle Nederlandse gebruikers op het platform verzameld zijn voor overheidsorganisaties.
Negentien grote techbedrijven dienen zich vanaf vandaag te houden aan de Europese Digital Services Act (DSA). Ze moeten illegale inhoud en desinformatie gericht aanpakken, hun aanbevelingssystemen aanpassen en transparant zijn over online reclame via hun diensten. Regelovertreders kunnen hoge boetes krijgen.
Om te voldoen aan Europese wetgeving, biedt Meta Europese gebruikers voortaan de mogelijkheid om hun tijdlijn op chronologische volgorde te bekijken.
Uitgeverij DPG Media hoeft van de rechter geen boete van 525.000 euro te betalen. De boete was opgelegd door de Autoriteit Persoonsgegevens omdat de uitgever klanten vroeg om een identiteitsbewijs wanneer zij hun klantengegevens wilden inzien.
Wat precies geldt als persóónsgegevens is lang niet altijd duidelijk. Een aantal gerechtelijke uitspraken bieden meer helderheid en toetsingsregels.
Datakluis is een initiatief om de controle over onze gegevens te herwinnen. De data zitten in een kluis en alleen de consument zelf heeft de sleutel.
De Europese Commissie heeft vandaag ingestemd met de opvolger van het zogeheten Privacy Shield, het EU-US Data Privacy Framework. Daarmee kunnen gegevens van Europese burgers in de VS worden opgeslagen.
Mediabedrijven kunnen meer geld gaan verdienen aan videoreclame vanwege de nieuwe samenwerking tussen Opt Out Advertising en techbedrijf Jet-Stream.
Facebook en Instagram moeten nadrukkelijk toestemming vragen om gebruikers te volgen. Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie bepaald in een zaak uit Duitsland.