-

App van SAM Application gaat eenzaamheid bestrijden

Elena Köstler is oprichtster van SAM Application. Als net-afgestudeerde psycholoog – en ervaringsdeskundige – zette zij vaart achter een app om eenzaamheid te reduceren. “We geloven dat een mobiele app dé manier is om mensen offline samen te brengen en sociale contacten aan te gaan. Zo willen we eenzaamheid bestrijden.”

Elena heeft begin 2018 crowdfunding gedaan voor haar project, een maand geleden een RVO-subsidie ontvangen en zij doet dit najaar mee aan de Accenture Innovation Awards.

Wat is SAM Application ?
“Het is een app die het je makkelijker maakt om betekenisvol sociaal contact te leggen met mensen die dezelfde interesses hebben als jijzelf. Met betekenisvol bedoel ik: op een manier waarbij de inhoud belangijker is dan de vorm. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat sociaal betekenisvol contact je helpt jezelf beter te voelen als je eenzaam bent.”


Hoe werkt het precies?

“Stel: je wilt naar Paradiso om je favoriete band te zien maar je hebt niemand met wie je kunt gaan. Via SAM – afgeleid van ‘samen’ – kun je vragen wie wil meegaan. Vervolgens kun je reacties toestemmen of afwijzen om geschikt gezelschap te vinden. Je kunt SAM inzetten in tal van situaties: om samen je hond uit te laten, om eters te vinden wanneer je te veel gekookt hebt of om samen te gaan sporten. Alles kan.”

Waarom ben je hier mee begonnen?
“Omdat ik mijzelf vele jaren eenzaam heb gevoeld in Duitsland waar ik vandaan kom. En omdat het mij frustreert dat we in Europa weliswaar leven in een tijd zonder oorlog en hongersnood, maar met des te meer verwardheid en psychische problemen. Een klap in mijn gezicht was de flyer die ik ooit aantrof in een café in Amsterdam. Daarin stond dat 10% van de inwoners eenzaam is.”

Wat deed dat met jou?
“Tachtigduizend eenzame mensen – in een stad die bekendstaat als bruisend, open en outgoing. Vandaag weet ik dat het veel meer mensen zijn die zich dagelijks eenzaam voelen in Amsterdam. Volgens Aanpak Eenzaamheid Gemeente Amsterdam voelen zich 320.000 van 800.000 Amsterdammers eenzaam. Dit vind ik simpelweg te veel.”

Wanneer wist je dat SAM Application levensvatbaar was?
“Toen ik twee maanden na mijn studie psychologie ging crowdfunden op startsomegood.com. ‘Als het een stom idee is, haal ik weinig op’, dacht ik. In een mum haalde ik 25.000 euro op en weinig later kreeg ik eenzelfde bedrag aan subsidie. Inmiddels partnert SAM Application onder andere met het Demonstrater Lab van IXA en de VU. Vooral aan de crowdfunding ontleen ik de vaste overtuiging dat SAM vitaal is en het in zich heeft om in een breed gedeelde behoefte te voorzien.”

Hoe staan de zaken er nu voor?
“Het is hard gegaan in een heel korte tijd. Er staat nu een prototype. En we werken toe naar de livegang in september, begin oktober van dit jaar. Ik kijk ernaar uit om te testen met young professionals, studenten, expats en medewerkers van internationale bedrijven. Daar zit de doelgroep met de early adapters die de definitieve bevestiging van het buikgevoel moeten opleveren.”

Wat zijn nu uitdagingen, waar loop je tegenaan?
Early adapters aantrekken die SAM snappen, er honderd procent achter staan en van daaruit mond-tot-mondreclame voor ons maken. Daarnaast moeten we de beste go-to-market nog bepalen. Ook zijn we nog bezig een zelftest en een moodtracker toe te voegen aan SAM. We kijken uit naar het moment waarop we het prototype gaan testen met Google en Booking.com. En naar de Web Summit in Lissabon op 5 november, waar we SAM onder de aandacht brengen voor een publiek van ruim zeventigduizend mensen.”

Wat voor trends zie je in de markt van SAM Application de komende jaren?
“Dat eenzaamheid een groot probleem wordt in de maatschappij. Sociale media en de glimmende, ideale perfecte wereld die zij schetsen, hebben een grote impact op vooral jongvolwassenen. Anders dan Tinder, Facebook of Meetup bouwen wij iets wat het gevoel van eenzaamheid rechtzet door het mogelijk te maken dat je dagelijkse dingen kunt delen met mensen die je leuk vindt.”

Wat is volgens jou het belangrijkste verschil?
“Bij ons gaat interesse en inhoud boven uiterlijk en vorm. Het is dus geen dating-app of app waarmee je feestjes met meer dan twintig mensen kunt organiseren. We willen in kleine groepen mensen offline samen brengen: mensen die bij elkaar passen en hopelijk samen een leuke tijd gaan hebben.”

Wat verwacht je van je deelname aan de AIA18?
“Vooral dat we meer in contact komen met klanten en bedrijven die gevestigd zijn in Amsterdam, zoals Google. Van SAM word je als het goed is blijer, en dat verhoogt de werkproductiviteit. De AIA kunnen helpen onze liefde voor SAM de wereld in te dragen en de noodzaak bij potentiële klanten onder de aandacht te brengen.”

Wat is jouw gouden tip voor ondernemers?
“Ik ben kersvers, maar heb al veel geleerd. Vooral test it, tweak it, try again en dat je een product moet bouwen op basis van data, data en data. Blijf in je missie geloven, ook al is het met vallen en opstaan, en spreken negatieve mensen je tegen. Werk vanuit liefde en aandacht en laat zien dat je enthousiast bent en blijft.”

SAM Application neemt deel aan de Accenture Innovation Awards 2018 in het thema Health.

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond