-

180 miljoen mensen die precies weten waar hun bagage is

Je koffer van tevoren inchecken, afgeven zonder te wachten en vliegen maar. En relax, want je volgt je koffer tijdens je reis. Tijdsbesparing voor passagiers, kostenbesparend voor luchtvaartmaatschappijen. Ik heb het over eTag & eTrack, het concept van FastTrack Company dat twee Blauwe Tulpen won tijdens de Accenture Innovation Awards 2014. “Iedereen kent wel iemand die zijn koffer is kwijtgeraakt, of heeft deze ervaring zelf”, zegt Kimberley de Haas, Business Developer bij FastTrack Company.

Kimberley werkte eerder bij KPN – partner van FastTrack Company – toen zij in aanraking kwam met de ontwikkeling van eTag & eTrack. Een app op je smartphone, waarmee je in contact staat met je bagage, die je vooraf in kunt checken. Voor haar de oplossing voor een herkenbaar probleem, en ze besloot haar steentje bij te dragen.

Drie weken geleden kreeg je de Blauwe Tulpen. Hoe gaat het nu met FastTrack?

“We hebben extra aandacht gekregen in de markt en dat helpt om de juiste contacten te kunnen leggen en bestaande relaties te kunnen versterken. De prijzen van Accenture voelen als een dubbele bevestiging dat we op de juiste weg zijn, wat erg prettig is. We vonden het evenement zelf een perfecte gelegenheid om bij te wonen. Er liep een indrukwekkend aantal topmensen rond en je merkte dat er een goede organisatie aan vooraf is gegaan.”

Je zegt dat eTag & eTrack een herkenbaar probleem oplost. Waarom is dan niet eerder iemand met een oplossing gekomen?

“De ontwikkeling ervan is lastig. Het product bevat gepatenteerde technologie en moet voldoen aan strenge eisen. Zo wordt gebruikgemaakt van Auto Flight Mode, de techniek die de zendfunctie van het product vanzelf in- en uitschakelt als de deuren van het vliegtuig openen en sluiten. Pogingen van vergelijkbare producten liepen daar bijvoorbeeld op stuk. Wat voor eTag & eTrack ook van belang is geweest, zijn de juiste partners: KPN en KLM. Dankzij hen konden we het product in de praktijk testen.”

Wie vormt de doelgroep van eTag & eTrack?

“In principe iedere vliegtuigpassagier. Al is het handig om de markt te betreden met een meer gesegmenteerde doelgroep. We focussen ons daarom op de frequent flyer – wereldwijd 180 miljoen van de drie miljard vliegtuigpassagiers. In de toekomst willen we dat iedere passagier gebruik kan maken van eTag & eTrack.”

Hoe wil je de doelgroep in de toekomst uitbreiden?

“Medio 2015 lanceren we eTag & eTrack voor iedereen. Frequent flyers blijven degenen met de grootste interesse in het product. Om zoveel mogelijk reizigers te bereiken, ook degenen die slechts een keer per jaar in het vliegtuig stappen, brengen we in de toekomst mogelijk een vereenvoudigd model op de markt.”

Welke drie eigenschappen vind je dat een ondernemer moet hebben?

“Doorzettingsvermogen, omdat het altijd langer duurt en anders loopt. Creativiteit is een tweede, omdat je telkens weer met een frisse blik naar het concept dient te kijken. Tot slot vind ik dat je goed moet weten waar je sterke en zwakke punten liggen, zodat je weet wat je moet uitbesteden. Je moet niet alles zelf willen doen.

Wat is jouw tip voor de ondernemer?

“Behoud je focus en blijf altijd geloven in je eigen concept. Blijf vooral met anderen sparren, zowel met mensen uit dezelfde industrie, als met specialisten uit andere sectoren. En sta open voor ideeën van anderen en durf aanpassingen te maken als dat het concept verbetert.”

FastTrack Company ging tijdens de Accenture Innovation Awards van 2014 – vrijdag 14 november – met twee Blauwe Tulpen naar huis. Zij wonnen een award in de categorie Communications en Travel&Transportation. Bekijk de andere winnaars en de terugblik op de dag van de prijsuitreiking.

 *) Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega’s Karmen Dijkstra en Robin Verhagen van het Innovation Awards-team.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond