Claim wegens jatwerk productfoto’s: reden tot bezorgheid?
Stel, u heeft een bureau in marketing en webdesign, en u krijgt van uw klant foto’s aangeleverd voor zijn door u te leveren webshop. U kan niet bij alles checken of uw klant wel het recht heeft om die foto’s te publiceren. Uiteraard heeft u in uw algemene voorwaarden een vrijwaring staan dat uw klant verantwoordelijk is voor wat hij zelf aanlevert. Maar ja, u doet daar liever geen beroep op en daarnaast vindt u het ook niet prettig als uw klant problemen krijgt. Een maand na de lancering van de webshop komt de klant in paniek bij u met een brief namens de concurrent: auteursrecht, eraf met die handel en betalen! Getekend, meester die en die. Is uw klant terecht in paniek? Of stel, u heeft een portal via welke winkels hun producten kunnen verkopen, en u krijgt een brief van de concurrent van een van de winkels: op die foto’s zit zijn auteursrecht! U checkt wel alle foto’s maar ja, soms glipt er wel eens wat tussendoor. Zelfde vraag: bent u terecht bezorgd? En soms heeft u gewoon een stagiair in dienst die google images heeft leeggezogen op zoek naar leuke content. Zelfde vraag: bent u terecht bezorgd?